Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Ursus wspólnie z Bogdanem dostarczy do Lublina 38 sztuk 12-metrowych trolejbusów Bogdan T70116, wyposażonych w baterie. Znane jest coraz więcej szczegółowych informacji dotyczących tych pojazdów. Przy okazji, przybliżona zostanie też historia firmy Bogdan.
Trolejbusy zamówione zostały przez ZTM Lublin w ramach projektu rozwoju lubelskiej sieci trolejbusowej (Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego w Lublinie), dofinansowanego z programu unijnego Rozwój Polski Wschodniej. W maju 2013 r., po oddaleniu przez KIO protestu Solarisa, podpisano z konsorcjum Ursusa i Bogdana umowę na dostawę trolejbusów za 52,8 mln zł netto (1,4 mln zł netto/sztuka).
W drugiej połowie lipca pierwszy, prototypowy egzemplarz pojawił się na ulicach Lublina. Odbywa on jazdy próbne, niezbędne do uzyskania homologacji. 5 pierwszych trolejbusów ma zostać dostarczonych do końca września 2013 r., 12 dalszych do czerwca 2014 r., a 21 pozostałych do marca 2015 r.
Polski i ukraiński przemysł motoryzacyjny nie były jak dotąd silnie powiązane. Wynikało to z istniejących w czasach PRL podziałów pomiędzy krajami RWPG a ZSRR. Dostępność paliwa była w Polsce mniejsza niż w ZSRR, stąd w autobusach cenione były bardziej oszczędne silniki wysokoprężne. Dodatkowo, rozwijano własną produkcję autobusów w fabrykach Jelcz i Autosan. W rezultacie, benzynowe autobusy LAZ-695 z fabryki LAZ we Lwowie, odległym od Lublina o zaledwie 216 km, nie trafiały do Polski. Terenowe samochody z fabryki ŁuAZ w Łucku występowały natomiast również w kraju nad Wisłą. Bariery celne, a także odmienne oczekiwania rynkowe i kultura techniczna nie umożliwiły utworzenia nowych więzi motoryzacyjnych po rozpadzie ZSRR. Dopiero po opracowaniu nowoczesnych wyrobów ukraińscy producenci mogli znaleźć miejsce na polskim rynku. Wprawdzie w 2009 r. Bogdan sprzedał pierwsze autobusy do Elbudu z Jaworzna, jednakże dopiero obecny kontrakt z 2013 r. na 38 trolejbusów to pierwsze znaczące zamówienie.
Bogdan to producent, który w ciągu ostatniego 20-lecia uzyskał silną pozycję na ukraińskim rynku. Historia firmy rozpoczęła się zaraz po rozpadzie Związku Radzieckiego. Początkowo działalność obejmowała sprzedaż samochodów, ale wkrótce rozszerzono ją o produkcję. Okazało się to trafionym posunięciem na ukraińskim rynku, który ze względu na wysokie cła i opłaty związane z rejestracją importowanych pojazdów pozostaje hermetyczny. W 1992 r. ruszyła sprzedaż samochodów osobowych marek GAZ, Moskwicz, Iż i UAZ, a od 1996 r. również KIA.
Produkcję samochodów umożliwił zakup zakładu naprawczego samochodów w Czerkasach, który miał miejsce w 1998 r. Obiekt ten powstał w 1964 r. jako Czerkaskij Awtomobilnyj Zawod, a jego zadaniem było wykonywanie kapitalnych remontów minibusów (marszrutek) PAZ-652. Marszrutka ta była małym, 7-metrowym autobusem z 6-cylindrowym, benzynowym silnikiem, przy czym produkowano ją w latach 1958-1968. Powstało ponad 60 000 takich pojazdów, z których tysiące przeszły remont w Czerkasach. W zakładzie powstawały też wyroby dla wojska. W 1996 r. zbudowano minibus na bazie rosyjskiej Gazeli.
Czerkaska fabryka w ramach firmy Bogdan stała się bazą do produkcji samochodów osobowych oraz marszrutek. W 1999 r. wprowadzono do produkcji pierwszy minibus Bogdan A-091. Pojazd ten skonstruowano we Lwowie i bazował on na podzespołach japońskiej firmy Isuzu. Produkowano go do 2005 r., przy czym od 2003 r. powstawała zmodernizowana wersja A-092. W 2011 r. w zakładzie wyprodukowano 828 autobusów. Czerkaska fabryka w 2011 r. wystąpiła jednak z koncernu Bogdan.
Koncern miał coraz silniejszą pozycję na rynku nowych samochodów osobowych. W 2000 r. Bogdan rozpoczął w Czerkasach produkcję pojazdów na podstawie podzespołów z rosyjskiej fabryki WAZ (Łada), a obecnie produkowane są samochody marek Łada i Hyundai. Bogdan wkroczył też na rynek samochodów ciężarowych – w 2008 r. ruszyła produkcja samochodów Isuzu i Hyundai, a dodatkowo w 2011 r. powstały pierwsze minibusy z zespołami Hyundai.
Kolejny ważny ukraiński zakład produkcyjny został przejęty przez Bogdana w 2000 r. Firma zakupiła wtedy fabrykę samochodów w Łucku –zakłady ŁuAZ, która od 1967 r. słynęła z produkcji niewielkich, terenowych samochodów ŁuAZ-969, a później ŁuAZ-1302. Łucka fabryka stała się centrum produkcji autobusów, którą rozpoczęto w 2006 r. Dwa lata później rozpoczęła się masowa produkcja niskopodłogowych trolejbusów, o których szerzej w dalszej części tekstu.
