Transkom Piekary Śląskie na liniach KZK GOP
infobus
06.01.2009 15:08
Transkom Piekary Śląskie na liniach KZK GOP
Kolejnym przewoźnikiem realizującym przewozy na zlecenie KZK GOP jest Transkom Sp.j. z Piekar Śląskich. Firma dysponuje jedynie 30 pojazdami, jednak z racji ich stanu, różnorodności oraz długoletniego stażu na liniach warto szerzej przybliżyć aktualną strukturę taborową.
Pierwsze wzmianki o Transkom pochodzą z 1996 roku, wiec można założyć iż jest to data rozpoczęcia działalności przewozowej. Obecnie firma prowadzi przewozy na 8 liniach KZK GOP: 89, 102, 111, 199, 222, 234, 659, 912 a siedziba i zarazem zajezdnia znajdują się w Piekarach Śląskich przy ulicy Zakładowa 4. Od 2001 roku firma działa jako spółka jawna.
Na początku 1996r. tabor liczył osiem pojazdów, cztery przegubowe IKARUS 280.26 z MZK Szczecin oraz cztery JELCZ PR110M od nieustalonego przewoźnika. Kolejny rok przyniósł powiększenie ilostanu o trzy IKARUS 280.26 z MPK Poznań i jednego JELCZ PR110M również od nieustalonej firmy. Następny rok to dostawy jednego IKARUS 280.26 z MPK Kraków oraz jednego JELCZ PR110M z MZK Toruń, dodatkowo w tym roku zezłomowano pierwszego JELCZ PR110M. Kolejne dostawy taboru nastąpiły dopiero w 2000 roku, są to pojazdy nadal używane, jeden JELCZ PR110M z MZK Toruń oraz jeden JELCZ 120M, który powstał w 1997 roku i najprawdopodobniej używany był przez JELCZA do roku 2000 jako pojazd demonstracyjny. Po przełomie wieku liczba taboru wynosiła 15 autobusów z czego 8 pojazdów było przegubowych. Kolejne lata to ponowny wzrost jego ilości poprzez zakup pojazdów używanych.
W roku 2001 przyjechał jeden IKARUS 280.26 z MPK Włocławek i dwa JELCZ PR110M od nieustalonego przewoźnika (najprawdopodobniej MZK Toruń). Rok 2002 zaowocował pierwszym fabrycznie nowym pojazdem dla Transkom, był to JELCZ 120M/3. Następny zakup wypadł na rok 2004, była to partia pięciu autobusów JELCZ 120M z MPK Kraków. To pozwoliło na kasację również pięciu JELCZ PR110M. Kolejny rok to zakup następnego nowego pojazdu, jednak teraz wybór padł na jednego SOLBUS B9,5 oraz trzy JELCZ 120M z MPK Kraków, dodatkowo skasowano jeden marki IKARUS. W 2006 roku właściciele odwiedzili Poznań i sprowadzili w sumie sześć autobusów, trzy IKARUS 280.26 i trzy JELCZ M11 dodatkowo odkupiono od upadającego PKS Będzin jednego JELCZ PR110M.
Następny rok otworzył świat na zagraniczne pojazdy używane, w efekcie czego w 2007 r. sprowadzono cztery przegubowe MAN NG272 dwa z MVG Monachium oraz dwa z RSAG Rostock, krótkiego MAN NL202 z CV Cottbus oraz NEOPLAN N4014NF z SWG Wilhelmshaven, były to zarazem pierwsze niskopodłogowe (jak krótkie tak i przegubowe) autobusy w firmie. Dodatkowo potężny zakup wymusił kasację starszych modeli, pod palnik trafiły trzy IKARUS 280.26 oraz cztery JELCZ PR110M. Miniony rok również owocował w zakupy jak pojazdów z kraju (dwa IKARUS 280.70E z PKM Bytom) tak i z zagranicy (trzy przegubowe MAN NG312 z OVB Offenbach oraz dwa NEOPLAN N4016 z KVG Kassel). Dzięki tym zakupom wycofano aż pięć IKARUS 280.26, jeden JELCZ M11 oraz jeden JELCZ 120M.
Obecna flota autobusowa to 30 pojazdów z czego autobusów solo jest 17, a przegubowych 13. Średnia wieku taboru to ponad 15 lat, a udział niskiejpodłogi wynosi 36 %. Pomimo tych zmian (porównaj tabela) nadal najwięcej pojazdów stanowią rodzime JELCZ (w sumie 12 autobusów), jednak na drugą pozycję wskakuje MAN (w sumie 8 sztuk), spychając IKARUS na trzecią pozycje (w sumie 6 pojazdów). Kolejne pozycje to NEOPLAN (3 sztuki) i jeden ostatni SOLBUS. Jednak ta sytuacja może się diametralnie zmienić już w tym roku, dzięki zakupom kolejnych pojazdów używanych o których krążą pogłoski. Firmę trzeba pochwalić za dobre utrzymanie pojazdów, jednolite barwy zakładowe oraz sprowadzanie autobusów w dobrym stanie i z małym przebiegiem mimo znacznie posuniętego ich wieku.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niskapodłoga
|
Uwagi
|
1
|
IKARUS 280.26
|
1985-1990
|
4
|
NIE
|
Dwa z MZK Szczecin w 1996, dwa z MPK Poznań w 1997 i 2006r.
|
2
|
IKARUS 280.70E
|
1997
|
2
|
NIE
|
Z PKM Bytom w 2008r.
|
3
|
JELCZ 120M
|
1994-1997
|
8
|
NIE
|
7 z MPK Kraków w 2004 i 2005r. Jeden egzemplarz testowy z JELCZ w 2000r.
|
4
|
JELCZ 120M/3
|
2002
|
1
|
NIE
|
Pierwszy fabrycznie nowy pojazd.
|
5
|
JELCZ M11
|
1988
|
2
|
NIE
|
Z MPK Poznań w 2006r.
|
6
|
JELCZ PR110M
|
1991
|
1
|
NIE
|
Z PKS Będzin w 2006r.
|
7
|
MAN NG272
|
1993
|
4
|
TAK
|
Dwa z MVG Monachium oraz dwa z RSAG Rostock w 2007r.
|
8
|
MAN NG312
|
1996
|
3
|
TAK
|
Z OVB Offenbach w 2008r.
|
9
|
MAN NL202
|
1991
|
1
|
TAK
|
Z CV Cottbus w 2007r.
|
10
|
NEOPLAN N4014NF
|
1993
|
1
|
TAK
|
Z SWG Wilhelmshaven w 2007r.
|
11
|
NEOPLAN N4016
|
1996
|
2
|
TAK
|
Z KVG Kassel w 2008r.
|
12
|
Solbus B9,5
|
2005
|
1
|
NIE
|
Fabrycznie nowy pojazd.
|
Podsumowując tabor jest w dobrym stanie technicznym, również powoli kończy się przewaga autobusów JELCZ. Słychać także o dostawie następnych pojazdów używanych z zagranicy, które mają zastąpić wszystkie IKARUS serii 280.26 oraz większą cześć pojazdów JELCZ (ostatnie PR110M i M11 oraz połowa 120M). Jednak aby sytuacja była jeszcze lepsza należy sprowadzać tabor w miarę jednolity i młody, oraz kategorycznie zaprzestać zakupów pojazdów IKARUS. Przewoźnik powinien postarać się także o zakup przynajmniej jednego bądź dwóch nowych autobusów rocznie. Dzięki temu znacznie wzrósł by udział niskiej podłogi oraz zmalała średnia wieku.