TRANSEXPO 2013: Nowa stylistyka SOR-a
SOR POLAND. Czeski producent z Libchavy w tym roku wyraźnie postawił na techniczne nowinki. Na jego kieleckim stoisku mogliśmy zobaczyć aż pięć autobusów. Targową ofertę tworzyły:
– podmiejski niskopodłogowy autobus przegubowy NC 18 z silnikiem Iveco Euro 5 / EEV i fotelami w wersji międzymiastowej, który m.in. kursuje w aglomeracji praskiej, obsługując linie o długości ponad 30 km łączące satelickie miejscowości z centrum miasta;
– podmiejski niskowejściowy autobus CNG 12 z silnikiem gazowym Iveco Cursor 8 Euro 6 5 o pojemności 7,8 l dostępnym w zakresie mocy 206 kW (276 KM), który jest żywym dowodem na to, że komunikacja lokalna może także z powodzeniem eksploatować pojazdy gazowe;
– elektrobus EBN 8, który wytycza nowy design dla wszystkich autobusów elektrycznych czeskiego producenta. Być może tak właśnie w przyszłości będą wyglądały wszystkie autobusy SOR;
– międzymiastowy autobus C 10,5 oraz niskopodłogowy autobus NB12 z silnikami Iveco Tector 7 Euro 6.
Czeski SOR w zakresie Euro 6 postawił na jednostki włoskiego producenta FPT Industrial (Iveco) i sukcesywnie będzie wprowadzał do oferty ich najnowsze generacje: Tector 7 Euro 6 (zastosowane m.in. w obu „kieleckich”modelach C10,5 i NB12) oraz Cursor 9 Euro 6. Aby spełnić wymagania nowej normy seria Tector zwiększyła swoją dotychczasową pojemność skokową z 5,9 l do 6,7 l, a Cursor –z 7,8 l do 8,7 l. Obie rodziny silników oferują najnowszą generacją układu Common Rail (zintegrowanego z głowicą cylindrów), jak i nowatorski system Hi-ESCR (High Efficiency SCR), opatentowany przez FPT Industrial . Technologia ta zachowuje optymalne spalanie i nie wymaga stosowania recyrkulacji spalin (EGR). Ma to szczególne znaczenie w przypadku autobusów i autokarów, gdzie silniki zabudowywane są z tyłu, w ciężko wentylowanych komorach, a system EGR potrzebuje minimum 30% więcej chłodzenia dla silnika tej samej mocy. Podsumowując nowe silniki FTP gwarantują większą moc i większy moment obrotowy przy …mniejszym zużyciu paliwa w porównaniu do wersji Euro 5. I stąd też jednoznaczny wybór SOR-a w zakresie jednostek napędowych, które będzie stosował przez najbliższe lata we wszystkich swoich autobusów (także w wersjach gazowych). O strategii wprowadzania jednostek napędowych Euro 6 i stylistyce EBN 8 rozmawialiśmy na TRANSERXPO z Janem Cernym, prezesem SOR Poland:
Jan Cerny, prezes SOR Poland: W mniejszych autobusach i standardowych wersjach o długości 12 m oferujemy silniki FTP (Iveco) Tector 7 o pojemności 6,7 l i czterech zakresach mocy 185, 210 a 235 kW (247, 280 i 320 KM) przy 1250 obr./ min. Natomiast w autobusach przegubowych będziemy stosowali silniki Cursor 9 o mocy 243 kW (330 KM) przy 1200 obr./ min.
InfoBus.pl: Czy w Waszej ofercie znajdą się także silniki Cummins Euro 6?
Jan Cerny: Nie. Zakończyliśmy współpracę z Cummins i teraz stawiamy tylko na jednostki napędowe FTP. Bardzo cieszy nas tutaj fakt, że najnowsze silniki Iveco oferują przewoźnikom jeszcze mniejsze zużycie paliwa niż wersje Euro 5. Dodatkowo brak konieczności zastosowania EGR powoduje, że są one mniej skomplikowane technologicznie niż wersje z układem recyrkulacji spalin, co powinno przełożyć się na jeszcze większą niezawodność.
InfoBus.pl: Jakie autobusy SOR zostały już wyposażone w silniki Euro 6?
Jan Cerny: Wyprodukowaliśmy kilkanaście tego typu autobusów –po kilka egzemplarzy z każdej serii. Tak szeroka skala przygotowań wynikała m.in. z naszej umowy z firmą FTP, która bardzo rygorystycznie podchodzi do kwestii sposobu oraz jakości wykonywanych zabudów ich silników. Wszystkie nasze pojazdy Euro 6 pomyślnie przeszły testy i zostały odebrane przez przedstawicieli FTP. Dlatego teraz możemy zaoferować naszym klientom kompletną gamę autobusów Euro 6 od autobusów miejskich po autobusy turystyczne.
InfoBus.pl: A jak wygląda kwestia silników gazowych Euro 6?
InfoBus.pl: I najnowszy elektrobus marki SOR –model EBN 8 zaprezentowany po raz pierwszy w Kielcach. Jakie elementy zostały tutaj zmienione?
InfoBus.pl: Czy tak już wkrótce będą wyglądać wszystkie autobusy produkowane w Libchavy?
Jan Cerny: Na pewno wszystkie elektrobusy SOR otrzymają nową stylistykę. A co do pojazdów gazowych czy z silnikiem Diesla to jeszcze zobaczymy.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.