Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2013: VDL z MINI premierą

infobus
08.10.2013 09:29

W Kielcach firma VDL BUS &COACH POLSKA zaprezentowała po raz pierwszy w Polsce miejski, niskopodłogowy minibus VDL MidCity MLF 80-16. O rynkowych szansach tej konstrukcji i nowościach w ofercie VDL rozmawialiśmy z Bolesławem Piekorzem, dyrektorem Handlowym VDL Bus &Coach Polska. Oto co na powiedział:

InfoBus.pl: Zacznijmy od premierowegho minibusa na Waszym stoisku. Skąd pomysł na jego prezentację w Polsce?
Bolesław Piekorz, dyrektor VDL Bus &Coach Polska: Cały czas na bieżąco monitorujemy rynek i zauważalne jest silne zainteresowanie ze strony przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w kierunku specjalnych rozwiązań w zakresie autobusowego transportu mini lub midi, czy to w ramach linii nocnych, czy też na mniej obciążonych trasach peryferyjnych. Dowodem na to są opublikowane i już rozstrzygnięte pierwsze przetargi ze strony samych gmin, jak np. Polkowice, czy też większych firm, jak ostatni kontrakt ZTM. To pokazuje, że przewoźnicy zaczynają szukać innych rozwiązań niż klasyczne jak standardowe konstrukcje 12 m autobusów. My chcemy wyjść im naprzeciw. Jako koncern VDL mamy ogromne doświadczenie w tym zakresie –m.in. dzięki marce VDL Kusters od lat aktywnej w produkcji pojazdów klasy MINI-MIDI i dlatego postawiliśmy przybliżyć naszą ofertę polskim odbiorcom. Chciałbym tutaj podkreślić, że rodzina miejskich minibusów MidCity to specjalnie zaprojektowane konstrukcje dla transportu publicznego, który mogą przewieźć od 8 do 22 pasażerów. Posiadają one w przedniej części wielofunkcyjny obszar z niską podłogą, który sprawia, że nadzwyczaj dobrze sprawdzają się zarówno jako autobusy komunikacji miejskiej, jak i w specjalistycznym transporcie osób na wózkach inwalidzkich. Zaprezentowany w Kielcach model ma długość 7344 mm i przy DMC na poziomie 5,5 t może zabrać na swój pokład 15 pasażerów, w tym 11 na miejscach siedzących –licząc razem z rozkładanymi siedzeniami w przedniej sekcji pojazdu. Cena dostawy dla polskiego odbiorcy MidCity zaczyna się od ok. 76.500 EUR. A to jeszcze nie wszystko. Za moment otrzymamy homologację na wydłużoną o 70 cm wersję minibusa, co przełoży się na jeszcze większą funkcjonalność i pojemność.
Bolesław Piekorz, dyrektor VDL Bus &Coach Polska
InfoBus.pl: Podczas zbliżających się targów Busworld 2013 w Kortrijk VDL pokaże aż cztery premierowe autobusy.
Bolesław Piekorz: Dokładnie tak. Mocno rozwijamy naszą ofertę i to w zasadzie we wszystkich segmentach. Myślę, że najciekawsza dla polskich klientów będzie nowa Futura FMD2. To oznacza, że obok dotychczas oferowanych modeli oznaczonych jako Futura FHD2 (wysokopokładowe) teraz będziemy mieli także modele średnio-wysokopokładowe FMD-. To klasyczne autobusy typu kombi najbardziej uniwersalne, które mogą zarówno pełnić role pojazdów międzymiastowych na dalekobieżnych połączeniach, jak i realizować kursy turystyczne. Seria będzie dostępna w dwóch wariantach gabarytowych: FMD2 – 122 o długości 12,2 m i FMD2 – 129 o długości 12,9 m. W ich układach napędowych zostaną zastosowane silniki z nowej generacji Euro 6: DAF MX-11/240 (240 kW / 326 KM) i MX-11/270 ( 271 kW / 369 KM). Jednostki te mogą współpracować albo z manualnymi, 6-biegowymi skrzyniami ZF, z 12-stopniowym automatem ZF AS Tronic, albo automatyczną 6-stopniowa skrzynią ZF EcoLife. Trend wyraźnie zmierza w kierunku skrzyń biegów automatycznych. Kierowca będzie miał do swojej dyspozycji identyczny kokpit jak w Futura FHD2. W efekcie ten autobus będzie najlepszym połączeniem ergonomii, bezpieczeństwa i efektywności w swojej klasie. Będzie jak wysokopokładowa Futura produkowany ze stali klasy nierdzewnej 3Cr12. Dodatkowo zaoferujemy tutaj bardzo atrakcyjną cenę finalną na ten model co zachęcić ma klientów do zwiększenia zysków z posiadania VDL Futury.
