TRANSEXPO 2014: Czy Apollo zastąpi Jupitera?
infobus
03.11.2014 21:42
TRANSEXPO 2014: Czy Apollo zastąpi Jupitera?
Na kieleckim stoisku Autometu mogliśmy zobaczyć dwa turystyczne modele: Sprinter 516 o pojemności 19+1 oraz VV Crafter o pojemności 19+1. Podczas targów rozmawialiśmy z Piotrem Leśniakiem, dyrektorem ds. marketingu w firmie Automet Group m.in. na temat następcy Vario. Okazuje się, że ciężko będzie zastąpić to atrakcyjne podwozie, które do tej pory idealnie wypełniało ofertę pojazdów o pojemności 35-38 pasażerów. Automet ma jednak na to pomysł. Jaki? O tym warto przeczytać w poniższym wywiadzie:
InfoBus.pl: Ile w tym roku nowych autobusów wyprodukuje Automet?
Piotr Leśniak, dyrektor ds. marketingu Automet Group: Planujemy w tym roku wyprodukować ok. 200 autobusów, z czego najwięcej na podwoziach Sprinter –ok. 140 szt. Kolejną grupę pod względem liczebności będą stanowić pojazdy na bazie Vario –ok. 30 szt. oraz Apollo liczbie ok. 15 egzemplarzy. Zdecydowana większość z nich została zamówiona przez zagranicznych klientów. Sprzedaż na polskim rynku wyniesie łącznie ok. 40 szt. i będą to w zdecydowanej większości autobusy Mercedes-Benz Sprinter. Z nowości na rynkach eksportowych warto wymienić pierwsze dostawy do Słowenii i Chorwacji. Generalnie południe Europy zaczyna odżywać i widzimy tam coraz większe zainteresowanie naszymi produktami.
InfoBus.pl: Ostatnio wygraliście ważny kontrakt dla jednego z krajowych przewoźników, czyli ta proporcja krajowej sprzedaży do eksportu może się w przyszłym roku zmienić…
fot. 1.
Piotr Leśniak: Dokładnie. Nie chciałbym jeszcze za dużo mówić o tym zamówieniu, gdyż rzeczywiście jest to świeża sprawa. Potwierdzam, że rzeczywiście wygraliśmy duży kontrakt na zakup 30 minibusów na bazie Mercedes-Benz Sprinter 516. W tym roku dostarczymy 10 egzemplarzy, a przyszłym roku –kolejnych 20 szt. Oczywiście wszystkie będą spełniać normę Euro 6.
InfoBus.pl: Automet w swojej historii zrealizował już podobną dostawę dla PKS Wschód. Czy tego typu duże kontrakty są najbardziej poszukiwane przez producentów minibusów w Polsce?
Piotr Leśniak: Rzeczywiście w 2010 r. przekazaliśmy dla PKS Wschód 30 pojazdów na podwoziach Mercedes-Benz, w tym 22 szt. 516 i 8 szt. Sprinter 513. Był to jeden z pierwszych tak dużych kontraktów na minibusy w Polsce. Teraz pojawia się ich coraz więcej i bardzo nas cieszy Automet po kolejny będzie mógł sprawdzić się w bardziej masowej produkcji. Przy liczbie 30 pojazdów mamy szeroką powtarzalność zamawianych części i wykonywanych prac, dlatego wszystko odbywa się szybciej oraz sprawniej. Oczywiście przy większych zamówieniach taki kontrakt może „zatkać”produkcję i ograniczyć możliwość obsługi innych klientów, jednak tutaj nie ma o tym mowy. Zamówienie zostało podzielone na dwie części, a większa partia będzie wykonywana na początku roku, kiedy zazwyczaj mamy mniej zleceń. Dlatego przyszły rok rozpoczniemy rok na wysokich obrotach.
InfoBus.pl: W tym roku –wraz z normą Euro 5 –została wygaszona produkcja podwozi Vario. To nie jest chyba dla Was dobra informacja?
Piotr Leśniak: Zgadza się. Vario do tej pory był ważnym filarem naszej produkcji, dlatego przygotowując się do takiej sytuacji zamówiliśmy sporę liczbę podwozi spełniających jeszcze z normę Euro 5. Wszystkie zostały już zabudowane i do końca roku opuszczą nasz zakład. Najwięcej tych pojazdów trafi zarówno na polski rynek, jak i do krajów Beneluxu, gdzie mamy grono wiernych użytkowników autobusów tego typu. Tym samym zakończy się ważny fragment w naszej historii związany z produkcją modelu Jupiter na podwoziu Vario.
InfoBus.pl: Czy Apollo zastąpi Vario w Waszej ofercie?
Piotr Leśniak: Tak, ale nie w pełni. Na pewno w tej sytuacji wzrośnie sprzedaż autobusów typu Apollo, natomiast część klientów –z uwagi na wyższą cenę Apollo i większe gabaryty –wybierze bardziej pojemne modele na bazie Sprintera. Apollo budujemy na podwoziach Mercedes-Benz Atego. Ich pojemność waha się od 35 w wersji turystycznej do 39+1 miejsc w wersji szkolnej. Najnowsza podwozia Euro 6 wyróżniają się zdecydowanie bardziej cichą pracą nowego silnika i niskim zużyciem paliwa. Podawana przez naszych klientów średnia spalania wynosi zaledwie 18 l / 100 km. To naprawdę świetny wynik. Mamy teraz także szerszy wybór zakresów mocy i aktualnie Atego dostępny jest z 4-cylindrowym silnikiem OM 934 o pojemności 5,1 l i mocy od 115 kW (156 KM) do 170 kW (231 KM). Dodatkowo Apollo możemy opcjonalnie zamówi
z zautomatyzowaną skrzynią biegów PowerShift, co zdecydowanie ułatwi pracę kierowcom. Z kolei minusem najnowszej generacji Atego jest brak możliwości stosowania biodiesla, co stwarza nam spory problem na rynkach skandynawskich. Krótko mówić –nigdy nie może być za dobrze. Generalnie czekamy na następcę Vario, który ma się pojawić w ofercie Mercedesa w 2017 r.
InfoBus.pl: Czy w tej sytuacji myśleliście o innych markach? Na przykład o podwoziu Iveco Daily o dmc na poziomie 7,2 tony?
Piotr Leśniak: Mamy spore doświadczenie w zakresie współpracy z Iveco i jak na razie nie będziemy powtarzać tego eksperymentu. Zauważmy natomiast powolny wzrost zainteresowania przewoźników podwoziami VW Crafter. Aktualnie ich udział w naszej produkcji wynosi ok. 20%. Spodziewamy się, że wraz z powstaniem fabryki VW w Polsce i wejściem nowego Craftera na rynek w 2016 r. ta proporcja wyraźnie wzrośnie.
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę.