TRANSEXPO: Hybrydowe serce lekkiego Solarisa. Z Polski
Temat lekkich hybrydjest ostatnio na topie. Mercedes-Benz otrzymał tytuł „Bus of the Year” za Citarohybrid, a Solaris pokazał w Kielcach hybrydowego „Lita”, w którym zastosowanysystem Mild Hybrid firmy Vers. Przedstawmy szczegóły.
O ideipremierowego Urbino 12 LE lite hybrid rozmawialiśmy na TRANSEXPO z DariuszemMichalakiem, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. WiceprezesSolarisa przedstawił nam też różnice pomiędzy „lekką”, a „ciężką” hybrydą. Solarisw swoim niskowejściowym i lekkim debiutancie postawił na polską firmę Vers zWarszawy, która dostarczyła do premierowej wersji system Mild Hybrid orazsystemu rekuperacyjny, wyposażony m.in. w przetwornicę o zwiększonej mocy. Plus systempomiarowy. Razem daje to system Vers Smart City.
Jak to działa?
System MildHybrid II generacji wykorzystuje silnik-generator pracujący w napięciu 48V, umożliwiającyhybrydyzację pojazdu bez konieczności operowania w wysokich napięciach. Dziękizastosowaniu superkondensatorów i elektronicznego systemu zarządzaniaprzepływem prądu urządzenie odzyskuje energię podczas hamowania silnikiemwytwarzaną przez alternatory autobusu, gromadzi ją w pakieciesuperkondensatorów, a następnie zasila instalację elektryczną pojazdu.
Podsumowując systemSmart City zapewnia cztery funkcjonalności:
-
Rekuperacjęenergii odzyskiwanej z procesu hamowania silnikiem;
-
Wsparcierozruchu pojazdu w niskich temperaturach i przy rozładowanych akumulatorachdzięki zastosowaniu układu elektrycznego wspomagającego rozruch autobusu prądemdo 350 A;
-
Ochronęakumulatora przed prądami o wysokim natężeniu, szczególnie podczas rozruchu iokresów dłuższego rozładowania;
-
Rejestracjęi zdalny odczyt danych dzięki systemowi pomiarowemu, gromadzącemu wyniki rekuperacjioraz charakterystykę pracy pojazdu. Wyniki przedstawiane są w formie raportów miesięcznych.
Autobusowe oszczędności
W 2017 r. w testachfabrycznych SORT2 – wykonanych we współpracy z Solaris – system firmy Versuzyskał średni wynik na poziomie 1,5 litra / 100 km. W 2018 r. – po wprowadzeniuII generacji systemu Smart City oszczędności wyniosły ponad 1,7 l / 100 km. Ocenasię, że w przypadku wyjątkowo lekkiego Urbino 12 LE lite oszczędności wyniosą ok.2 l / 100 km
Hybrydowa historiaVers
Technologiarekuperacyjna Vers oparta na module superkondensatorów została wdrożona w 2016 w60 autobusach marki Solaris przeznaczonych dla MPK Kraków. Po wielomiesięcznychpomyślnych testach, w systemy zostało wyposażonych dotychczas ponad 250autobusów w 15 miastach, min. w Poznaniu, Krakowie, Rzeszowie, Bielsko-Białej,a także w Niemczech – we Frankfurcie i w Reutlingen.
„