TRANSEXPO 2014: Autobusowe święto
Przedstawiamy autobusy obecne na targach TRANSEXPO 2014. Wśród nich nie zabrakło kilku ważnych dla polskiego rynku premier, w tym Nowego Urbino, Citaro G step3, Tourismo K oraz nowych pojazdów z silnikami Euro 6: Sancity 10/12 i Solcity. Poniżej w alfabetycznej kolejności pojazdy, jakie mogliśmy w tym roku zobaczyć na wystawie w Kielcach:
AMZ-KUTNO –to wielki rok producenta z Kutna. Rekordowa sprzedaż autobusów dla firmy Mobilis Kraków i opracowanie własnej konstrukcji elektrobusu to wielki milowe kroki w historii firmy. Stąd też tegoroczny dobór ekspozycji nie mógł być inny: AMZ CitySmile 12 LF w krakowskich barwach oraz prototyp CitySmile 8,5 LF electric. Natomiast w tle pojawiła się wielka niespodzianka –dość wyjątkowy owoc współpracy AMZ-Kutno (zabudowa i szkielet) oraz francuskiej firmy Safra (elektryczny zespół napędowy). To produkt przeznaczony na rynek francuski.
AUTOCENTRUM –wejherowska firma pokazała dwa minibusy na platformie Mercedes-Benz Sprinter. Pierwszy z nich to turystyczny Sprinter 519 w wersji VIP o pojemności 16+1 (przeznaczony na rynek niemiecki) oraz Sprinter 519 LE-D z obniżoną platformą na zwisie tylnym (wersja demo). Jego pojemność to 12 miejsc siedzących + 10 miejsc stojących + 1 wózek + kierowca. Cena demonstracyjnego pojazdu zaczyna się od 300 tys. PLN netto.
AUTOMET –na stoisku firmy z Sanoka mogliśmy zobaczyć dwa turystyczne modele: Sprinter 516 o pojemności 19+1 oraz VV Crafter o pojemności 19+1. Tegoroczna produkcja firma ma osiągnąć rekordowy poziom 200 szt., w tym ostatnie egzemplarze na podwoziu Vario. W zakresie większych pojemności producent będzie teraz promował model Apollo o pojemności 35-39 miejsc.
AUTOSAN S.A. –na stoisku sanockiego producenta zadebiutowały pierwsze dwa niskopodłogowe autobusy miejskie z silnikami Cummins Euro 6 i to z zakończonym procesem homologacyjnym. Teraz w kolejne do Euro 6 czekają modele Sancity 9 LE oraz Eurolider 10/12. Niebawem pojawi się także 12-metrowy pojazd z silnikiem Cummins ISL 8,9 Euro 6 oraz…przegub i to najprawdopodobniej z silnikiem FTP (IVECO). Przy okazji dodajmy, że 12 października upływa termin składania ofert na zakup sanockiego zakładu.
EVOBUS POLSKA –gwiazdą stoiska spółki była najnowsza generacja autokarów marki Setra. Po raz pierwszy w Polsce mogliśmy zobaczyć zupełnie nową rodzinę TopClass 500, a dokładniej model S 516 HDH w barwach Biura Podróży Vip-Palm. Pojazd ten po raz pierwszy w historii TRANSEPO zdobył Złoty Medal dla autobusu turystycznego. Z kolei Mercedes-Benz zaprezentował przegubowy autobus miejski Citaro G (zdobywcę prestiżowego tytułu „Bus of the Year 2013”) z mniejszym silnikiem OM 936 o pojemności 7,7 l. Zastosowano tutaj także nową architekturę elektroniki B2E (z pojazdów ciężarowych) oraz system stabilizacji przegubu ACT. Światowy debiut tej konstrukcji odbył się na tegorocznych targach w Hanowerze. Polska wystawa jest druga w kolei. Z oferty turystycznej towarzyszył mu kolejny debiutant –Mercedes-Benz Tourismo K. Wprowadzony w tym roku do oferty niemieckiego producenta kompaktowy autokar ma długość 10,3 m, masę całkowitą na poziomie 18 t, a jego pojemność pasażerska to 41 osób w wersji 3-gwiazdkowej. Całość oferty EvoBus uzupełni ekspozycja marki BusStore (także po raz pierwszy w Kielcach), która zaprezentowała niskopodłogowy model Sprinter 77 w wersji Euro 5 w barwach firmy Mikrus z Żor.
