TRANSEXPO 2014: Cummins rozszerza ofertę Euro 6

infobus
06.11.2014 22:08

Po raz pierwszy na targach w Kielcach firma Cummins Ltd. zorganizowała swoją konferencję prasową. Tematem przewodnim był trzon oferty firmy, czyli silniki: 4-cylindowy ISB4.5 o mocy do 210 KM z momentem obrotowym na poziomie 760 Nm, 6-cylindrowy ISB6.7 o mocy do 280 KM z momentem obrotowym na poziomie 760 Nm oraz 6-cylindrowy ISLG8.9 o mocy od 250 do 320 KM z momentem obrotowym na poziomie 1350 Nm. Prezentacja przygotowana przez Pawła Gospodarczyka i Pawła Szczygła z polskiego oddziału Cummins Ltd. przede wszystkim dotyczyła aspektów technicznych dojścia producenta do normy Euro 6 oraz zastosowanej tutaj technologii.

Prezentacja przygotowana przez Pawła Gospodarczyka i Pawła Szczygła z polskiego oddziału Cummins LtdPrezentacja przygotowana przez Pawła Gospodarczyka i Pawła Szczygła z polskiego oddziału Cummins Ltd
W naszej opinii z roku na rok Cummins coraz bardziej umacnia swoją pozycję w Polsce, a najnowsza norma Euro 6 daje mu ogromną szansę na dalsze zwiększenie udziałów na naszym rynku. Ten rosnący słupek widać zresztą w statystyce –to m.in. zamówienia Solbusa dla Olsztyna, Bydgoszczy i Warszawy; AMZ-Kutno dla Krakowa i Autosanu dla Pol-Miedź Trans. W przyszłym roku firmę czeka dostawa 35 gazowych silników LNG do warszawskich autobusów Solbusa. A to dopiero początek nowej fali zamówień. Kluczem jest liberalna polityka Cumminsa –podobna jak w przypadku Euro 5. W tej sytuacji firma jest „skazana”na sukces. Naszym zdaniem silniki amerykańskiej firmy będą jeszcze bardziej dominować w ofercie takich producentów autobusów jak: AMZ-Kutno, Autosan, Solbus czy Troliga. Do tego grona dołączą również węgierskie firmy. Ponadto coraz częściej będziemy mogli zobaczyć Cumminsa również w ofercie „większych”firm, takich jak VDL, Van Hool czy Scania. Jak wynika z obserwacji InfoBusa –polski Solaris, który do tej pory standardowo stosował silniki Cummins w midibusach, a jednostki DAF – we wszystkich większych pojazdach, teraz coraz częściej montuje w Urbino 12 właśnie silniki ISB o pojemności 6,7 l (zamiast MX-11 o pojemności 10,7 l). Od zeszłego roku w takiej kompletacji pojazdy kupuje m.in. MPK Poznań. W ramach tegorocznego zamówienia wielkopolski przewoźnik odebrał 7 autobusów Urbino 12 w wersji Euro 5, a na dniach odbierze 3 szt. w wersji Euro 6. Tym samym pierwszy autobus w Poznaniu spełniający nomę Euro 6 wystąpi z silnikiem Cummins. Ta rosnąca popularność amerykańskiego producenta jest nie tylko związana z jego niższą ceną , ale także z ideą „downsizingu”, czyli celowym zmniejszaniu pojemności silnika przy zachowaniu dotychczasowej mocy i momentu obrotowego. W efekcie uzyskuje się niższa wagę pojazdu i tym samym większą pojemność pasażerską. Przykładem takiego podejścia może być najnowszy Mercedes-Benz Citaro, gdzie w wersji przegubowej zastosowano mniejszy silnik OM 936 Euro 6 o pojemności 7,7 l o mocy 354 KM. Podobny zabieg mogliby przeprowadzić także inni, niezależni producenci autobusów, tylko jak na razie nie mieli takiego silnika. W przyszłym roku Cummins da im taką możliwość.
Cummins ISB6.7Cummins ISB6.7
To jednostka napędowa ISL8.9 Euro 6, którą mogliśmy po raz pierwszy zobaczyć na wystawie IAA 2012. O potencjalnie dużych możliwościach związanych z tym silnikiem nam także mówili przedstawiciela Solarisa oraz Autosana. Skąd te oczekiwania? Naszym zdaniem jednostka ISL może być zastosowana zarówno w autobusach 12-metrowych, jak i przegubowych. W przypadku kasy maxi ten produkt znacząco rozszerzy zakres oferowanych silników, natomiast w klasie mega –w ogóle umożliwi takim firmom jak Autosan czy Solbus ruszenie z produkcją przegubowych pojazdów z silnikami diesla z normą Euro 6. Dlatego w naszej opinii pojawienie się tej jednostki ma ogromne znaczenie dla polskiego rynku. Ponadto ISL o pojemności 8,9 l, mocy od 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 1500 Nm (do zastosowań autobusowych) tworzyłyby naturalny pomost pomiędzy jednostką ISB6.7, a właśnie wprowadzanym do oferty silnikiem ISG12. Najnowsza wersja Cummins ISL oferuje podobne osiągi, zużycie paliwa i trwałość jak jednostka Euro 5. Mamy tutaj opracowany dla standardu US EPA 2010 układ recyrkulacji spalin (EGR) i turbinę o zmiennej geometrii VGT. System jest sterowany przez nowy moduł ECM ze zwiększoną zdolnością do sterowania silnika i układu oczyszczania spalin na poziomie pokładowej diagnostyki (OBD). ISL używa tego samego układu oczyszczania spalin, jak ISB. Został on specjalnie zaprojektowany i opracowany w Europie przez Cummins pod kątem emisji Euro 6. Ponadto silnik zawiera filtr cząstek stałych (DPF) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). To wszystko już znamy z jednostek ISB, tylko moc w ISL jest zdecydowania większa, czyli dokładnie to czego producencie potrzebują w większych autobusach.
Cummins z normą Euro 6 Cummins z normą Euro 6