Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO: Premiera nowej generacji SOR NS

infobus
18.10.2018 09:00

Mimo, że nowa generacja autobusów czeskiej firmy SOR ma już dwalata to do tej pory nie zobaczyliśmy jej jeszcze na targach w Kielcach. W tymroku to się zmieni i to podwójnie.

Na targach w Kielcach czeski SOR pokaże podstawę swojejmiejskiej oferty – autobus 12-metrowy, niskopodłogowy model NS12 z silnikiemdiesla FPT Euro 6 oraz jego elektrycznego „brata-bliźniaka” – ENS12 w barwach HradecKralove. Do tego składu dojdzie jeszcze „elektryk” ze starszej rodziny – EBN11 o długości11 m. Silna, miejska oferta. To też pokazuje w jakim kierunku zmierza SOR Poland.

Przypomnijmy, że seria NS to pierwsze pojazdy czeskiej markiz kołami w „dużym” rozmiarze 22,5 cala i typowo miejskim układem drzwi 2-2-2.Nowoczesny design i wysoki standard wnętrza (duża ilość miejsc dostępnychbezpośrednio z podłogi) pozwolą linii SOR NS konkurować z najlepszymi. Szkoda tylko, że w Kielcach nie zobaczymy pierwszego autobusuprzegubowego nowej generacji, czyli modelu NS 18. Jego debiut jest przygotowywane na listopadowy CzechBus 2018, czyli czeskie autobusowe święto, co w oczywistysposób jest zrozumiałe.

Elektryk z Hradce Králové

Szykowany na TRANSEXPO ENS12 nie jest już żadnym prototypem,tylko jednym z pojazdów dostarczonych do firmy Dopravní podnik města HradceKrálové, która łącznie zamówiła aż 20 szt. niskopodłogowych autobusówelektrycznych klasy MAXI. To największe jak do tej pory zamówienie naelektrobusy w Czechach – po Trzyńcu, który na wiosnę odebrał 10 szt. autobusówelektrycznych Skoda Perun. Kontrakt dla Hradca ma zakończyć się do końca 2018r. Kolejne miejsce na liście największych e-kontraktów SOR zajmuje Bratysława z18 szt. EBN9 / NS12.

Sercem ENS12 zabudowano silnik asynchroniczny Pragoimex omocy 160 kW. Napęd elektryczny w przeciwieństwie do wcześniej produkowanychprzez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec. Producent zdecydował sięteraz postawić na rozwiązania spółki RAIL ELECTRONICS CZ sro. Na dachu autobusuzamontowano baterie litowo-jonowe. Dzięki temu maksymalnie zwiększonoprzestrzeń pasażerską. W pokazanym w Hanowerze ENS12 baterie mogą magazynować225 kWh energii elektrycznej. Przy założeniu, że zostanie utrzymane 20% rezerwyprądu w zasobnikach SOR deklaruje na jednym ładowaniu zasięg pojazdu nadystansie ok. 150-200 km. DMC pojazdu to 18,8 t przy długości 12 m, szerokości2,55 m i wysokości 3,2 m. Liczba miejsc siedzących to 29-25 foteli.

Stylistycznie elektryczny SOR bardzo nam się podoba i wbarwach Hradca wygląda naprawdę super. Zresztą zobaczycie sami.

Diesel z FPT

Konwencjonalny autobus SOR NS12, który zobaczymy w Kielcachbędzie miał silnik silnik FPT Cursor 8 o mocy 160 kW, współpracujący zautomatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife. Demonstracyjny model charakteryzuje siępojemnością ok. 95 miejsc, z czego 24-32 podróżuje na miejscach siedzących.Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenieniezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowatypu AV133 z przełożeniem 6,19.

EBN11 z Polkowic?

Trzecim autobusem SOR szykowanym na Kielce jest elektrobus EBN11.Stawiamy na egzemplarz w barwach Polkowic, gdzie od października 2017 r. kursujądwa takie pojazdy. Niskopodłogowe SOR-y EBN11 mają pojemność aż 98 miejsc i są wpełni przystosowane do transportu osób niepełnosprawnych oraz matekpodróżujących z dziećmi.

Przypomnijmy, że przetarg na roczną dzierżawę dwóchautobusów + ew. wykup rozstrzygnięte został 4 sierpnia 2017 r. Wówczas PGMiKM Polkowicewybrało ofertę czeskiego producenta na sumę 3,399 mln PLN netto, co dajejednostkową cenę netto rocznej dzierżawy z wykupem na poziomie 1 699 500 PLNnetto. O tym kontrakcie pisaliśmy TUTAJ