Trolejbusy wypierają autobusy z linii 181. W Gdyni
1 lipca 2019 r. na gdyńskiej trasie 181 pojawił się kolejny trolejbus, obsługujący całodzienne zadanie w dni powszednie.
A wszystko zaczęło się w kwietniu 2019 r., kiedy odbyła się uroczysta inauguracja obsługi trolejbusem przegubowym, pokonującym część trasy na bateriach, gdyńsko-sopockiej linii autobusowej 181.
Teraz – od poniedziałku, 1 lipca – na trasie tej linii pojawił się kolejny trolejbus, obsługujący całodzienne zadanie w dni powszednie. Tym samym w rozkładzie powszednim wakacyjnym ponad 36% kursów jest już wykonywanych przez pojazdy zeroemisyjne (w rozkładzie szkolnym ponad 33%).
Eko-181
Jak informuje ZKM Gdynia, linia 181 to stosunkowo młode połączenie – linię tę uruchomiono 3 stycznia 1994 r. Początkowo zaplanowano tylko 10 par kursów, obsługiwanych tylko jednym, krótkim autobusem – kursującym w godzinach od 5:56 do 17:20 i to tylko w dni powszednie.
Linia 181 miała stanowić kontrofertę transportu zbiorowego dla samochodów osobowych w przejazdach pomiędzy Dąbrową, Wielkim Kackiem i Karwinami a Sopotem – jej trasę wyznaczono serpentynami w ciągu ul. Sopockiej w Gdyni i skrajem sopockiego osiedla Brodwino.
Linia 181 okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Już po czterech miesiącach od jej uruchomienia, skierowano na nią drugi autobus, a liczba kursów została zwiększona do 27 par. Obecnie w dni powszednie jest to już 50 par kursów.
Autobusowo-trolejbusowy mix
W rozkładzie jazdy wprowadzonym od 1 lipca 2019 r.linię181w porannym szczycie jednocześnie obsługuje 7autobusów i 2 trolejbusy, zapewniając10-minutową częstotliwość.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei w szczycie popołudniowym jest to odpowiednio: 5autobusów i 2 trolejbusy z15-minutową częstotliwością(rozkład powszedni szkolny). W godzinach 7-18 niemal wszystkie kursy wykonują pojazdy przegubowe.
Linia 181 funkcjonuje ma mocy porozumienia międzygminnego zawartego przez miasta Gdynię i Sopot.
-„Dzięki ścisłej współpracy obydwu samorządów wdrażane jest właśnie innowacyjne przedsięwzięcie integracyjne – wydatnie poprawiające komfort podróżowania. Trolejbus nie emituje bowiem spalin, a poziom emitowanego przez niego hałasu jest kilkukrotnie niższy od hałasu generowanego przez autobus – podkreśla Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
„