TRANSEXPO: Dwie drogi Irizara w Polsce: miejska i turystyczna [FILM]
W Kielcach Firma Wanicki – diler hiszpańskiej marki Irizar wPolsce – pokazała dwa autokary: i6S i i8. Oficjalnie też spółka zainaugurowała swojąobecność w segmencie miejskim, o czym rozmawialiśmy z Bartłomiejem Wanickim.
Wanicki rozpoczął swoja aktywność w segmencie autobusówelektrycznych i na TRANSEXPO zapraszał do pierwszych rozmów na temat elektromobilności.Dlatego jak na razie elektryczna aktywność Irizar w Polsce to działalnośćpromocyjna, która w przyszłym roku ma zostać wzmocniona poprzez pokazydemonstracyjnego autobusu. O elektrycznych szczegółach , a także o sytuacji naturystycznym rynku, gdzie Wanicki w tym roku dostarczy aż 45 autokarów rozmawialiśmyna TRANSEXPO z Bartłomiejem Wanickim:
{https://www.youtube.com/watch?v=AiwEwK7jUdE}
Aktywność Firmy Wanicki na miejskim rynku w Polscerozpoczęła się od październikowej Komisji Autobusowej IGKM w Rzeszowie, podczasktórej Tomasz Giza z Firmy Wanicki przedstawił elektromobilną ofertę Irizara.Jego zdaniem największe atuty hiszpańskie marki to pełen pakiet rozwiązań podklucz, doświadczenie w projektach dla transportu publicznego (e-BRT), systemzarządzania e-flotą ,a przede wszystkim dostawa wszystkich komponentów odjednego dostawcy – spółki Irizar e-mobility.
Kroki milowe hiszpańskiego producenta w zakresie produkcjielektrycznych autobusów są w zasadzie podobne do aktywności Solarisa na tympolu. To
-
2013 r. – wyprodukowanie pierwszego w 100% elektrycznegoautobusu Irizar i2e
-
2015 r. – dostawa pierwszych jednostek wyprodukowanychseryjnie
-
2016 r. – powstanie nowej spółki Irizar e-mobilityodpowiedzialnej za rozwiązania z zakresu elektromobilności dla miast
-
2018 r. – otwarcie fabryki Irizar e-mobility, skupionejtylko na produkcji elektrobusów.
Według danych firmy Irizar, dzisiaj po europejskich drogach jeździ150 zeroemisyjnych autobusów tej marki. Największe kontrakty to:
-
EMT Madryt – 15x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
RTM Marsylia – 6 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
Voyages Ecker / Luksemburg – 6 x Irizar i2e + 4 x Irizar iebus 18 m z systemem wolnego ładowania;
-
GoAhead Londyn – 2 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania;
-
Braganza (Portugalia) – x Irizar ie bus 10m z system wolnegoładowania;
-
Zaragoza – 1 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;
-
Tusgsal Barcelona – 4 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania / grudzień 2018
-
Bilbobus Bilbo – 4 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania/ grudzień 2018
-
DBUS San Sebastian – 3 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania / grudzień 2018
-
Amiens Metropole – 43 x Irizar ie tram 18m z systememszybkiego i wolnego ładowania (6 szybkich ładowarek pantograf + 43 wolneładowarki) w ramach 15-letniej umowy serwisowej. Realizacja – kwiecień 2019
-
TMB Barcelona – 4 x Irizar ie tram 18m z systemem szybkiegoi wolnego ładowania
-
Aglomeracja Bayonne – 18 x Irizar ie tram 18m z systememszybkiego i wolnego ładowania (5 szybkich ładowarek pantograf + 18 wolneładowarki) w ramach 15-letniej umowy serwisowej. Realizacja – luty 2019
-
RDT Provence – 15 x Irizar ie bus 12m z systemem szybkiegoładowania. Realizacja – kwiecień 2019
Kolejnym argumentem na świadczącym na korzyść rzeczhiszpańskiej jest kompletnie nowa fabryka elektromobilnych pojazdów , któraotwarta została w maju br. Nowy zakład produkuje autobusy miejskie o długości10.8 m 12 m i 18 m.
Niedługo rozpocznie się też produkcja autobusów zpodwójnymi przegubami i innych pojazdów elektrycznych. Docelowo produkcjaobejmuje trzy modele: Irizar ie bus, Irizar ie tram (wersja BRT) i Irizar ietruck.
„