IVECO BUS –wielki powrót włoskiego koncernu na polski rynek. O skali przedsięwzięcia świadczy liczba pojazdów jakie zobaczymy w Kielcach. Z miejskich autobusów zostały pokazane modele: niskopodłogowy Urbanway 12M (polska premiera) oraz niskowejściowy Crossway LE City 10,8M –w identycznej kompletacji jak dla Elbląga. Z kolei segment międzymiastowy reprezentowały pojazdy: niskowejściowy Crossway LE Line 12M oraz Crossway Pro 12M. Okrętem flagowym producenta zostanie turystyczny model Magelys. Firma zaprasza także na swoją konferencję prasową w środę, o 14.30.
KAPENA – słupska firma sukcesywnie dostosowuje swoją ofertę produkcyjną do obowiązującej normy Euro 6. Na „pierwszy ogień”: poszedł popularny minibus Thesi, który teraz nie tylko spełnia rygorystyczne przepisy w zakresie ekologii, ale także oferuje większą pojemność pasażerską.
MERCUS – w tym roku na TRANSEXPO firma z Nadarzyna pokazała trzy minibusy –Mercedes-Benz Sprinter 519 o pojemności 19 miejsc (wersja VIP), Mercedes-Benz Sprinter 519 w barwach firmy Marcel o pojemności 24 miejsc oraz międzymiastowy Mercedes-Benz Sprinter 519 o rekordowej pojemności 27 miejsc. Ponadto na terenie zewnętrznym mogliśmy zapoznać się z ofertą autobusów używanych. Jednocześnie spółka poinformowała o budowie nowej hali produkcyjnej o łącznej pojemności 2000 m2, gdzie docelowo znajdzie pracę 160 osób.
SCANIA POLSKA –w tym roku spółka promowała w Kielcach tylko swoje autobusy międzymiastowe i turystyczne. Na TRANSEXPO mogliśmy zobaczyć autokar Scania Touring HD w wersji trzyosiowej o długości 14 m oraz po raz pierwszy w Polsce –dwuosiowy model Scania-Irizar i6 12.35. Całość uzupełnił międzymiastowy autobus Scania-Higer A30 w wersji dwuosiowej, który aktualnie przechodzi serię testów w całej Polsce.
SOLARIS BUS &COACH –Kielce to oczywiście polska premiera Nowego Urbino 12 oraz Urbino 18 . Kolejna generacja miejskich pojazdów Solarisa po raz pierwszy została publicznie zaprezentowana podczas targów IAA w Hanowerze 24 września tego roku. Teraz naszedł czas na naszą, krajową premierę nowych „jamników”, która miała miejsce 8 października. Podczas specjalnej konferencji firma poinformowała o kolejnym produkcyjnym rekordzie –w tym roku fabrykę w Bolechowie opuści aż 1400 kompletnych autobusów. W IV kwartale br. najwięcej z nich trafi do Teplic, Mediolanu, Rygi, Oslo, Wrocławia, Warszawy, Cluj, Craiovy i Malmoe.
SOLBUS / LIDER TRADING –na kieleckim stoisku producenta z Solca Kujawskiego był obecny przegubowy autobus SM 18 LNG w barwach MZA Warszawa. Jego debiut miał miejsce na wrześniowych targach w Hanowerze. Towarzyszył mu pierwszy w historii soleckiej fabryki autobus z silnikiem Euro 6 –Solbus SM 12 z jednostką napędową Cummins o mocy 285 KM.
SOR –czeski producent jak zwykle pokazał w Kielcach przekrój swojej oferty na polski rynek –tym razem z Euro 6 i elektrobusem w rolach głównych. Zobaczyliśmy światowego debiutanta z Hanoweru –autobus elektryczny SOR EBN 11, któremu towarzyszyły niskowejściowe pojazdy BN 12 Euro 6 oraz CN 9,5 Euro 6. Rolę okrętu flagowego pełnił autokar LH 12 –także w wersji Euro 6.
TROLIGA –słowacki producent po nawiązaniu współpracy z PKS Słupsk kontynuuje ekspansję na polskim rynku. Na targach w Kielcach firma promowała autobusy międzymiastowe typu Pegasus –zarówno w formie wyprzedaży ostatnich jednostek Euro 5, jak i polskiej premiery najnowszej wersji Euro 6.
WANICKI – autoryzowany przedstawiciel marki Irizar pokazała na targach w Kielcach jeden autokar –15-metrowy Irizar i6 15.35. Firma chce się specjalizować właśnie w tego typu autokarach o pojemności aż 69+1+1 miejsc pasażerskich. Na kolejny rok spółka zapowiada elektryczną niespodziankę –i2e.
WANICKI – autoryzowany przedstawiciel marki Irizar pokazała na targach w Kielcach jeden autokar –15-metrowy Irizar i6 15.35. Firma chce się specjalizować właśnie w tego typu autokarach o pojemności aż 69+1+1 miejsc pasażerskich. Na kolejny rok spółka zapowiada elektryczną niespodziankę –i2e.