TRANSEXPO 2014: Glaspo, czyli od szyb do autobusów

infobus
14.10.2014 19:17

Największą sensacją tegorocznych targów w Kielcach była niezapowiedziana ekspozycjafirmy Glaspo z Wrocławia, która pokazała na wystawie dwa autobusy marki MAZ. To zapowiedź uruchomienia montażu przemysłowego pojazdów białoruskiego producenta w Płońsku. Decyzja o pojawienie się akurat teraz na autobusowej scenie nie jest przypadkowa. MAZ Auto Poland, Glaspo czy Peter Bus (diler MAZ-a) realizują aktualnie na Śląsku potężne dostawy dla prywatnych przewoźników, które łącznie do końca roku mają osiągnąć poziom ok. 100 szt. autobusów miejskich typu 203, 107 i 206 Wszystkie te egzemplarze zostały wyprodukowane w 2014 r., ale posiadają silniki Euro 5, dlatego są importowane do Polski jako używane. Tak duży rynek, który powstał dzięki wydłużeniu kontraktów KZK GOP czy ZKKM Chrzanów z 3 lat do 8 lat, pokazuje jaki w polskim sektorze prywatnych przewoźników drzemie potencjał. Glaspo i MAZ nie chcą stracićtego ważnego, śląskiego przyczółka i stąd decyzja o budowie montowni pojazdów spełniających normę Euro 6. Równolegle –w zależności od potrzeb –na rynku wtórnym będą oferowane pojazdy z silnikami Euro 5 produkowane w Mińsku. Za całą sprzedaż białoruskich autobusów w Polsce będzie odpowiadać teraz Glaspo. Spółka MAZ Auto Poland zostanie utrzymana na potrzeb zabezpieczenia gwarancji i serwisu, natomiast dotychczasowi dilerzy –jak Futura Bus czy Peter Bus –będą działać w ramach sieci handlowej Glaspo. To po okresie „handlowego rozdrobnienia”ponowna konsolidacja siatki MAZ, która ma teraz działać zarówno w oparciu o własnych sprzedawców firmy Glaspo, jak i zewnętrznych przedstawicieli.
Dlaczego montaż w Płońsku? To dobra lokalizacja plus istniejąca infrastruktura. Do tej pory działał tutaj zakład produkcyjny szyb zespolonych i magazyn Glaspo. Teraz –a dokładniej od 15 listopada –będzie realizowany montaż przemysłowy pojazdów użytkowych marki MAZ –autobusów, jak i specjalistycznych samochodów ciężarowych (z napędem 4×4 i 6×4). Aktualnie trwa rekrutacja pracowników, których w pierwszym etapie wspomogą fachowcy z MAZ-a. Pierwsze mają ruszyć ciężarówki (m.in. dla straży pożarnej), a tuż po nich –autobusy. Premierowym egzemplarzem będzie model 203, który zarówno stanie się wzorem do dalszego montażu, jak i trafi do badań homologacyjnych.

1_i_front_760

Montowania w Płońsku ma być pomostem łączącym białoruskiego producenta z rynkiem unijnym. Dzięki polskiemu CKD MAZ ominie 16-procentowe cło i zyska możliwość szerszej ekspansji na rynkach europejskich. Poza tym firma wypchnie całą produkcję pojazdów Euro 6 do Płońska, zostawiając sobie wersje Euro 4/Euro 5 przeznaczone na lokalny i rosyjski rynek. To jak najbardziej logiczne wydzielenie produkcji pod kątem obszaru sprzedaży i historyczny krok w dziejach MAZ-a.O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że do Płońska dotarła jak na razie tylko jedna telewizja –właśnie z Białorusi. Tutaj konstrukcjach przesyłanych z Mińska będą montowane silniki Mercedes-Benz Euro 6, szyby firmy Glaspo oraz wszelkie inne wyposażanie, jakiego sobie zażyczą europejscy klienci –od tapicerki poprzez dodatkowe konfiguracje po zmienioną stylistykę (już zresztą pojazdy pokazane w Kielcach mały nowe logo na ścianie przedniej). Kolejny plus to dotrzymywanie terminu dostaw i brak tak spektakularnych wpadek jak podczas ostatniego kontraktu dla PKM Tychy, gdzie z powodu olbrzymich dostaw do Soczi, mińska fabryka spóźniała się o dobrych kilka miesięcy z dostawą tyskich pojazdów typu 107 i 215. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że Minski Autamabilny Zawod produkuje rocznie ok. 3000 kompletnych autobusów. Wobec takiego wolumenu nawet polski rynek z poziomem 100 pojazdów rocznie ma niską siłę przebicia. Płońska montownia ma to wszystko zmienić, dlatego plany na przyszły rok są bardzo ambitne. Glaspo chce dostarczyć na polski rynek ok. 150 autobusów, a docelowo ma to być poziom 300 autobusów i 500 ciężarówek rocznie.

2_760

Montaż autobusów MAZ w Polsce ma bazować zarówno na autobusach miejskich, jak i międzymiastowych. W skład pierwszej grupy mają wejść doskonale znane nam trzy modele:
– niskopodłogowy G-Midi (MAZ 203) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią ZF;
– niskopodłogowy G-Mideco (MAZ 203 CNG) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison;
– niskopodłogowy G-Mini (MAZ 206) z silnikiem Mercedes-Benz 904 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison.
Z kolei w zakresie autobusów międzymiastowych, Glaspo wielkie nadzieje pokłada w modelu G-Magway (MAZ 232) o długości 9,9 m, DMC na poziomie 13,8 t i pojemności 50 pasażerów, który będzie montowany z silnikiem Mercedes-Benz SRIA 924. Przedstawiony w Kielcach egzemplarzjest jednym z pierwszych tego typu pojazdów wyprodukowanych w Mińsku. Firma już rozważa wprowadzenie wielu zmian w jego konstrukcji, w tym także opracowania wersji międzymiastowej o podwyższonym komforcie –razem z toaletą. W planach są także kolejne modele z portfolio MAZ-a, w tym m.in. przegubowa wersja 215, jednak wymagają one większego nakładu pracy, aby je dostosować do wymagań unijnych klientów.