Trójmiejski strajk kierowców zawieszony
Kompromisem zakończył się spór zbiorowych trójmiejskich kierowcówautobusów i trolejbusów.
Pracownicy PKA, PKM i PKT wywalczyli wzrost płac o 50 gr za godzinę, ale też zgodzilisię na bardziej elastyczny system pracy. Przypomnijmy, że aż 98,5 proc.pracowników firm przewozowych działających na terenie Gdyni oraz ZarząduKomunikacji Miejskiej, z blisko 900 biorących udział w czerwcowym referendumopowiedziało się za przystąpieniem do sporu zbiorowego z pracodawcami. Oflagowanowięc pojazdy i przystąpiono do rozmów.
W trakcie negocjacji związkowcy wrócili do swojegopoczątkowego postulatu, czyli podwyżki o1,46 zł za godzinę pracy. Ostateczniewywalczyli wzrost płac o 50 gr za godzinę. W zamian zgodzili się na wdrożenie ?już od września ? bardziej elastycznego rozliczania czasu pracy kierowców, bynajwięcej zarabiali ci, którzy wykonują swoje obowiązki w większymwymiarze czasowym. Oznacza to, że nie będą oni rozliczani wedługośmiogodzinnego trybu etatowego, lecz elastycznie. Ich dzień pracy trwać możeod 6 do nawet 12 godzin.
Jak informuje Dziennik Bałtycki ? już wcześniej takieregulacje wprowadzono w PKT, teraz obowiązywać będą także w PKM i PKA. ? ?Trzymaniesię sztywnego czasu ośmiu godzin pracy w przypadku kierowców jest uciążliwe -uzasadnił ?Dziennikowi? potrzebę zmian Lech Żurek, prezes PKA. – Nie mamożliwości dostosowania takiego systemu do rozkładu jazdy autobusów. Takasytuacja powoduje dziś, że autobus, który wyjeżdża na trasę np. na 10 godzin,prowadzić musi bądź dwóch kierowców, bądź też jednemu z nich płacić trzeba było50 procent dodatku.?
Obecnie przykładowa pensja jednego z kierowcówPrzedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej to 15,20 zł brutto za godzinę.Najniższa stawka jest o80 groszy mniejsza. Teraz ta suma wzrośnie o 50groszy, a w przypadku pracy powyżej 8 godzin ? o kolejne 25 groszy za utratę nadgodzin.To oznacza miesięczna pensję na poziomie od 2,8 tys. zł do 3,4 tys. zł na rękę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co zmianyoznaczają dla pasażerów? Miasto podkreśla, że przyjęte rozwiązania pomogąlepiej skonstruować rozkład jazdy, który – jak przypomnijmy – w kwietniu zostałmocno okrojony. Powodem było ograniczenie o 3 mln zł wydatków na finansowaniezakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia. ? ?Wrócąwszystkie „zaoszczędzone” kilometry autobusów, ale nie dokładnie wkształcie do końca marca br., gdyż część wprowadzonych w kwietniu rozwiązań tozwiększenia intensywności obsługi wybranych linii, które przyjęły się i niezamierzamy się teraz z nich wycofywać – wyjaśnia portalowi trójmiasto.pl MarcinGromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
„