InfoBus.pl: Sporo nowości VDL przedstawi także w ofercie miejskiej…
Bolesław Piekorz: Tak. Przede wszystkim wprowadzamy na rynek niecierpliwie oczekiwany przegubowy model Citea SLFA, który będzie dostępny w wariantach 18 i 18,75 m. Pojawią się co będzie największą innowacją także miejskie midibusy z logo VDL. Tutaj nawiązaliśmy współpracę z uznanym brytyjskim producentem Wrightbus Limited, który na będzie dostarczał bazowe super lekkie konstrukcje do wersji Citea MLE. Te autobusy MIDI będą dostępne w kilku wariantach długości w zakresie od 8,8 m do 10,8 m. W Kortrijk zobaczymy model MLE-88 o długości 8,8 m. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w silniki Cummins Euro 6, a ich dostawy rozpoczną się od I kwartale 2014 r. I na koniec czwarta ważna premiera spod znaku VDL. Autobus elektryczny bazujący na modelu Citea SLF o długości 12 m z silnikami w piastach kół. Już jest, osobiście go testowałem, sprawuje się znakomicie. To wspaniały nowy rozdział –w pełni elektrycznej komunikacji miejskiej jaki koncern VDL aktywnie rozwija.
InfoBus.pl: Jakie silniki Euro 6 zostaną zastosowane w autobusach VDL?
Bolesław Piekorz: W autobusach turystycznych stawiamy ponownie na sprawdzone rozwiązanie, czyli silniki Paccar (DAF). W wersjach dwuosiowych będzie to nowa zoptymalizowana jednostka Paccar MX-11 o pojemności 10,8 l natomiast w wersjach trzyosiowych –zmodernizowany silnik MX-13 o pojemności 13 L . Dodatkowo w autobusach miejskich będziemy korzystać z rozwiązań Cummins, a także FPT (Iveco).
InfoBus.pl: Wróćmy na chwilę do Polski. Jak w tym roku wygląda autokarowy rynek w naszym kraju?
Bolesław Piekorz: Jeżeli chodzi o wielkość rynku jak i nasz w nim udział to ten rok nie będzie odbiegał od pozostałych. Cieszymy się, że polscy przewoźnicy kupują coraz więcej nowych autobusów turystycznych i być może doczekamy się tutaj podobnego boomu na autokary jak ma to obecnie miejsce w Niemczech. W tym roku jako VDL Polska położyliśmy szczególny akcent na szkolenia kierowców, które mogą przynieść znaczące oszczędności w zakresie zużycia paliwa i to sięgające nawet 4-5 l na 100 km. To w skali rocznego przebiegu autokaru na poziomie 80 tyś. ogromne pieniądze, które zostają w portfelu przewoźnika. Na przestrzeni roku zorganizowaliśmy 7 eco-treningów, które ukończyło ok. 35 kierowców. W efekcie dojeżdżają oni teraz do celu szybciej z mniejszym zużyciem paliwa. Na pewno więcej o naszych programach szkoleniowych będzie można dowiedzieć się podczas Dni Otwartych VDL Polska, które odbędą się w siedzibie VDL Polska w Kole 25 października. Zapraszamy!
InfoBus.pl: Czy tradycyjnie tej imprezie będzie towarzyszyła wyprzedaż części zamiennych?
Bolesław Piekorz: Oczywiście. To nasz stały punkt programu, z którego nie zamierzamy rezygnować. Oprócz tego zorganizujemy trzy panele dyskusyjne: pierwszy na temat nowych silników Paccar (DAF) Euro 6;drugi to spojrzenie okiem przewoźnika na nasze autobusy i trzeci –fakty i liczby na temat Futury. Dodatkowo zorganizujemy też pokazy naszych nowych autobusów oraz zwiastun na temat szkolenia eco-drivingu. Przede wszystkim jednak zapewniamy dobrą atmosferę i zabawę. Do zobaczenia 25.10.2013 w Kole !
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.