TRANSEXPO 2013: Nowości spod znaku Setra
InfoBus.pl: Setra rozpoczęła operację wymiany swojej oferty od rodziny ComfortClass 500. Jak Pan ocenia przebieg tego procesu w Polsce?
Jerzy Fołda, dyrektor marki Setra: Bardzo dobrze. Łącznie w tym roku dostarczyliśmy na rynek 36 szt. autokarów marki Setra, w tym 10 szt. właśnie z serii ComfortClass 500. Ich odbiorcami są takie firmy jak Sindbad, VIP Palm i Małgorzata Turist. To moim zdaniem bardzo dobry wynik. Przewoźników do zakupu nowych modeli zachęca przede wszystkim nowy układ napędowy, który gwarantuje oszczędności w zużyciu paliwa nawet do 8%.
InfoBus.pl: Czy polscy klienci nadal mogą zamawiać wersje Euro 5 z serii ComfortClass 400?
Jerzy Fołda: Już nie. Wyprzedaliśmy cały kontyngent tego typu pojazdów i teraz przyjmujemy zamówienia tylko na egzemplarze Euro 6 z serii ComfortClass 500. Podobna sytuacja ma zresztą miejsce w pozostałych seriach: MultiClass i TopClass. Można powiedzieć, że nasza oferta na autobusy z silnikami Euro 5 została zamknięta i zaczynamy nowy rozdział w historii z normą Euro 6.
InfoBus.pl: Wydaje się, że cała gama Setry została lekko „odchudzona”wraz z wejściem normy Euro 6…
Jerzy Fołda: To fakt. Aktualnie rodzina TopClass liczy cztery modele: S 515 HDH, S 516 HDH, S 517 HDH i do tego dochodzi piętrowy model S 431 DT, który już jest seryjnie oferowany z silnikiem OM 471 Euro 6. Z kolei seria ComfortClass 500 obejmuje wersje: S 515 HD, S 516 HD, S 516 HD/2 i S 517 HD. Do niej dołączy najkrótszy model w naszej ofercie, czyli S 411 HD.
InfoBus.pl: A jakie zmiany zaszły w serii MultiClass?
Jerzy Fołda: Rodzina MultiClass w zasadzie pozostaje bez zmian –będą to te same modele z serii 400 wyposażone w najnowsze silniki Euro 6. Jest tu jednak jedna nowość, która może zaciekawić polskich klientów. Rodzina MultiClass zostanie niebawem rozszerzona o nowy autokar: S 415 UL Bussines. Będzie on dostępny w dwóch długościach: 12 m (S 415 Business) i 13 m (S 416 Businesss). Jego cel to segment ekonomicznych autobusów międzymiastowych, w tym także realizujących przewozy szkolne. Dlatego też będzie on oferowany tylko ze standardowym wyposażaniem i tylko z jednym układem drzwi 1-2-0. Dzięki temu będziemy mogli zaproponować klientom naprawdę atrakcyjną cenę zakupu. W obu modelach zostanie zastosowany silnik OM 936 Euro 6 o pojemności 7,7 l, współpracujący z manualną skrzynią biegów. Myślę, że ten autobus spotka się ze sporym zainteresowaniem także ze strony polskich klientów.
InfoBus.pl: Czyli wersja BusinessClass będzie odpowiedzią Setry na takie konstrukcje jak Iveco Crossway czy Mercedes-Benz Intouro?
Jerzy Fołda: To dla nas bardzo ciekawy segment. W Europie rocznie sprzedaje się tutaj ok. 2000 szt. autobusów tego typu –także w wersjach szkolnych. Chcemy być tutaj bardziej obecni i stąd opracowanie nowej konstrukcji, która będzie występowała w ramach rodziny MultiClass.
InfoBus.pl: Wróćmy jeszcze na chwilę do serii TopClass, która na październikowych targach w Kortrijk będzie miała miejsce światowa premiera TopClass Setra 500. Co się tutaj zmieni?
