TRANSEXPO 2014: Glaspo, czyli od szyb do autobusów
Największą sensacją tegorocznych targów w Kielcach była niezapowiedziana ekspozycjafirmy Glaspo z Wrocławia, która pokazała na wystawie dwa autobusy marki MAZ. To zapowiedź uruchomienia montażu przemysłowego pojazdów białoruskiego producenta w Płońsku. Decyzja o pojawienie się akurat teraz na autobusowej scenie nie jest przypadkowa. MAZ Auto Poland, Glaspo czy Peter Bus (diler MAZ-a) realizują aktualnie na Śląsku potężne dostawy dla prywatnych przewoźników, które łącznie do końca roku mają osiągnąć poziom ok. 100 szt. autobusów miejskich typu 203, 107 i 206 Wszystkie te egzemplarze zostały wyprodukowane w 2014 r., ale posiadają silniki Euro 5, dlatego są importowane do Polski jako używane. Tak duży rynek, który powstał dzięki wydłużeniu kontraktów KZK GOP czy ZKKM Chrzanów z 3 lat do 8 lat, pokazuje jaki w polskim sektorze prywatnych przewoźników drzemie potencjał. Glaspo i MAZ nie chcą stracićtego ważnego, śląskiego przyczółka i stąd decyzja o budowie montowni pojazdów spełniających normę Euro 6. Równolegle –w zależności od potrzeb –na rynku wtórnym będą oferowane pojazdy z silnikami Euro 5 produkowane w Mińsku. Za całą sprzedaż białoruskich autobusów w Polsce będzie odpowiadać teraz Glaspo. Spółka MAZ Auto Poland zostanie utrzymana na potrzeb zabezpieczenia gwarancji i serwisu, natomiast dotychczasowi dilerzy –jak Futura Bus czy Peter Bus –będą działać w ramach sieci handlowej Glaspo. To po okresie „handlowego rozdrobnienia”ponowna konsolidacja siatki MAZ, która ma teraz działać zarówno w oparciu o własnych sprzedawców firmy Glaspo, jak i zewnętrznych przedstawicieli.
Dlaczego montaż w Płońsku? To dobra lokalizacja plus istniejąca infrastruktura. Do tej pory działał tutaj zakład produkcyjny szyb zespolonych i magazyn Glaspo. Teraz –a dokładniej od 15 listopada –będzie realizowany montaż przemysłowy pojazdów użytkowych marki MAZ –autobusów, jak i specjalistycznych samochodów ciężarowych (z napędem 4×4 i 6×4). Aktualnie trwa rekrutacja pracowników, których w pierwszym etapie wspomogą fachowcy z MAZ-a. Pierwsze mają ruszyć ciężarówki (m.in. dla straży pożarnej), a tuż po nich –autobusy. Premierowym egzemplarzem będzie model 203, który zarówno stanie się wzorem do dalszego montażu, jak i trafi do badań homologacyjnych.
– niskopodłogowy G-Midi (MAZ 203) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią ZF;
– niskopodłogowy G-Mideco (MAZ 203 CNG) z silnikiem Mercedes-Benz 906 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison;
– niskopodłogowy G-Mini (MAZ 206) z silnikiem Mercedes-Benz 904 Euro 6 i automatyczną skrzynią Allison.
Z kolei w zakresie autobusów międzymiastowych, Glaspo wielkie nadzieje pokłada w modelu G-Magway (MAZ 232) o długości 9,9 m, DMC na poziomie 13,8 t i pojemności 50 pasażerów, który będzie montowany z silnikiem Mercedes-Benz SRIA 924. Przedstawiony w Kielcach egzemplarzjest jednym z pierwszych tego typu pojazdów wyprodukowanych w Mińsku. Firma już rozważa wprowadzenie wielu zmian w jego konstrukcji, w tym także opracowania wersji międzymiastowej o podwyższonym komforcie –razem z toaletą. W planach są także kolejne modele z portfolio MAZ-a, w tym m.in. przegubowa wersja 215, jednak wymagają one większego nakładu pracy, aby je dostosować do wymagań unijnych klientów.