Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trolejbusowe inwestycje w Lublinie

infobus
12.12.2006 22:19
O tym że trolejbusy są nowoczesnym i sprawnym środkiem komunikacji, chyba już nikogo przekonywać nie trzeba. Dzięki współczesnemu osprzętowi sieciowemu, jak i nowoczesnym odbierakom, trolejbusy pokazały iż nie są już zawalidrogami z minionej epoki. Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej umożliwiło dalszy rozwój tego ekologicznego środka transportu. Pierwsze prace projektowe, mające na uwadze rozbudowę trakcji w Lublinie rozpoczęto już ponad dwa lata temu. 13 stycznia b.r. został złożony wniosek o dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, który został rozpatrzony pozytywnie. Dzięki temu, w ramach programu ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego), właśnie rozpoczęto realizację projektu pod nazwą: ,,Budowa trakcji trolejbusowej w ulicach: Roztocze –Orkana –Armii Krajowej –Bohaterów Monte Cassino –Wileńska –Głęboka’’. Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 4 444 206,88zł i stanowi 75% wydatków na projekt, którego całkowita wartość opiewa na 5 925 609,18zł.
Pierwszy słupPierwszy słup
W dniu 13 września 2006, w wyniku postępowania przetargowego, wyłoniono wykonawcę nowej trakcji. Zostało nim konsorcjum Przedsiębiorstwa Instalacji Sanitarnych i Elektrycznych Interbud w Lublinie oraz spółki Kromiss-Bis z Częstochowy. Już 23 października na placu budowy pojawił się pierwszy sprzęt. Jako że sieć jest budowana najnowszym z możliwych sposobów, w pierwszej kolejności są wykonywane odwierty. Następnie, w ,,dziurach’’wbijane są fundamenty szklankowe, czyli stalowe rury o długości ponad dwóch metrów. Kolejnym etapem prac przy słupach jest betonowanie. Tak przygotowane podstawy pod słupy, czekają ponad dwa tygodnie. Związane jest to z okresem twardnienia betonu, który już po 14 dniach osiąga ponad połowę swojej wytrzymałości na ściskanie. Po tym czasie można już wewnątrz szklanek ustawiać słupy. Zastosowanie tej technologii pozwala na maksymalne skrócenie czasu ustawiania słupów, których łącznie zostanie postawionych 359. Na większej części trasy zostały zaprojektowane słupy wirbetonowe. Jedynie na skrzyżowaniach zostaną ustawione tradycyjne słupy stalowe. Na nich, za pośrednictwem 133 wysięgników oraz ponad 300 odciągów, zawiśnie nad ulicami 4,9 km trakcji toru pojedynczego. Całkowita długość przewodów jezdnych wyniesie 17,8 km i będą one ważyły prawie 17 ton. Sieć biegnąca ulicami: Roztocze –Orkana –Armii Krajowej –Bohaterów Monte Cassino umożliwi podróż w obu kierunkach. Jedynie w początkowym okresie, na odcinku biegnącym ulicami Wileńska i Głęboka, pojedziemy tylko w kierunku centrum miasta. Nowo powstała sieć będzie krzyżować się z dotychczasową w trzech miejscach. W tym celu zostaną zmodernizowane istniejące już skrzyżowania. Sieć nad ulicami Filaretów i Głębokiej zostanie połączona z dotychczasową przy zastosowaniu jednej zjazdówki oraz jednego krzyża. Następnym, najbardziej skomplikowanym skrzyżowaniem, będzie rondo u zbiegu ulic: Wileńskiej, Bohaterów Monte Cassino i Zana. Jego modernizacja będzie najtrudniejszym technicznie zadaniem, gdyż w jeden weekend, obok już istniejących dwóch zwrotnic i dwóch zjazdów, zostaną zamontowane kolejne urządzenia.
Orkana widok ogólnyOrkana widok ogólny
Trzecie skrzyżowanie, jakie powstanie na sieci, będzie rozwieszone nad ul. Roztocze i Al. Kraśnicką. Tu natomiast zostaną zamontowane dwie zwrotnice i dwa zjazdy, umożliwiające skręty z ul. Orkana w obu kierunkach Al. Kraśniciej oraz z Al. Kraśniciej w Orkana, lecz tylko od strony pętli na Węglinie. Cała sieć zostanie zawieszona elastycznie, przy zastosowaniu nowoczesnego osprzętu Elektroline, który umożliwi szybką jazdę zarówno na newralgicznych skrzyżowaniach, jak i na odcinkach prostych. Na nowy odcinek sieci w pierwszej kolejności zostanie skierowana linia 153. Będzie ona łączyła, tak jak do tej pory –Węglin z Majdankiem, lecz po zupełnie nowej trasie. W projekcie tym, uwzględniono także zakup jednego nowego trolejbusu. Pojazd ma być w pełni niskopodłogowy i wyposażony w nowoczesny napęd asynchroniczny. Całość projektu ma zostać zrealizowana do 2 listopada 2007 roku. Jeśli sprzyjająca pracom pogoda umożliwi dalsze prace przy ustawianiu słupów, nie wykluczone iż sieć zostanie oddana do użytku znacznie wcześniej.
Słup w szklanceOdwierty
W dalszych etapach, w ramach Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego w Lublinie na lata 2005-2013, planowana jest budowa kolejnych nowych odcinków. Dzięki temu, powstanie nowej sieci będzie wspierane finansowo z funduszy unijnych . Trolejbusy mają między innymi, jeździć także takimi ulicami jak: Jana Pawła II, Nadbystrzycka oraz powrócić do ścisłego centrum miasta. Planuje się także rozbudowę trakcji trolejbusowej w kierunkach wielkich sypialni miasta, czyli takich dzielnic jak Felin czy Czechów.