TRANSEXPO 2016: Volvo 7900 Hybrid Electric

infobus
17.10.2016 15:45

Volvo pokazałow Kielcach dwa autobusy. Najbardziej interesującym pojazdem była hybryda bateryjnaoparta na nadwoziu serii 7900. Już niedługo targowy egzemplarz trafi doszwedzkiego Keolisu.

Zaprezentowanyna tegorocznym TRANSEXPO pojazd to przedstawiciel klasy maxi. Posiada nadwozieo długości 12, szerokości 2,55 m oraz wysokości 3,28 m. Umożliwia podróż 95pasażerom, w tym 32 na fotelach typu Ster 6MV. Osiem siedzeń jest dostępnych zniskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki trzem wejściom wukładzie 2-2-2. Drugie i trzecie drzwi są odskokowo-przesuwne.

Zaprezentowany pojazd to hybryda równoległa.Silnik elektryczny VolvoI-SAM (moc 150 kW, 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego) i wysokoprężny typuD5K ( moc 177 kW, 918 Nm maksymalnego momentu obrotowego) mogą być stosowanewspólnie lub osobno. Zblokowano je z automatyczną skrzynią biegów VolvoI-Shift. Dodatkowo autobus wyposażono w dosyć pojemne baterie litowo-jonowe.

Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będziekorzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin.Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze inastępnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnikaelektrycznego aby np. pokonać pewien dystans bez konieczności korzystania zjednostki spalinowej.

Tak zaprojektowany napęd zmniejsza zużycie paliwa i emisje szkodliwychsubstancji wpływających na klimat aż o 60% w porównaniu z obecnym modelem zsilnikiem diesla. Dodatkowo możliwe jest pokonanie dystansu ok. 7 kmwykorzystując wyłącznie jazdę na silniku trakcyjnym. Można naturalnie pokonaćwiększą odległość wyłącznie na energii elektrycznej. Umożliwia to system szybkiegoładowania pantografowego. Dzięki niemu w ciągu ok. 6 minut można uzupełnićbaterie.

Koncepcja hybrydy bateryjnej jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzyzwykłym napędem hybrydowym a elektrobusem. Jest to o tyle interesującaalternatywa, ponieważ pozwala przewoźnikowi łatwiej określić swoje wymagania w kwestii doboru odpowiedniej technologii nisko- lub zeroemisyjnej.Volvo zdaje się idealnie to rozumieć jako wiodący na świecie producent pojazdówhybrydowych.