TRANSEXPO 2018: Konferencja IGKM za nami [FILMY]

infobus
23.10.2018 07:00
Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej w przededniu TRANSEXPO – 22 października – zorganizowała w Kielcach Konferencję Techniczną, podczas której szeroko dyskutowano o elektro-i gazomobilności.
Konferencja została podzielona na bloki tematyczne związane z najważniejszymi obecnie trendami w komunikacji miejskiej. W pierwszej części debatowano nad tym, jak realizowana jest krajowa polityka w zakresie rozwoju niskoemisyjnych i zeroemisyjnych napędów z rządowego punktu widzenia. I tutaj należy pochwalić IGKM za ściągnięcie do Kielc osób, które kreują rządową politykę w tym zakresie. To m.in. Krzysztof Zaręba z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii i Maciej Martyniuk z NCBR.
Z kolei o możliwościach finansowania zielonych inwestycji mówiła Anna Jakubowska, dyrektor Departamentu Środków Zagranicznych w NFOŚiGW. W skrócie – za nami jest I edycja Geparda, aktualnie trwa (do końca października) nabór do II edycji – dla miast poniżej 100 tys. mieszkańców (jest już 6 wniosków). W przyszłym roku ruszy program Gepard 2, który obejmuje trzy poziomy: – zakup autobusów elektrycznych w ramach Programu Bezemisyjny Transport Publiczny NCBiR z budżetem w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) w wysokości 2,2 mld zł (w tym 1 mld zł na dotacje, 1,2 mld zł na pożyczki); – opracowanie strategii niskoemisyjnych (nie mylić z analizami kosztów i korzyści), gdzie spośród projektów złożonych do 7 grudnia zostanie wybranych 100 najlepszych analiz do dofinansowania; – Gepard Śląsk – projekt wspólny z śląskim RPO z budżetem 70 mln zł (50 mln zł na dotacje i 20 mln zł na pożyczki).
{https://www.youtube.com/watch?v=jlHpp3yk1Vg}
Elektromobilność z perspektywy Ministerstwa Infrastruktury: O perspektywie Ministerstwa Infrastruktury – w tym m.in. o tegorocznej akcji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu powiedziała z kolei Maria Perkuszewska, koordynator krajowy ETZT:
{https://www.youtube.com/watch?v=lhfvCvPCJSg}
Następnie raport z wdrażania elektromobilności w polskich miastach przedstawił Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting:
{https://www.youtube.com/watch?v=ymrSyl1Its0}
Podsumowanie popularnych ostatnio analiz kosztów i korzyści (AKK) z tytułu eksploatacji autobusów zeroemisyjnych – przedstawił Tomasz Szelukowski z Trako Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski Sp.j.
Podczas konferencji poznaliśmy też Kazimierza Karolczaka, który w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odpowiada za metropolitalny transport. Najprawdopodobniej od 1 stycznia Zarząd Transportu Metropolitalnego przejmie obowiązki aż trzech organizatorów: KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry. Jak podkreślił Kazimierz Karolczyk, GZM ma za sobą efekt skali – przykładowo KZK GOP w ramach e-Bus zamówił 60 elektrobusów, a po utworzeniu GZM mowa jest już o 300 sztukach W Kielcach poznaliśmy m.in. stanowisko GZM wobec wdrażania gospodarki niskoemisyjnej – z mocnym akcentem na autobusy wodorowe, które dzięki współpracy z JSW czy Grupą Azoty mają tutaj spory potencjał. To przyszłość, a teraz najbliższa najważniejsza data to 7 listopada, kiery ruszy pierwszy transportowy projekt GZM, czyli linie lotniskowe.
{https://www.youtube.com/watch?v=yCQjFtgYJZ4}
Następnie odbyła się debata: Jak polskie miasta wdrażają niskoemisyjność w transporcie publicznym? My wybraliśmy dwie najciekawsze wypowiedzi. Andrzej Kowol, prezes PKM Tychy opowiedział, dlaczego jego firma obrała kurs na CNG i o pierwszych próbach z biometanem:
{https://www.youtube.com/watch?v=beUsDBY9XEg}
Z kolei Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie przedstawił krakowski sukces, czyli osiągniecie poziomu emisji spalin Euro 5 i wyżej w całej autobusowej flocie MPK SA i to dwa lata przed terminem:
{https://www.youtube.com/watch?v=7flLWiLVEsc}
Na zakończenie kieleckiego spotkania IGKM rozmawialiśmy z Michałem Markiewiczem, menadżerem Programu Bezemisyjny Transport Publiczny, który opowiedział nam o zbliżającym się wielkimi krokami finale projektu e-Bus, który ma wyłonić – uwaga – dwóch producentów polskich elektrobusów. Za moment ma być gotowy SIWZ po wszystkich zgłoszonych uwagach, a na początku długo oczekiwany moment, czyli podpisanie umowy z wybranymi producentami. Przypomnijmy, że do ścisłego finału zakwalifikowało się tutaj 7 podmiotów, a w grze jest tutaj grant na opracowanie innowacyjnego projektu, a przede wszystkim zamówienie o wielkości do 1100 elektrobusów od polskich miast o wartości ok. 2,2 mld zł. Z drugiej strony producenci (najprawdopodobniej będą to dwie firmy z uwagi na skalę zamówień) muszą opracować: – innowacyjny pojazd (m.in. z funkcją autonomicznej jazdy na terenie zajezdni i z możliwością wymiany źródła napędu baterie-wodór), – w określonych widełkach cenowych (od 1,8 mln zł za MIDI poprzez 2 mln zł za MAXI i 2,2 mln zł za MEGA) i do tego zrzec się praw intelektualnych do projektu na rzecz NCBIR. To bardzo trudna decyzja i własne o tych trudnych punktach podczas rozmów z potencjalnymi wykonawcami opowiedział nam Michał Markiewicz:
{https://www.youtube.com/watch?v=jHxBDPlz3Ow}
W kolejnych blokach o autobusach elektrycznych lub gazowych mówili przedstawiciele biznesu. Relacje z tych wystąpień w kolejnych wydaniach InfoBusa.