Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Trolejbusy Skody mają 80 lat!

infobus
15.07.2016 15:56

Skoda świętowała 80 lat produkcji trolejbusów.Od 1936wyprodukowała ponad 14 000 takich pojazdów. Dostarczano je do 30 krajów wEuropie, Azji i Ameryce Północnej.

Obchody trolejbusowego jubileuszuodbyły się 18 czerwca w Pilznie w centrum sztuki DEPO2015, które ulokowane jestw dawnej zajezdni lokalnego przewoźnika PMDP. Odwiedzający mogli zobaczyćobok zabytkowych trolejbusów także nowoczesne. Niektórymi można było odbyćprzejażdżkę.Historię produkcji tych pojazdów przybliżyła zwiedzającymwystawa fotograficzna.

Skoda Electric zatrudnia ok. 800 pracowników i osiągnęła zubiegłorocznej sprzedaży przychód w wysokości 5,55 mld koron. W ubiegłym rokufirma wyprodukowała i sprzedała ponad 250 trolejbusów. Jednak to rok 2014 byłrekordowy. Z fabryki w Pilznie wyjechało 298 pojazdów.Oprócz czeskich miastSkoda dostarczyła trolejbusy m.in do Budapesztu, Rygi, Bostonu i Bratysławy.Spółka realizuje także dostawy do klientów z Włoch i Meksyku.Ponadtoczeski zakład produkuje akumulatory. Skodaprzygotowuje się także do produkcji autobusu z napędem wodorowym.

Pierwszytrolejbus, który zbudował czeski producent to pojazd typu 1Tr. Jeden egzemplarzjest w posiadaniu fabryki w pilzneńskiej dzielnicy Doudlevce. Zostałzaprojektowany i zbudowany w 1936 roku. Zyskał wówczas dużą popularność zewzględu na niezawodność i komfort.

Wpierwszych latach nowego tysiąclecia szukała Skoda nowych klientów. W tensposób pozyskała zamówienia z USA. Na zakup czeskich trolejbusów zdecydowalisię operatorzy z San Francisco i Bostonu.

W międzyczasie Grupa Skoda przeszła reorganizację. W tensposób wyodrębniono spółkę Skoda Electric, która przejęła produkcję trolejbusów.Firma nawiązała współpracę z kilkoma producentami autobusów. Pierwszym z nich byłIrisbus .Na bazie nadwozi Citelisów 12 i 18 Skoda zbudowała najpierwtrolejbus 24 Tr (klasa maxi), a rok później przegubowego 25 Tr.

Zróżnicowanewymogi przewoźników doprowadziły do ??rozbudowy oferty.W 2008 roku Skodarozpoczęła współpracę z Solarisem. Od tego momentu producent oferujepiętnastometrowy trolejbus 28 Tr nabazie Urbino 15. W zakresie pojazdów klasy maxi dostępny jest model 26 Tr na nadwoziu Urbino 12. Z kolei przegubowySkoda 27 Tr oparto na Solarisie Urbino 18.

Dwa lata później dołączył czeski producent autobusów SOR. Dooferty wprowadzono modele 30Tr (na bazie autobusu NB12) i 31Tr (oparty nanadwoziu NB18).

Elektryczny napęd Skody dzięki modułowej zabudowie może byćzamontowany w dowolnej części nadwozia autobusowego. Dzięki temu napędczeskiego producenta można spotkać w pojazdach Neoplana, Biełkommunmasza,Ikarusa, BredaMenarinibusa i DINA.