TRANSEXPO 2021: EvoBus z autobusami na czas kryzysu
Podczas tegorocznych targów Transexpo spółka EvoBus Polska zaprezentowała dwa autobusy: Mercedes-Benz Citaro G hybrid i Setra S 516 HD.
To odpowiedź firmy na dzisiejsze potrzeby i oczekiwania branży, warunki organizatorów transportu oraz wymagania prawne.
Wersja hybrydowa
Zdaniem EvoBus prezentowany Mercedes-Benz Citaro hybrid G przyczynia się do utrzymania czystości powietrza dla miast, które nie mogą sobie pozwolić na szeroką infrastrukturę ładowania elektrycznego. Stanowi pomostową technologię w dążeniu do rozwoju elektromobilności w transporcie publicznym.
Podstawowa zasada działania Citaro G hybrid jest prosta. Solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy zabudowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów. Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd - podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach.
Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro G hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa i wydłużając jednocześnie żywotność silnika.
Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia sprawności w nowym Citaro G hybrid jest montowany seryjnie elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który to również pomaga zaoszczędzić paliwo.
Do tego mamy dwa mocno promowane przez EvoBus systemy bezpieczeństwa –
- „Preventive Brake Assist” wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jego główna zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, gdy np. na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.
- „Sideguard Assist” wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi rowerzystami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
od 70 lat
Z kolei Setra, obchodząca w tym roku jubileusz 70-lecia, od lat wyznacza nowe standardy na europejskim rynku autobusowym i odgrywa decydującą rolę w kształtowaniu jego oblicza. Prezentowana na targach Setra S 516 HD jest przykładem autobusu, który stanowi wzorzec na rynku najbezpieczniejszych i najbardziej niezawodnych autokarów.
Prezentacja na targach tego autokar ma na celu pokazanie rozwiązania łączącego najwyższy komfort jazdy dalekobieżnej z możliwie najwyższym poziomem bezpieczeństwa higienicznego.
Montowane seryjnie, w pełni automatyczne systemy klimatyzacji w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów. Dzieje się tak, ponieważ za sprawą szybkiej wymiany powietrza zmniejszają one ryzyko infekcji na pokładzie. Przy temperaturach zewnętrznych mieszczących się najczęściej w przedziale od 8 do 26°C system klimatyzacji pracuje maksymalnie w trybie świeżego powietrza (od 80 do 100%). W ten sposób można zapewnić ciągłą, szybką wymianę powietrza co dwie minuty.
Na życzenie klienta możliwy jest również montaż antywirusowych, wysokowydajnych filtry cząstek stałych, które sprawiają, że podróże autobusami turystycznymi stają się jeszcze bezpieczniejsze dla pasażerów i kierowców. Wielowarstwowe, wysokowydajne filtry cząstek stałych o progresywnej budowie posiadają warstwę antywirusową, która odfiltrowuje nawet najdrobniejsze aerozole. Badania pokazują, że w ten sposób odfiltrowywanych jest do 99 % aerozoli (>=0,3 µm).