Jerzy Fołda: W zeszłym roku wprowadziliśmy na europejski rynek rodzinę ComfortClass 500. Teraz przyszedł czas na nasze okręty flagowe spod znaku TopClass 500 z silnikami Euro 6. Wszystkie mają na nowo zaprojektowaną ścianę przednią, gdzie od razu w oko rzuca się czarny panel, z nowymi reflektorami i trójwymiarowym napisem Setra. Do tego dochodzi charakterystyczna „La Linea”, która rozpoczyna się przy przednich drzwiach i kończy tylnymi światłami w kształcie strzały. Zupełnie nowa jest także tylna klapa obsługowa silnika, gdzie teraz dominują dwa potężne wloty powietrza. Sercem TopClass 500 jest silnik OM 471 o pojemności 12,8 l, który łączy w sobie wydajność i niskie zużycie paliwa. Tutaj ważny jest także aerodynamiczny kształt nowych autobusów, które podobnie ComfortClass 500 osiąga wartość oporu powietrza na rewelacyjnym poziomie Cw 0,33. Tak dobrego wyniku nie było jeszcze w autobusowej branży. Kolejna nowość w zakresie ekonomiki transportu to zastosowanie systemu Predictive Powertrain Control (PPC), który jest już seryjnie montowany w ciężarówkach typu Actros. To tempomat przewidujący ukształtowanie drogi na podstawie danych z nawigacji GPS. Dostosowuje przełożenie skrzyni biegów i utrzymuje optymalną prędkość. W efekcie, zużycie paliwa spada nawet o 3%.
InfoBus.pl: Wszystkie autobusy z serii TopClass 500 zostały wydłużone. Dlaczego?
Jerzy Fołda: Dokładnie. Zastosowanie nowego, większego silnika wymusiło wydłużenie konstrukcji przy zachowaniu dotychczasowej szerokości 2550 mm i wysokości 3880 mm. I tak model S 515 HDH jest o 195 mm dłuższy od swojego poprzednika i teraz mierzy 12 495 mm;S 516 HDH zwiększył się o 135 mm do 13 325 mm, a S 517 HDH – o 115 mm do 14 165 mm. Tym samym zwiększyły nam się rozstawy osi o 110 mm (S 515 HDH), 50 mm (S 516 HDH) oraz 30 mm (S 517 HDH). Dzięki temu zabiegowi mogliśmy też zwiększyć powierzchnie bagażowe o 0,6 m3 i uzyskać dodatkowe 220 kg na dodatkowy sprzęt.
InfoBus.pl: Jakie wersje silnikowe mogą być zastosowane w TopClass 500?
Jerzy Fołda: Standardowo oferujemy tutaj 6-cylindrową jednostkę napędową OM 471 o pojemności 12,8 l i mocy 350 kW ( 476 KM) / 2300 Nm, natomiast w opcji możemy zaproponować wersję o mocy 375 kW ( 510 KM) / 2500 Nm. Współpracują one ze skrzynia biegów GO 250-8 Powershift w połączeniu z wodnym retarderem Voith. Warto tutaj podkreślić, że wraz z normą Euro 6 zakończyliśmy etap montowania manualnych skrzyń biegów w rodzinie TopClass. Teraz stosujemy tutaj tylko zautomatyzowane skrzynie Mercedes-Benz i automatyczne ZF As-Tronic.
InfoBus.pl: Czy polscy klienci już interesują się nowymi autokarami z serii TopClass 500?
Jerzy Fołda: Tak i to nie tylko interesują, ale już dokonują zakupów. We wrześniu otrzymaliśmy pierwsze zamówienie na model S 517 HDH. Premierowy autobus tego typu odbierze Bronisław Gwiździel z Chojnic. Przekazanie przewidziane jest na przełomie czerwca / lipca 2014 r.
InfoBus.pl: Najnowsze autobusy będzie można obejrzeć na targach w Kortrijk. Czy oprócz tego Setra przygotowuje jakieś pokazy specjalne? Może podczas targów IGOM?
Jerzy Fołda: Serdecznie zapraszamy wszystkich na targi do Kortrijk, gdzie oprócz modeli z TopClass 500 –S 516 HDH i S 517 HDH będzie można zobaczyć także nasz piętrowy autokar oraz wyjątkowy model S 516 HD z windą dla wózków inwalidzkich. Na terenach zewnętrznych pojawią się również egzemplarze S 515 HDH, S 515 HD, S 412 UL i S 415 UL Business. Oczywiście wszystkie z silnikami Euro 6. Co do dalszych planów to styczniowa wystawa IGOM w Neu-Ulm zostanie zorganizowana w nowym terminie –21-23.02.2014 i pod nową nazwą – Bus Store Show. Tam również będzie można zapoznać się z pełną ofertą marki Setra. W Polsce nasze nowe pojazdy na pewno pokażemy na wiosnę w ramach treningu ekonomicznej i bezpiecznej jazdy dla kierowców. Szczegóły wkrótce.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.