Transrevis wybiera Isuzu Citibus dla Wilna [FILM]
6 września 2017 r. na ulice stoicy Litwy wyjechały nowe autobusy należące do prywatnego, międzynarodowego konsorcjum: litewskiej spółki UAB Transrevis oraz łotewskiej firmy Rigas mikroautobusu satiksme. Razem obsłużą one 17. miejskich tras na terenie Wilna.
Dla stolicy Litwy to historyczny moment, gdyż po raz ostatninowe autobusy w stołecznej komunikacji miejskiej pojawiły się tutaj – jak informuje strona miasta – ponad 10lat temu, kiedy do parku VVT (Vilniaus viešasis transportas) trafiło 90 nowychpojazdów marki Volvo.
W ciągu najbliższych dwóch lat nowych autobusów ma być łącznie250. Jak Wilno chce to osiągnąć?
-
100 autobusów na 17. liniach wprowadzi prywatne konsorcjum Transrevis;
-
150 autobusów niebawem zakupi samorządowa spółka VVT (podkoniec miesiąca rozstrzygnięty zostanie przetarg i w przyszłym roku spodziewanesą dostawy).
-„Aż 6 z 10 autobusów na ulicach Wilna to będą noweautobusy, czym nie może pochwalić się chyba żadna inna stolica europejska.Dobre połączenie komunikacyjne to jeden z naszych priorytetów. Dlatego też mam nadzieję,że te znaczące zmiany zachęcą mieszkańców Wilna do wybrania transportu publicznego.Nie mam też wątpliwości, że te zmiany przyczynią się to również do wzmocnienianowoczesnego obrazu Wilna – powiedział mer Remigijus Šimašius, który błyszczałna pokazie pierwszego Isuzu Citibus w wileńskich barwach.
{https://www.youtube.com/watch?v=NE7Sc4KSz2U}
Czerwone Isuzu
Wybrane przez konsorcjum Transrevis niskowejściowe autobusy IsuzuCitibus klasy MIDI maja długość 9.51 m, silnik Cummins Euro 6 o mocy 210 KM, liczbę miejsc do 76 pasażerów oraz układ drzwi 1-2-0. Wileńskie egzemplarze posiadają też klimatyzację i są przystosowane do przewozu osóbniepełnosprawnych. Zainstalowano w nich również monitoring, w tym także kamerę nagrywającąobraz przed pojazdem.
-„Pasażerowie będą mogli skorzystać z bezpłatnego bezprzewodowegodostępu do Internetu oraz naładować swoje urządzenie w autobusie” – mówidyrektor UAB Transrevis, Vladas Dapkus.
Co ciekawe, malatura pojazdów przygotowana została przez znanąjuż artystkę Elenę Lašaitė z Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. To wspólnyprojekt Uniwersytetu Wileńskiego i Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie. Tak ma wyglądaćcała grupa 250. nowych autobusów, jakie wzmocnią transport publiczny w Wilnie.
Prywatny pakiet
Konsorcjum JSC „Transrevis” i „Rigasmikroautobusu satiksme” wygrało miejski przetarg na obsługę łącznie 4 mlnwzkm rocznie w stolicy Litwy. To jedna dziesiąta całej pracy wileńskiego transportupublicznego, który rocznie przejeżdża około 40 milionów wzkm.
-„Przybycie nowych, prywatnych przewoźników nie wpłynie naceny biletów – pozostaną takie same. Nie zmieni się także rodzajów biletów, aniżadna z dotychczasowych metod płatności. Podobnie jak w taborze VVT, także wnowych autobusach będziemy mogli kupić papierowe bilety u kierowcy” – mówi VaidotasMeškauskas z Urzędu Miejskiego.
Jak informuje wileński magistrat na razie niema zmian w funkcjonowaniu linii i tylko na części z nich będzie można spotkać nowepojazdy. To trasy:
Numer linii |
Trasa |
1 |
Stotis–Oro uostas |
11 |
Žvėrynas–Senamiestis–Užupis |
13 |
Žemasis Pavilnys–Markučiai–Stotis–Vilkpėdė |
14 |
Grigaičiai–Parko–Arimų g. |
15 |
Žolyno g.–Antakalnis–Turniškės |
20 |
Žemieji Paneriai–Mūrinė Vokė–Lazdynai |
26 |
Ozo–Didlaukio–Baltupio g.–Santariškės |
28 |
Žemieji Paneriai–Grigiškės |
38 |
Antakalnis–Dvarčionys–Šilėnų g. |
41 |
Stotis–Eišiškių pl.–Užusienis |
51 |
Žemieji Paneriai–Trakų Vokė–Daniliškės |
57 |
Fabijoniškės–Ateities g.–Jeruzalė–Bajorai |
61 |
Stotis–Nemėžis–Kuprioniškės |
65 |
Ožkiniai–Naujieji Verkiai–Balsių g.–Naujaneriai–Pagubė–Bireliai |
88 |
Oro uostas–Stotis–Senamiestis–Nepriklausomybės a. |
114 |
Saulėtekis–Kairėnų g.–Vinciūniškės |
116 |
Žvėrynas–Gudelių šilas–Lazdynai–Ungurių g. |
„