Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2013: Nowa stylistyka SOR-a

infobus
22.10.2013 16:52

SOR POLAND. Czeski producent z Libchavy w tym roku wyraźnie postawił na techniczne nowinki. Na jego kieleckim stoisku mogliśmy zobaczyć aż pięć autobusów. Targową ofertę tworzyły:
– podmiejski niskopodłogowy autobus przegubowy NC 18 z silnikiem Iveco Euro 5 / EEV i fotelami w wersji międzymiastowej, który m.in. kursuje w aglomeracji praskiej, obsługując linie o długości ponad 30 km łączące satelickie miejscowości z centrum miasta;
– podmiejski niskowejściowy autobus CNG 12 z silnikiem gazowym Iveco Cursor 8 Euro 6 5 o pojemności 7,8 l dostępnym w zakresie mocy 206 kW (276 KM), który jest żywym dowodem na to, że komunikacja lokalna może także z powodzeniem eksploatować pojazdy gazowe;
– elektrobus EBN 8, który wytycza nowy design dla wszystkich autobusów elektrycznych czeskiego producenta. Być może tak właśnie w przyszłości będą wyglądały wszystkie autobusy SOR;
– międzymiastowy autobus C 10,5 oraz niskopodłogowy autobus NB12 z silnikami Iveco Tector 7 Euro 6.
Czeski SOR w zakresie Euro 6 postawił na jednostki włoskiego producenta FPT Industrial (Iveco) i sukcesywnie będzie wprowadzał do oferty ich najnowsze generacje: Tector 7 Euro 6 (zastosowane m.in. w obu „kieleckich”modelach C10,5 i NB12) oraz Cursor 9 Euro 6. Aby spełnić wymagania nowej normy seria Tector zwiększyła swoją dotychczasową pojemność skokową z 5,9 l do 6,7 l, a Cursor –z 7,8 l do 8,7 l. Obie rodziny silników oferują najnowszą generacją układu Common Rail (zintegrowanego z głowicą cylindrów), jak i nowatorski system Hi-ESCR (High Efficiency SCR), opatentowany przez FPT Industrial . Technologia ta zachowuje optymalne spalanie i nie wymaga stosowania recyrkulacji spalin (EGR). Ma to szczególne znaczenie w przypadku autobusów i autokarów, gdzie silniki zabudowywane są z tyłu, w ciężko wentylowanych komorach, a system EGR potrzebuje minimum 30% więcej chłodzenia dla silnika tej samej mocy. Podsumowując nowe silniki FTP gwarantują większą moc i większy moment obrotowy przy …mniejszym zużyciu paliwa w porównaniu do wersji Euro 5. I stąd też jednoznaczny wybór SOR-a w zakresie jednostek napędowych, które będzie stosował przez najbliższe lata we wszystkich swoich autobusów (także w wersjach gazowych). O strategii wprowadzania jednostek napędowych Euro 6 i stylistyce EBN 8 rozmawialiśmy na TRANSERXPO z Janem Cernym, prezesem SOR Poland:

