TRANSEXPO: MPK Kielce z gazową umową z PGNiG

infobus
23.10.2018 16:00

Tegoroczne targi w Kielcach obfitują nie tylko w autobusowepremiery, ale także w wydarzenia towarzyszące. Jednym z nich była gazowa umowazawarta pomiędzy MPK Kielce a PGNiG.

23 października PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listintencyjny z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Kielcach, zakładającybudowę ogólnodostępnej stacji tankowania paliw CNG do końca 2019 roku. Jejpowstanie jest związane z planami MPK, według których do 2025 roku po ulicachKielc będzie się poruszało 60 ekologicznych autobusów zasilanych gazem ziemnymCNG.

W ramach porozumienia PGNiG Obrót Detaliczny wyraziło wolęwybudowania do końca 2019 roku ogólnodostępnej stacji paliw CNG, która będzierównież obsługiwała pojazdy komunikacji miejskiej w Kielcach. MPK w Kielcachzamierza z kolei zakupić do 2020 r. co najmniej 10 nowych autobusów napędzanychCNG, a docelowo do 2025 r. 60 tego typu pojazdów, osiągając tym samym udziałniskoemisyjnych autobusów na CNG w swojej flocie na poziomie 30%.

– Aktywnie wspieramy rozwój gazomobilności w Polsce, dlategocieszymy się, że Kielce dołączają do grona miast odważnie stawiających naekologiczne autobusy zasilane gazem CNG. Dynamika rozwoju tego rynku jestbardzo duża, ponieważ w przyszłym roku flota autobusów gazowych w całym krajupowiększy się z 400 do 600 pojazdów. To dowód na to, że polskie miasta chcą iśćw stronę czystego transportu zasilanego ekologicznym paliwem, jakim jest gazziemny – podkreślił Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, jeden zsygnatariuszy listu.

List intencyjny został podpisany podczas XIVMiędzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach. W imieniuPGNiG Obrót Detaliczny podpisy złożyli prezes Henryk Mucha oraz wiceprezes MarcinSzczudło, sygnatariuszem ze strony Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji wKielcach była Prezes Elżbieta Śreniawska.

– Odnowa miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznejto nasz priorytet. Pojazdy zasilane gazem ziemnym CNG ze względów ekologicznychi ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Współpraca zPGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiskapaliwa – powiedziała Elżbieta Śreniawska, prezes zarządu MPK w Kielcach.

Polskie miasta doceniają korzyści ekonomiczne związane zwykorzystaniem autobusów na CNG. Koszt przejechania 100 kilometrów takimpojazdem jest o 10% niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejemnapędowym. Ponadto w nadchodzących latach oszczędności mogą wzrosnąć o kolejne20%, w związku z planowanym zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celównapędowych. Odpowiednia ustawa została już podpisana przez Prezydenta RP wsierpniu 2018r. i aktualnie oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską

– Autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy,które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia,która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typupojazdów ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przyzdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń – podsumował Marcin Szczudło, wiceprezesPGNiG Obrót Detaliczny.