TRANSEXPO 2013: Solaris z Euro 6 i elektrykiem
Podczas kieleckich targów Solaris pokazał w zasadzie same nowości –od pierwszych pojazdów z silnikami Euro 6 po elektrobusa z „pantografem”do szybkiego ładowania. Został zaprezentowany także nowy wiceprezes firmy –Dariusz Michalak, z którym przeprowadziliśmy z tej okazji wywiad. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Serdecznie gratulujemy awansu. Co to dla Pana oznacza?
Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus &Coach: To dobre pytanie. Prawdę mówiąc nie zastanawiałem się jeszcze głębiej nad tym. Oczywiście na pewno jest to powód do dumy, ogromna odpowiedzialność ale również oznaka zaufania do mojej osoby – co bardzo doceniam.Z Solarisem jestem związany w zasadzie od samego początku, czyli od 1998 r. Karierę tutaj rozpoczynałem od stanowiska Konstruktora Nadwozi w Biurze Technicznym, a w 2006 r. objąłem stanowisko Dyrektora Biura Technicznego. Od 1 sierpnia 2012 r. pełnię funkcję Członka Zarządu ds. Badań i Rozwoju zarówno w obszarze autobusów, jak również pojazdów szynowych. Miesiąc temu moje obowiązki zostały rozszerzone do funkcji Wiceprezesa Zarządu. Przez ostatnich kilkanaście lat byłem świadkiem i uczestnikiem niezwykle dynamicznego rozwoju firmy Solaris, z którą podobnie jak większość moich koleżanek i kolegów mocno utożsamiam się.Naprawdę cieszę się, że w tym trudnych dla gospodarki a w szczególności motoryzacji czasach notujemy tak świetne wyniki. To daje nam wszystkim ogromną motywację i i wiarę we własne siły.
InfoBus.pl: W Kielcach zadebiutował kolejny Wasz elektrobus –tym razem z automatycznym system szybkiego ładowania, zlokalizowanym na dachu pojazdu. Czy to oznacza, że oferta Waszych elektrobusów będzie równie szeroka jak hybrydowa?
Dariusz Michalak, dyrektor ds. Badań i Rozwoju w Solaris Bus &Coach: To wszystko zależy od naszych klientów. Staramy się zawsze wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Tak było w przypadku programu produkcji autobusów hybrydowych, który aktualnie zawęziliśmy do dwóch najbardziej efektywnychmodeli: Urbino 12 Eaton i Urbino 18 Allison. To efekt zabranych doświadczeń i współpracy z europejskimi przewoźnikami. Podobnie będzie w przypadku elektrobusów. Zaczynaliśmy od najprostszych rozwiązań w zakresie ładowania pojazdów i teraz nasza oferta –w miarę rozwoju technologicznego –dynamicznie się poszerza. Musimy podążać za najnowszymi nowinkami technicznymi i szukać najlepszego rozwiązania. Nie możemy sobie pozwolić na komfort czekania na to, co rynek wybierze, gdyż po prostu wtedy zostaniemy daleko w tyle. A my chcemy być liderem e-mobilności. Solaris Urbino 12 electric z automatycznym, kontaktowym systemem szybkiego ładowania to już trzeci, po plug-in i ładowaniu indukcyjnym, sposób ładowania w naszych pojazdach. Osobiście uważam, że ten projekt rozwiązuje większość bolączek autobusów elektrycznych. Po pierwsze: odciążamy samą konstrukcję i autobus dzięki zastosowaniu baterii o mniejszej pojemności może zabrać zdecydowanie więcej osób. Baterie będą doładowywane w ciągu dnia roboczego –najlepiej na końcówkach linii kiedy to zazwyczaj mamy kilka minut do dyspozycji. Doładowana w tym czasie porcja energii z powodzeniem wystarcza na przejechanie kilkunastu kilometrów. Po drugie: sieć punktów do ładowania można łatwo zintegrowaćz istniejącą już infrastrukturą przystankową czy też zabudować ją na specjalnych filarach. I nie są to też tak ogromne koszty jak przy systemie indukcyjnym.Przykładowo koszt systemu szybkiego ładowania zlokalizowanego na dachu pojazdu jest kilkakrotnie niższy niż koszt pokładowego systemu ładowania indukcyjnego.Po trzecie: stacje ładowania można rozlokować w mieście, w taki sposób aby bez konieczności zjeżdżania do zajezdni, autobus mógł on non-stop wykonywać swoją pracę na danej trasie Oczywiście każde z oferowanych przez nas rozwiązań: czy to ładowanie przez „pantograf”, czy plug-in czy wreszcie indukcja ma swoje mocne i słabe strony. Dlatego będziemy starali się dobierać optymalne rozwiązania pod kątem konkretnego klienta, a przede wszystkim pod kątem obsługiwanych przez niego tras. Zeszliśmy już do takiego poziomu szczegółowości, że zaczynają nas interesować rozkłady jazdy naszych klientów. To może być klucz do sukcesu.
InfoBus.pl: Dopiero w tym roku wyposażyliście swój elektrobus w silniki w piastach kół. To rozwiązanie ma wiele zalet, dlaczego więc wprowadziliście je dopiero teraz?
