TransInfo Archiwum|Infobus|Producenci|TRANSEXPO 2018: Premiera Urbino 12 lite hybrid. Lekki i oszczędny!
TRANSEXPO 2018: Premiera Urbino 12 lite hybrid. Lekki i oszczędny!
infobus
23.10.2018 15:00
TRANSEXPO 2018: Premiera Urbino 12 lite hybrid. Lekki i oszczędny!
Najważniejsza chwila tegorocznych targów TRANSEXPO w Kielcach stała sie faktem. Dziś, 23 października odbyła się oficjalna premiera zupełnie nowe i oryginalne propozycji Solarisa. Czas przywitać się z superlekkim i oszczędnym Urbino 12 LE lite hybrid!
Solaris wskazuje, że największą zaletą Urbino 12 LE lite hybrid ma być niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi na rynku. To m.in. za sprawą Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino lite hybrid, było opracowanie pojazdu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.
Aby to osiągnąć prace inżynieryjne skupiły się na wielu obszarach m.in. w zakresie obniżenia masy pojazdu. Solaris Urbino 12 LE w wersji lite hybrid dysponuje masą własną poniżej 9 ton. Z kolei masa całkowita autobusu z pasażerami wynosi 15 ton. Pojazd został wyposażony w spalinowy silnik Cummins ISBE6 o pojemności niespełna 4,5 litra. Jednostka spełnia normę emisji spalin EURO 6 oraz rozwija moc 210 KM i moment obrotowy 832 Nm. Dodatkowym elementem układu napędowego Urbino LE lite hybrid jest maszyna elektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jej zadaniem jest rekuperacja energii w trakcie hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu układ ten zużywa mniej paliwa.
Solaris Urbino 12 LE lite hybrid będzie dostępny w wersji z dwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus zabierze na pokład do 85 pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Układ jezdny jest oparty na rozwiązaniach, które znamy m.in. z Urbino 8,9LE. Oś przednia pojazdu to niezależna ZF RL55, z oś napędowa to klasyczny most napędowy DANA typu G150.
Rozmiar kół zastosowanych w pojeździe różni się od standardowych rozwiązań używanych w autobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła o mniejszej średnicy 19,5 cali. Rozstaw osi Solaris Urbino LE lite hybrid to 5900 mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2550 mm i tylnym wynoszącym 3240 mm.
Oczywiście Urbino 12LE lite ma także zmodyfikowany desing ściany przedniej. Ma to nieść wymierne korzyści dla ich użytkowników. Głównymi wyróżnikami nowego face'a Urbino są:
- nowy system oświetlenia przedniego będzie bazował w 100% na technologii LED
- zamiast dotychczasowych 5 reflektorów, wszystkie światła (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami.
Ponadto, kierowcy będą mieli zapewnioną lepszą widoczność, zyska również aerodynamika autobusów. Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszy montaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu. Poprawiona została również widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.
Więcej nowej propozycji Solarisa można się dowiedzieć z filmu z pierwszego oficjalnego pokazu konstrukcji.
Więcej nowej propozycji Solarisa można się dowiedzieć z filmu z pierwszego oficjalnego pokazu konstrukcji.
„