TRANSEXPO 2016: SOR zmienia styl [FILM]

infobus
14.11.2016 09:28

SOR na targach IAA 2016 po raz pierwszy pokazał w prototyppojazdu z całkowicie odmienną stylistyką nadwozia – SOR NB 12 electric. To zupełna ? jak na Czechów? rewolucja i zerwanie z dotychczasowym designem. Premierowy pojazd jestkonstrukcją całkowicie niskopodłogową.

Nadwozie NB 12 electric ma długość 12 m, szerokość 2,55m i 3,15 m wysokości. Dodatkowo, jest to pierwszy autobus firmy SORzaprojektowano z równomiernie rozmieszczonymi wejściami w układzie 2-2-2, ojednakowej szerokości 1200 mm. Prototyp, który SOR zaprezentował w Hanowerze umożliwiaprzewóz 35 pasażerów na fotelach typu Ster 8MA Ultra Light. Aż 16 siedzeńdostępnych jest z niskiej podłogi. Na stojąco może podróżować ok. 60 osób.Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenieniezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowatypu AV133 z przełożeniem 6,19. W lewym, tylnym rogu nadwozia zabudowano silnikasynchroniczny o mocy 160 kW.

Napęd elektryczny w przeciwieństwie do wcześniejprodukowanych przez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec. Producentzdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółki RAIL ELECTRONICS CZ sro. Nadachu autobusu zamontowano baterie litowo-jonowe. Dzięki temu maksymalniezwiększono przestrzeń pasażerską. Baterie mogą magazynować 225 kWh energiielektrycznej. Przy założeniu, że zostanie utrzymane 20% rezerwy prądu wzasobnikach SOR deklaruje na jednym ładowaniu zasięg pojazdu na dystansie ok.150 km.

SOR po światowej premierze w Hanowerze po raz kolejny pokażeswój najnowszy autobus już za tydzień ? na targach CZECHBUS w Pradze. Natomiastna TRANSEXPO rozmówiliśmy z Janem Cernym z SOR Poland, jak czeska firma chcewejść z nową rodziną na rynek. Zapraszamy na film!

{https://www.youtube.com/watch?v=5eWzLSEx9dY}

W Kielcach oczywiście mocno brakowała standardowego debiutanta, natomiast ?obok elektrobusa EBN11 i wersji międzymiastowej LH 11 mogliśmy zobaczyć miejskiniskopodłogowy autobus model SOR NB12 w dosyć niespotykanej wersji. Pojazdpomalowano w barwy obowiązujące w sieci jastrzębskiego Międzygminnego ZwiązkuKomunikacyjnego. To jeden z egzemplarzy, który ma trafić do końca roku doprzewoźników z konsorcjum PPUH Kłosok i A21. O pierwszej transzy tych pojazdóww MZK Jastrzębie-Zdrój pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

SOR NB12 City to dosyć nietypowy pojazd w klasie maxi. Jegocechą charakterystyczną jest domyślna konfiguracja drzwi w układzie 2-2-2-2oraz zmniejszone felgi. Autobus został zaprojektowany przede wszystkim z myśląo przewoźnika, którzy stawiają na niską cenę zakupu oraz tanią eksploatację.Egzemplarz pokazany na targach różni się jednak kilkoma szczegółami. Ale pokolei. NB12 ma nadwozie o długości 12,18 m, szerokości 2,55 m i wysokości do3,11 m.

Pokazany w Kielcach autobus umożliwia podróż maksymalnie 91 pasażerom.32 osoby mają zapewnione miejsce siedzące na fotelach typu Ster MX. Sześćsiedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład jest możliwedzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. I to jest główny wyróżnik wersji dlaśląskiego konsorcjum. Pierwsze drzwi- co jest standardem u SOR'a- są węższe odreszty i mają prześwit ok. 1000 mm. Autobus jest klimatyzowany i posiada osiemprzesuwnych okien. Układ jezdny oparto na dwóch osiach. Przednia to niezależnatypu SOR NB004. Tylna to portalowy most napędowy ZF AV132. Zastosowano silnikIveco Tector 7, który spełnia normę Euro 6. To jednostka o pojemności 6,728 l.Osiąga ona maksymalny moment obrotowy w wysokości 1020 Nm. Zblokowaną ją zautomatyczną skrzynią biegów ZF 6AP1200 Ecolife. To komplet, który SOR zalecawszystkim klientom, który zależy na niskim spalaniu.