W tym punkcie należy zarysować historię dostaw taboru trolejbusowego do ukraińskich miast. Na Ukrainie znajduje się ponad 40 systemów trolejbusowych, powstałych w latach 1935-1987. W okresie Związku Radzieckiego zasilano je taborem produkowanym w Rosji. Były to trolejbusy LK-1, JaTB-1, JaTB-4, MTB-82 i ZIU-5. Ponieważ dostawy były niewystarczające, kijowskie zakłady naprawcze KZET rozpoczęły produkcję własnych pojazdów, które trafiły do licznych miast ówczesnej Ukraińskiej SRR. Na Ukrainę trafiły też czeskie trolejbusy Skoda 8Tr i 9Tr, a później również nowe rosyjskie konstrukcje: ZIU-9 i ZIU-10. Z chwilą rozpadu Związku Radzieckiego zakończyły się dostawy taboru z dawnych radzieckich fabryk. W wyniku długotrwałego załamania sytuacji gospodarczej większość miast praktycznie wstrzymała odnowę taboru. Nieliczne nowe trolejbusy w latach 90. pochodziły z ukraińskich fabryk LAZ, Aviant i JuMZ, a także z rosyjskiej ZIU (Trolza). Tabor starzał się w dramatycznym tempie, a w niektórych miastach trolejbusy nie wytrzymały konkurencji samochodów osobowych i marszrutek, przez co zostały zlikwidowane. Na początku XXI wieku w ukraińskich miastach eksploatowano tysiące wiekowych trolejbusów, nieposiadających niskiej podłogi ani napędu impulsowego. Z jednej strony było to znaczne zagrożenie dla dalszego funkcjonowania systemów trolejbusowych, z drugiej strony jednak –duża szansa dla producentów taboru.
Z szansy tej skorzystali LAZ oraz Bogdan, którzy opracowali nowe konstrukcje niskopodłogowych trolejbusów. W drugiej połowie pierwszego dziesięciolecia XXI wieku wiele ukraińskich miast rozpoczęło zakupy nowych trolejbusów. Wreszcie zaczęto decydować się na pojazdy niskopodłogowe. Początkowo najwięcej trolejbusów sprzedawał LAZ, jednakże trudności finansowe w kluczowym momencie przed Euro 2012, w okresie gdy wiele miast kupowało trolejbusy, zadecydowały o popularności trolejbusów Bogdan.
Bogdan swój pierwszy niskopodłogowy trolejbus opracował w 2007 r. i był to 3-osiowy, niskopodłogowy pojazd. Pojedyncze egzemplarze sprzedano do Łucka i Kijowa (łącznie 8 szt. za fotobus.msk.ru). Konstrukcja wymagała jeszcze dopracowania.
W 2008 r. powstała zupełnie nowa konstrukcja trolejbusu T501 o mniejszych gabarytach (wyprodukowano 2 szt.). W pełni niskopodłogowy trolejbus z nowoczesnym designem posiadał napęd impulsowy czeskiej firmy Cegelec. Silnik prądu stałego pochodził z firmy Elektrotjażmasz z Charkowa. Kolejne pojazdy były zunifikowane konstrukcyjnie z T501. Wkrótce do oferty włączono nieco większy, 10,6-metrowy model T601 (powstało 35 szt.), a następnie standardowy, 12-metrowy T701 i 15-metrowy T801 (2 szt.). Trolejbusy T701 wyprodukowano w dużej liczbie –184 sztuk. Sprzedano je przed Euro 2012 do Krymskiego Trolejbusu, Połtawy oraz Kijowa. Przegubową odmianę T901 wyprodukowano w liczbie 25 sztuk dla Kijowa. Co do zasady trolejbusy wyposażono w sterowanie impulsowe Cegelec.
Lubelski trolejbus będzie podobny do eksploatowanych w Kijowie czy na Krymskim Trolejbusie, z tą różnicą, iż będzie posiadał silnik asynchroniczny. Nadwozia zostaną wyprodukowane na Ukrainie, po czym trafią do fabryki Ursus w Lublinie celem wykończenie i uzbrojenia w komponenty. Do elementów montowanych w Lublinie należą: osie, zespoły napędowe, instalacja elektryczna, siedzenia i wyposażenie wnętrza.
Zupełną nowością w pojeździe jest rodzaj zastosowanych baterii oraz ich umiejscowienie. Są to bowiem baterie litowo-polimerowe, o niskiej masie, umiejscowione na dachu trolejbusu. W trolejbusach Solaris Trollino 12M cięższe, niklowo-kadmowe baterie umiejscowiono na tylnym zwysie pojazdu. Baterie w Bogdanie/Ursusie umożliwią pokonanie dystansu 5 km przy pełnym obciążeniu trolejbusu.
Sterowanie napędu pochodzi od czeskiej firmy Cegelec, ale w pojeździe zastosowano też polskie komponenty od firmy Enika, są to: przetwornica statyczna, nagrzewnica kabiny kierowcy oraz nagrzewnice przedziału pasażerskiego.
Na chwilę obecną biały trolejbus wykonuje jazdy próbne bez pasażerów celem uzyskania homologacji.
Wkrótce podamy więcej informacji o trolejbusie Bogdan/Ursus dla Lublina.