uroczyste_przekazanie_760_760

InfoBus.pl: Jakie silniki Euro 6 SOR zastosuje w swoich autobusach?
Jan Cerny, prezes SOR Poland: W mniejszych autobusach i standardowych wersjach o długości 12 m oferujemy silniki FTP (Iveco) Tector 7 o pojemności 6,7 l i czterech zakresach mocy 185, 210 a 235 kW (247, 280 i 320 KM) przy 1250 obr./ min. Natomiast w autobusach przegubowych będziemy stosowali silniki Cursor 9 o mocy 243 kW (330 KM) przy 1200 obr./ min.
InfoBus.pl: Czy w Waszej ofercie znajdą się także silniki Cummins Euro 6?
Jan Cerny: Nie. Zakończyliśmy współpracę z Cummins i teraz stawiamy tylko na jednostki napędowe FTP. Bardzo cieszy nas tutaj fakt, że najnowsze silniki Iveco oferują przewoźnikom jeszcze mniejsze zużycie paliwa niż wersje Euro 5. Dodatkowo brak konieczności zastosowania EGR powoduje, że są one mniej skomplikowane technologicznie niż wersje z układem recyrkulacji spalin, co powinno przełożyć się na jeszcze większą niezawodność.
InfoBus.pl: Jakie autobusy SOR zostały już wyposażone w silniki Euro 6?
Jan Cerny: Wyprodukowaliśmy kilkanaście tego typu autobusów –po kilka egzemplarzy z każdej serii. Tak szeroka skala przygotowań wynikała m.in. z naszej umowy z firmą FTP, która bardzo rygorystycznie podchodzi do kwestii sposobu oraz jakości wykonywanych zabudów ich silników. Wszystkie nasze pojazdy Euro 6 pomyślnie przeszły testy i zostały odebrane przez przedstawicieli FTP. Dlatego teraz możemy zaoferować naszym klientom kompletną gamę autobusów Euro 6 od autobusów miejskich po autobusy turystyczne.
InfoBus.pl: A jak wygląda kwestia silników gazowych Euro 6?
Jan Cerny: Będziemy stosować tutaj jeden, dobrze znany silnik FTP Cursor 8 CNG o pojemności 7,8 l, który występuje w zakresach mocy od 245 do 330 KM. Aby go dostosować do wymagań najnowszej normy włoscy konstruktorzy zmienili tutaj katalizator spalin, sterowanie oraz zastosowali wtrysk wielofazowy.
InfoBus.pl: I najnowszy elektrobus marki SOR –model EBN 8 zaprezentowany po raz pierwszy w Kielcach. Jakie elementy zostały tutaj zmienione?
Jan Cerny: Oczywiście najbardziej widoczny jest nowy design, który został opracowany przez znanego w Czechach projektanta, Patrika Kotasa. Zaokrąglony przedni panelu i wizualne wydłużona przednia szyba aż po reflektory dają EBN 8 większej dynamiki. Z kolei wysokie boczne okna z obniżoną dolną krawędzią podkreślają nowoczesność autobusu. Takie rozwiązanie daje także wrażenie większej przestronności po wejściu do środka pojazdu. Modernizacji uległa także konstrukcja dachu i sufitu, która teraz zbudowana z paneli w technologii „sandwich”i jest zdecydowanie lżejsza od poprzedniej wersji.
InfoBus.pl: Czy tak już wkrótce będą wyglądać wszystkie autobusy produkowane w Libchavy?
Jan Cerny: Na pewno wszystkie elektrobusy SOR otrzymają nową stylistykę. A co do pojazdów gazowych czy z silnikiem Diesla to jeszcze zobaczymy.
1_7602_7603_7604_760
InfoBus.pl: Jakie wersje elektrobusów aktualnie oferuje SOR i gdzie możemy je spotkać?
Jan Cerny: Aktualnie oferujemy elektrobusy w czterech długościach: EBN 8 o długości 8 m i pojemności 51+1 miejsc, w tym 16+2+1 miejsc siedzących;EBN 9,5 o długości 9,5 m i pojemności 69+1 miejsc, w tym 26+2+1 miejsc siedzących;EBN 10,5 o długości 10,5 m i pojemności 85+1 miejsc, w tym 19+6+1 miejsc siedzących;EBN 11 o długości 11 m i pojemności 92+1 miejsc, w tym 23+6+1 miejsc siedzących. We wszystkich tych egzemplarzach stosujemy mocniejszy elektryczny układ napędowy o mocy 180 kW. To jednak nie koniec rozwoju naszej elektrycznej oferty –już myślimy o wersjach 3-osiowych oraz przegubowych. Najwięcej naszych elektrobusów jeździ w Ostrawie –4 szt., które przejechały już ponad 400 000 km, a najstarszy egzemplarz dostarczony tam w 2010 r. ma przebieg ponad 100 000 km. Ponadto jeden egzemplarz EBN 10,5 jest m.in. wykorzystywany jako skibus w Tatrzańskiej Łomnicy. Jeden model EBN 8 został sprzedany do Niemiec, do Grevesmuhlen, 10,5 metrowy model zostal sprzedany do Kassel. Zmodernizowana wersja o dlugości 9,5 metra od września 2013 r. obsługuje linie w Hradec Královéi mamy tutaj przedstawiony nowy 8-mio metrowy elktrobus. Łącznie daje to sumę 9 egzemplarzy. Na rok 2014 mamy w tej chwili zakontraktowanych juź 10 sztuk elektrobusów w wersji 10,5 metra.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.