TRANSEXPO: Iveco stawia na gaz i długość

infobus
21.10.2018 11:00

Na najważniejszych targach transportu publicznego w Polsce,Iveco Bus zaprezentuje trzy pojazdy. W środku zobaczymy gazowy autobus Crossway12LE CNG oraz trzyosiowy model Crossway 14,5LE, a na zewnątrz – autokar Evadys.

Taki zestaw mniej więcej odzwierciedla wcześniejsze posunięciakoncernu na polskim rynku, aczkolwiek brakujemy nam tutaj ciekawej propozycjidla mniejszych miast – Crossway 10,8LE oraz Urbanway'a 12 z napędemna CNG. Zamiast niskopodłogowego gazowca zobaczymy … niskowejściowego gazowca,czyli premierę z Busworld 2017 – Iveco Crossway 12LE Natural Power. Jego drugie imię to uniwersalność, dlatego możeon zarówno obsługiwać linie miejskie, jak i lokalne. To krokkoncernu w kierunku gazowej rewolucji w transporcie autobusowym.

Czas na gaz

Iveco Crossway Low Entry Natural Power wyposażony został w silnikIveco Cursor 9 NP o pojemności skokowej 8,7 l, z udoskonalonym procesemspalania i zoptymalizowaną masą, co zapewnia lepszą efektywność paliwową wdalszych przewozach. Wtryskiwacze gazu nowej generacji, szynę paliwową i tłokizaprojektowano w sposób umożliwiający uzyskanie wysokiej mocy i momentuobrotowego. Dzięki temu Cursor 9 jest pierwszym silnikiem gazowym posiadającymmoc i moment obrotowy taki sam – lub nawet większy – jak tej samej wielkościsilnik wysokoprężny.

Nowy cichy tryb pracy 72 dB(A) sprawia, że silnik ten nadajesię doskonale do autobusów. Przebiegi pomiędzy wymianami oleju wydłużono do 75000 km, a elementy układu gazowego zmodyfikowano, zmniejszając do minimumkoszty obsługi.

Na koniec dodajmy,y, że sporym argumentem na rzecz tej konstrukcji jest … wysokość, która z „gazowym garbem” wynosi tylko 3210 mm. To otwiera drogę Crrosway-owi drogę do wielu polskich miast, którego do tej pory broniły się przed gazowcami niskimi wiaduktami.

To nie wszystko…

W Kielcach po raz pierwszy zobaczymy – a po Krakowie todrugi taki pokaz w Polsce – „Jego Długość”, czyli trójosiowego Crossway-a14,5LE.Autobus ten był testowany na krakowskich ulicach od 26 lipca do 2 sierpnia. Pojazdwyróżnia się … długością – ma bowiem 14,5 m, a więc jest o 2,5 m dłuższy odtradycyjnych autobusów tego typu. W pojeździe jest 46 miejsc siedzących, w tym10 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi oraz 84 miejsca stojące.

Niskowejsciowy Crossway 14,5LE posiada przy drzwiach środkowychwyznaczone miejsce dla osoby niepełnosprawnej oraz wózek dziecięcy. Dla osóbniepełnosprawnych poruszających się na wózkach została także zamontowanaplatforma ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie. Autobus podsiada klimatyzację imonitoring.

Trójosiowy Crossway jest napędzany silnikiem Iveco Cursos 9,który spełnia normę Euro 6. To niespełna dziewięciolitrowy silnik. Jednostka omocy 265 kW osiąga 1650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Iveco oferujemożliwość zblokowania jej z trzema typami skrzyń biegów. Standardem jestczterobiegowy automat Voith D864.6. Z kolei jako opcję przewidziano dwiemożliwości. Pierwsza to automatyczna skrzynia ZF 6AP1700B Ecolife. Jeżeliklient stawia na większe oszczędności oraz bardziej preferuje przekładnię do warunkówpodmiejskich lub międzymiastowych może wybrać mechaniczną ZF 6S1611BD.

Autokarowy dodatek- Evadys

W Kielcach po raz kolejnyzobaczymy autokar Iveco Evadys, czyli debiutanta z targów IAA 2017. Wszechstronnośći rentowność operacyjna to jego główne wyróżniki. Pojazd jest dedykowanyklientom, którzy szukają pośredniego rozwiązania pomiędzy tym, co oferująautobusy Crossway i Magelys.

Co ważne, Nowy Evadys jest produkowany w fabryce IvecoVysoké Mýto w Czechach. Dziękiujednoliceniu pewnych rozwiązań nowy Evadys posiada takie same wymiary jakCrossway. W ofercie są dostępne wersje o dwóch długościach nadwozia (12m i12.96m).

Evadys ma teraz podłogę na wysokości 1,142mm. W ten sposób Evadys wypadapomiędzy Crossway'em (860 mm) a Magelysem (1400 mm). Przestrzeń bagażowa nowegoEvadysa jest średnio o ok. 3 m3 większa od tej, która jest dostępna wCrossway'u.

Nowy Evadyswyposażony jest w silnik FPT Cursor 9, który rozwija moc 400 KM – czyli taką samą jakw Magelys. Rezygnacja z recyrkulacji spalin (EGR), a tym samym ryzyko wysokiejtemperatury wymuszonej regeneracji wyłącznym modułem HI-SCR pozwala zmniejszyćemisję tlenków kwasowych i cząstek stałych, a także umożliwia ograniczeniespalania paliwa. Dzięki temu Cursor 9 jest uznawany przez operatorów za pojazdefektywny pod względem kosztów eksploatacji. To w połączeniu z dłuższymiokresami międzyobsługowymi przyczynia się do atrakcyjnego TCO – najlepszego wswojej klasie, jak deklaruje producent.