Dariusz Michalak: Rzeczywiście w zaprezentowanym w Kielcach Urbino 12 electric wprowadziliśmy elektryczną oś ZF AVE 130, w której konstrukcję wbudowane są dwa silniki elektryczne prądu zmiennego o maksymalnej mocy 120 kW każdy. Dzięki temu napęd jest bezpośrednio przekazywany na tylne koła autobusu. W efekcie podczas ruszania kierowca ma do swojej dyspozycji pełen moment napędowy i nie ma tutaj żadnego problemu np. z ruszaniem przy większych pochyleniach. Poza tym dzięki tej osi dodatkowo obniżamy wagę pojazdu o ok. 250-300 kg oraz zwiększamy przestrzeń pasażerską. Dlaczego tak późno pojawiła się ona w naszej ofercie? Jako pierwszy, tego typu rozwiązanie, kilka lat temu zastosował Mercedes w swoim autobusie hybrydowym. My stosując klasyczne rozwiązanie – sprawdzone w naszych trolejbusach – czekaliśmy do czasu kiedy oś elektryczna ZF okrzepnie i sprawdzi się w eksploatacji.
InfoBus.pl: Ile aktualnie elektrobusów Solarisa jeździ po europejskich ulicach?
Dariusz Michalak: Pierwszy był Klagenfurt, gdzie w lipcu br. zadebiutował Solaris Urbino 8,9 LE electric z system plug-in. Był to pierwszy zrealizowany kontrakt przez naszą firmę na dostawę tych całkowicie bezemisyjnych pojazdów. Kolejne pojazdy pojadą do Niemiec. W tym roku jeden Urbino 12 electric z system indukcyjnym zadebiutuje w Brunszwiku, a kolejne dwa Urbino 12 electric z system plug-in będą w przyszłym roku dostarczone nabywcy z Dusseldorfu, firmie Rheinbahn AG. Kolejnym krokiem będzie opracowanie konstrukcji Urbino 18 electric, której 4 egzemplarze zamówił już Brunszwik.
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda poziom zamówień na autobusy Euro 6?
Dariusz Michalak: W IV kwartale br. przystąpimy do realizacji pierwszych kontraktów na dostawę autobusów spełniających normę Euro 6. Trafią one przede wszystkim do klientów z Niemiec i Belgii. Łącznie będzie to suma 30 –40 szt., które zostaną wyposażone w silniki Paccar (DAF) Euro 6. Równolegle będziemy zabudowywać silniki Cummins w naszych mniejszych pojazdach oraz w InterUrbino. Tego typu autobusy Euro 6 pojawią się w produkcji seryjnej z początkiem 2014 r.
InfoBus.pl: A jak ogólnie zapowiada się końcówka roku dla Solarisa?
Dariusz Michalak: Bardzo dobrze. Już teraz wiemy, że przekroczymy poziom produkcji z dotychczas najlepszego dla nas roku –2011, kiedy fabrykę opuściło 1205 pojazdów. W tym roku będzie to rekordowa suma blisko 1300 szt. autobusów i trolejbusów! Ten świetny wynik to efekt realizacji m.in. tych największych zamówień, jak dostawa 200 szt. Solaris Urbino 18 dla GSP Belgrad czy 67 szt. autobusów dla Burgas. Bardzo nas również cieszy fakt, że już na kolejne lata mamy zebrany całkiem pokaźny portfel zamówień. To m.in. kontrakty: z austriackim ÖBB Postbus na 43 szt. autobusów, z üstra Hanover na 43 szt. Urbino 18 Hybrid czy długo oczekiwane zamówienie z tureckiego rynku na 100 szt. Urbino 18 dla Izmiru.
InfoBus.pl: A kiedy zobaczymy IV generację Urbino?
Dariusz Michalak: Jesienią 2014 r. Wówczas będziemy już doskonale znali – silniki Euro 6 i między innymi pod tym kątem przygotowujemy zupełnie nową konstrukcję autobusu. Uchylając lekko rąbka tajemnicy powiem, że będzie to bardziej ewolucja niż rewolucja.
InfoBus.pl: Czy w Bolechowie powstanie zapowiadana hala lekkich konstrukcji?
Dariusz Michalak: Myślimy o tym i rozważamy rozmaite rozwiązania.
InfoBus.pl: Przed wami jeszcze jedne autobusowe targi w Kortrijk. Co zobaczymy na Waszym stoisku?
Dariusz Michalak: Chciałbym od razu uspokoić wszystkich miłośników naszej marki w Polsce, że na belgijskich targach pokażemy dokładnie to samo co w Kielcach. Nasza oferta na rynki zachodnioeuropejskie oraz polski jest identyczna i nie ma sensu tutaj niczego zmieniać. Dlatego na stoisku numer 406 w hali 4 w Kortrijk zaprezentujemy autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric z automatycznym, kontaktowym systemem szybkiego ładowania dachowego, międzymiastowy InterUrbino z silnikiem Cummins ISB6.7E6 oraz model Urbino 18 napędzany jednostką Paccar (DAF) MX-11. Zapraszamy!
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.