Transgór z kontraktem w Chrzanowie za prawie 115 mln zł
Związek Komunalny „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie rozstrzygnął przetarg, którego przedmiotem było świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na obszarze funkcjonowania ZKKM w Chrzanowie na liniach autobusowych nr 3, 9, 10, 15, 30, 31, 32a (w tym część zadań na linii 17a), 32b, 35, 41, 42.
Do zamawiającego wpłynęła tylko jedna oferta: od Transgór S.A., który zaproponował świadczenie usług przewozu za cenę 114 877 826,29 PLN. Oferta została zaakceptowana przez zamawiającego. Umowę z wykonawcą podpisano w dniu 5 lutego.
Czas i kilometry
Autobusy Transgór, zgodnie z zawartą umową będą wozić mieszkańców gmin Chrzanowa, Trzebini i Libiąża od 1 marca przez 10 lat.
Ogółem planowana praca przewozowa na wszystkich liniach objętych przedmiotem umowy w okresie 120 miesięcy wynosi 18 028 535,2 wozokilometrów.
Zamawiający może dokonać zmiany umowy w zakresie zleconych zadań poprzez zmniejszenie pracy przewozowej – liczby wykonywanych wozokilometrów do 20%.
Przetargowe Kontrowersje
W SIWZ do przetargu zapisano, że pojazdy przeznaczone do obsługi linii mają być nie starsze niż z 2017 roku. Dodatkowo jeden autobus musi być nie starszy niż z 2020 roku. Dotychczas mieszkańców Chrzanowa i sąsiednich gmin woziły trzyletnie Solarisy Urbino CNG. Biorąc pod uwagę rok rozpoczęcia nowej umowy - trzyletnie gazowe autobusy świadczą o wysokim standardzie usług.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamawiający jednak nie pomyślał o tym ile lat będą miały pojazdy przeznaczone do świadczenia usług przewozu w momencie zakończenia umowy. Okazuje się, że będą to 13 letnie autobusy. W SIWZ bowiem nie przewidziano wymogu dotyczącego średniego wieku taboru przez cały okres obowiązywania umowy. To oznacza, że Transgór S.A. nie jest zobowiązany do wymiany taboru na nowszy w trakcie świadczenia usług. Zatem zgodnie z umową, w 2031 roku mieszkańców Chrzanowa będą woziły 13-letnie Solarisy, co już wzbudziło kontrowersje.
Co może Transgór?
Powyższe zapisy SIWZ nie przekreślają jednak możliwości wymiany taboru na nowy przez przewoźnika. W tym przypadku potrzebna byłaby jedynie dobra wola i oczywiście środki finansowe. W przeszłości Transgór udowodnił już, że potrafi pozyskać środki zewnętrzne - z Unii Europejskiej.
Biorąc pod uwagę zbliżającą się nowe perspektywę unijną - możliwe jest, że Transgór znowu sięgnie po dofinansowanie unijne, co pozwoli mu na zakup nowego taboru, przeznaczonego również do obsługi Chrzanowa.