Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2016: Nowy Urbino 12 Hybrid

infobus
20.10.2016 15:13

Stoisko Solarisa na kieleckichtargach było jednym z największych i z pewnością najciekawszych. Czas zatem nakolejnym pojazd, który pokazał na TRANSEXPO producent z Bolechowa.

Hybrydowy Nowy Urbino 12,który oficjalną premierę miał na targach IAA w Hanowerze to dla Solarisapodwójny debiut. Po pierwsze to pierwsza hybryda klasy maxi z napędemszeregowym, którą wyprodukował producent z Bolechowa. Po drugie to wejście wkooperację z nowym partnerem. Jest nim amerykańska firma BAE, która udostępniłaswojego Hybridrive.

Hybryda umożliwia podróżmaksymalnie 96 pasażerom. 20 osoby może skorzystać z foteli typu Ster 8MU UltraLight oraz 4 z 8MP. Dziewięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejściena pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Drugie i trzeciedrzwi są odskokowo-przesuwne. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firmaVentura. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają czteryuchylne okna. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji.

Czas na napęd, który jestnajciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnikwysokoprężny Cummins ISB4.5.E6. To jednostka o mocy 210 KM oraz 760 Nmmaksymalnego momentu obrotowego. Zblokowano ją z modułem trakcyjnym HDS200.Składa się on z prądnicy synchronicznej o mocy ciągłej 280 KM. Jej zadaniemjest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną,która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchronicznyo mocy 270 KM, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiemtrakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysokimoment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZFAV132/80.

Autobus posiada funkcje Stop-and-Go i Arrive-and-Go.Dzięki nim hamowanie jak i rozruch mogą się odbyć wyłącznie przy pomocysilnika elektrycznego. Nie mogło oczywiście zabraknąć rekuperacji.Odzyskana w ten sposób energia zasila baterie litowo-żelazowo-fosforanowe o pojemności 11,6 kWh. Jakoopcję przewidziano możliwość montażu superkondesatorów o pojemności 0,82 kWh lub baterii litowo-jonowych 31,8 kWh. Dzięki zgromadzonej tam energii hybrydowyNowy Urbino 12 może pokonać pewien dystans bez konieczności odpalania silnikaspalinowego. Sumą tych wszystkich korzyści dla przewoźnika ma być wyjątkowo niskiej spalanie, które ma wynosić ok. 26 – 27 / 100 km.

W pojeździe zwraca uwagęjeszcze jedna rzecz. Dzięki zastosowaniu małej, bo niespełna pięciolitrowejjednostki spalinowej zostaje jeszcze dużo wolnego miejsca w komorze silnikowej. Co więcej BAE pracujenad dalszym zmniejszeniem rozmiarów swojego silnika trakcyjnego.

Czy to oznacza, że wprzyszłości Solaris jako opcję przewiduje możliwość montażu większej jednostkidieslowskiej? To całkiem możliwe. W końcu napęd BAE stosuje m.in. Iveco w swoichhybrydowych Urbanway'ach. A tam rolę agregatu pełni silnik Tector 7. Koncepttakiego pojazdu jest jak widać bardzo obiecujący.