TRANSEXPO 2018: Solaris z premierą hybrydowego „Lajta”

infobus
10.10.2018 10:00

Najważniejszy moment zbliżających się targów w Kielcach to wtoreki godzina 14.30, kiedy zadebiutuje Solaris Urbino 12 LE lite hybrid. Na stoisku firmy Solaris Bus & Coach SAE19 w hali E.

Po tej premierze – o 15.00 – zobaczymy na TRANSEXPO pierwszy w Polsce piętrowy autokarSetra S 531DT w nowych barwach firmy Sindbad. To tyle w ramach najnowszych zmian w programiewystawy. A teraz kilka słów o tegorocznej ekspozycji Solarisa.

Trzy jamniki

Podczas TRANSEXPO Solaris zaprezentuje trzy pojazdy:

  • Solaris Urbino 12 LE lite hybrid – premiera

  • Solaris Urbino 12 electric – wersja demonstracyjna

  • Solaris Urbino 12 hybrid zsystemem BEA – wersja demonstracyjna

Dwa ostatnie autobusy doskonale już znamy, jednak naTRANSEXPO pojawią się one w odświeżonych wersjach. Generalnie wszystkieautobusy Solarisa w wystąpią w Kielcach w nowym designie, a wersja po”facelifcie” stanie się standardem od stycznia 2019.

Jedna premiera

Jak informuje producent, największą zaletą nowego modeluUrbino 12 LE lite hybrid ma być niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejszekoszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi narynku. Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmySolaris, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino lite hybrid, było opracowaniepojazdu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30litrów na 100 km.

Aby to osiągnąć prace inżynieryjne skupiły się na wieluobszarach m.in. w zakresie obniżenia masy pojazdu. Solaris Urbino 12 LE wwersji lite hybrid dysponuje masą własną poniżej 9 ton. Z kolei masa całkowitaautobusu z pasażerami wynosi 15 ton.

Pojazd został wyposażony w spalinowy silnik Cummins ISBE6 opojemności 4,5 litra. Jednostka spełnia normę emisji spalin EURO 6 oraz rozwijamoc 210 KM i moment obrotowy 832 Nm. Dodatkowym elementem układu napędowegoUrbino LE lite hybrid jest maszyna elektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jejzadaniem jest rekuperacja energii w trakcie hamowania oraz wspomaganie silnikaspalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu układ ten zużywa mniej paliwa.

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid będzie dostępny w wersji zdwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus zabierze na pokład do 85pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Oś przednia pojazdu torozwiązanie marki ZF RL55, z kolei oś napędowa to DANA typu G150. Rozmiar kółzastosowanych w pojeździe różni się od standardowych rozwiązań używanych wautobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła omniejszej średnicy 19,5 cali. Rozstaw osi Solaris Urbino LE lite hybrid to 5900mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2550 mm i tylnym wynoszącym 3240 mm.

Jak powiedział Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa – „NowySolaris Urbino 12 LE lite hybrid to oferta dla tych operatorów, dla którychkluczowym parametrem zakupu autobusu jest niskie zużycie paliwa przyjednoczesnym zachowaniu maksymalnie dużego komfortu dla pasażerów i kierowców.Nasi klienci otrzymają tę samą gwarancję jakości i trwałości, do jakiejzobowiązuje marka Solaris”.

Tak o tegorocznych nowościach – nie tylko hybrydowych -mówił Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus & Coach podczas InnoTrans 2018:

{https://www.youtube.com/watch?v=Fl-mhTRZ2Ig}

Stylistyczne zmiany

Obok modelu Urbino 12 LE lite hybrid, na stoisku targowympodczas targów Transexpo pokazane zostaną dwa inne autobusy. Będą to Urbino 12electric oraz Urbino 12 hybrid z szeregowym systemem hybrydowym. Oba autobusyma jednak cechować nowy design, który już od stycznia 2019 roku stanie sięstandardem dla wszystkich pojazdów miejskich z rodziny Urbino i Trollino.

Zmodyfikowana stylistyka Solarisów ma nieść wymiernekorzyści dla ich użytkowników. to:

  • Nowy system oświetlenia przedniego będzie bazował w 100% natechnologii LED. Zamiast dotychczasowych 5 reflektorów, wszystkie światła(drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3reflektorami. Ponadto, kierowcy będą mieli zapewnioną lepszą widoczność, zyskarównież aerodynamika autobusów.

  • Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszymontaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.

  • Poprawiona została również widoczność przedniej tablicykierunkowej dla pasażerów.

Zapowiada się ciekawie, czyli do zobaczenia w Kielcach – oczywiście wdniach 23-25 października 2018. Stoisko Solarisa zostanie zlokalizowane w haliE. A tak o randze targów TRANSEXPO – podczas wystawy InnoTrans – mówił ZbigniewPalencia, wiceprezes Solaris Bus & Coach:

{https://www.youtube.com/watch?v=YnZHes1S4Es}