Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2016: Ursus liczy na rządowy eBUS [FILM]

infobus
21.11.2016 10:42

Ursus nategorocznych targach w Kielcach zaprezentował dwa autobusy elektryczne:pierwszy z klasycznym, centralnym silnikiem elektrycznym i ładowaniem plug-in. Zaś drugm pojazdem był autobusz tzw. ekstenderem wodorowym, który miał swoją światową premierę na hanowerskiej wystawieIAA 2016. Przy okazji o kontraktach dla Torunia i Warszawy oraz o rządowym projekcie eBUS i kolejnych elektrobusach z Lublina – w tym przegubowcu, rozmawialiśmyz wiceprezesem Ursus Bus, Wojciechem Zachorowskim.

Wodorowyprototyp

Pierwszeinformacje, że Ursus pracuje nad pojazdem na wodór pojawiły się już w czerwcu.Lubelski producent prowadził je równolegle z pracami nad elektrobusem nanadwoziu City Smile CS12LF. Wreszcie na początku sierpnia potwierdzono, żeautobus wodorowy będzie miał premierowy pokaz na tegorocznych targach IAA.Ursus potwierdził, że projekt będzie wspólnym dziełem firm z Polski, Niemiec iHolandii. I już wtedy w zasadzie było wiadomo, że producent nawiązał współpracęz firmami Ziehl-Abegg, E-Traction i HyMove. Prototypowy wodorowiec to autobusklasy maxi. Umożliwia podróż 75 pasażerom, w tym 27 na fotelach typu SterNewCity i jednym 8MP UltraLight. Z niskiej podłogi jest dostępnych osiem siedzeń.Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 1-2-2.

Międzynarodowy skład

Ursuswykorzystał tutaj system holenderskiej firmy Ventura. Naturalna wentylacjaprzestrzeni pasażerskiej jest zapewniona przez pięć przesuwnych okien. Czas natechnikę. Układ jest oparto na osiach dwóch producentów. Przednia to niezależnatypu ZF RL82EC. Jako napędową wykorzystano oś ZAwhell produkcji Ziehl-Abegga. Wpiastach kół zamontowano dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi. Każdyz nich ma moc 117 kW i osiąga 3200 Nm maksymalne momentu obrotowego. Sposób wjaki zamontowano jednostki napędowe spowodował konieczność zastosowania opontypu super single. Napęd elektryczny oparto na rozwiązaniach firm E-Tractionoraz Ziehl-Abegg. Z kolei ogniwo paliwowe oraz cały osprzęt do jego kontrolidostarczyła holenderska firma HyMove. Baterie dostarczyła niemiecka firma BMZ.

Wodór przyszłością

Pojazd o takiej kompletacji napędu może dziennie spokojnie pokonywać dystans450 km. Tyle umożliwia jedno tankowanie do pełna zbiornika z wodorem. Jegopojemność wodna to ok. 1200 l co pozwala na zmagazynowanie ok. 350 – 400 m3wodoru. Do pokonania dystansu 100 km autobus spala ok. 75 – 80 m3. Koszt 1 m3wodoru waha się między 1 – 1,5 euro. Mimo tego wodór wydaje się ciekawąalternatywą dla elektrobusów. Sam fakt, że Ursus stworzył prototyp autobusutego typu wskazuje, że mamy do czynienia z pewną niszą, którą w przyszłościbędzie można przekuć na tworzenie stabilnego portfela zamówień. Ważne jest tutajrządowe wsparcie. O tym m.in. mówił w Kielcach wiceprezes Ursus Bus, WojciechZachorowski. Zapraszamy na film!

{https://www.youtube.com/watch?v=XyxqrO-dVzo}