Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2013: Mercedes w ofensywie Euro 6

infobus
04.10.2013 10:01

Podczas tegorocznej edycji TRANSEXPO firma EvoBus Polska po raz pierwszy pokazała autobus przegubowy Mercedes-Benz Conecto LF G z silnikiem Euro 6. Była to jednocześnie światowa premiera tej konstrukcji, która jest oferowana przede wszystkim na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz w Turcji. Najważniejsza wprowadzona zmiana to zastosowanie nowego silnika Mercedes-Benz OM 470 o pojemności 10,7 l i mocy 265 kW (360 KM). Natomiast krótsza, 12-metrowa wersja Conecto LF Euro 6 będzie standardowo wyposażana w mniejszą jednostką napędową: OM 936 o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM). Oba te silniki bazują na technologii BlueTec-6: czyli połączeniu filtra cząstek stałych w połączeniu z systemem SCR. System uzupełnia ponadto chłodzony układ recyrkulacji¬spalin. O szczegółach nowego autobusu i planach jego prezentacji w naszym kraju rozmawialiśmy z Laszlo Rakaszem, dyrektorem ds. strategii EvoBus Polska. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Jakie nowe elementy –oprócz silnika –pojawiły się w Mercedes-Benz Conecto LF G Euro 6?
Laszlo Rakasz, dyrektor ds. strategii EvoBus Polska: Z zewnątrz nową wersję możemy rozpoznać w zasadzie tylko po tylnej ścianie pojazdu, gdzie mamy teraz dzieloną tylną szybę, a klapa obsługowa silnika ma zdecydowanie większe otwory wentylacyjne. Tylna część wraz z komora silnika została mocno przebudowana, co przede wszystkim zaowocowało obniżeniem poziomu wejścia w tylnych drzwiach autobusu, gdzie dotychczas poziom podłogi wynosił 320/320/340 mm. Teraz we wszystkich wejściach mamy 320 mm. Naszym zdaniem to ważna zmiana, gdyż ogranicza ona konieczność używania przyklęku, a tym samym zmniejsza straty powietrza i odciąża sprężarkę. To kolejny krok w kierunku oszczędności paliwa, co łącznie w przypadku Conecto LF Euro 6 daje nam aż 4% mniejsze spalanie niż w analogicznym autobusie z normą Euro 5. Dodatkowo ograniczyliśmy zużycie oleju silnikowego –o 50% i płynu AdBlue –o 20%. Kolejny ważny efekt przebudowy tyłu pojazdu to zachowanie identycznej liczby miejsc pasażerskich jak w poprzedniej wersji –nie straciliśmy tutaj żadnego miejsca. Dodatkowo dzięki podwyższeniu całej platformy układu napędowego zyskaliśmy lepszą podatność serwisową. Te przykłady pokazują, że cały czas udoskonalmy nasz produkt, wsłuchując się opinie naszych klientów.

1_i_front_760

InfoBus.pl: Można powiedzieć, że mniejsze zużycie paliwa o 4% to trochę mało w porównaniu z wynikiem 8,2%, jaki uzyskał najnowszy Citaro w teście DEKRA…
Laszlo Rakasz: Moim zdaniem uzyskana w Conecto LF 4% oszczędność to dobry wynik. Ograniczenie zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu identycznej liczby miejsc siedzących, obniżenie tylnego wejścia i polepszanie obsługi serwisowej wystawiają naszym konstruktorom jak najlepsze świadectwo. Co do większej oszczędności Citaro to ten autobus jest wyposażony w identyczny silnik jak Conecto LF, czyli OM 936 h Euro 6, natomiast został dodatkowo wyposażony w szereg rozwiązań ograniczających zużycie paliwa. To m.in. rekuperacja energii podczas hamowania, która magazynowana jest w kondensatorach (Supercaps), a następnie wykorzystywana w chwili przyśpieszania. Odciąża to generatory i zmniejsza tym samym zużycie paliwa. Tego systemu nie ma w Conecto LF, co wynika z innej konstrukcji przedniego zwisu, który w Citaro został specjalnie pod tym kątem wydłużony.Na szczęście polscy klienci są w tej komfortowej sytuacji, że mogą zamówić oba modele Mercedes-Benz, czego przykładem jest KPK Białystok. Ten przewoźnik odbierze pod koniec roku trzy autobusy Citaro G i będą to jednocześnie pierwsze autobusy miejskie Euro 6 zakupione w naszym kraju.
InfoBus.pl: O ile autobus Mercedes-Benz z silnikiem Euro 6 będzie droższy od swojego poprzednika z Euro 5?
Laszlo Rakasz: Ta różnica w zależności od silnika będzie się wahała od 7-8% wartości pojazdu. Biorąc pod uwagę wszystkie wcześniej wymienione oszczędności w zakresie zużycia oleju napędowego, oleju silnikowego i AdBlue ta różnica powinna zwrócić się w krótkim okresie czasu.
InfoBus.pl: Jak krótkim?
Laszlo Rakasz: Opierając się na 4% mniejszym zużyciu paliwa załóżmy, że nowe Conecto LF Euro 6 ma roczny przebieg 80 000 km. Przyjmując dzisiejsze ceny paliw wychodzi nam, że wyższy wydatek na nowego Conecto LF zwraca się już po czterech latach, a przy większych przebiegach –które są normą w Polsce –nastąpi to jeszcze szybciej. Kolejną korzyścią jest prognozowana wyższa wartość w chwili odsprzedaży używanego pojazdu.
InfoBus.pl: Które miast jako pierwsze przetestuje najnowszy autobus?
Laszlo Rakasz: Aktualnie nasze Conecto LF G Euro 6 pojechało do centrali Mercedes-Benz w Mannheim na serię testów i badań. Następnie będziemy chcieli go oddać na testy do MPK-Łódź, która to spółka jest naszym największym klientem i ma bogate doświadczenia w zakresie eksploatacji autobusów miejskich Mercedes-Benz. To zbiegnie się w czasie z Komisją Autobusową IGKM, podczas której chcemy zaprezentować go w warunkach technicznych w zajezdni Nowe Sady. Po tych wydarzeniach autobus pojedzie do przedsiębiorstwom, które mają egzemplarze Conecto LF Euro 5 w swoich flotach, tak aby mogły spokojnie porównać ich parametry techniczne. To m.in. Zielona Góra, Gdańsk i Bydgoszcz. Jesteśmy pewni, że testy w Polsce potwierdzą niższe zużycie najnowszych modeli i tym samym będzie to kolejny argument na rzecz ich zakupu. Zależy nam na tym, aby sami przewoźnicy się o tym przekonali i niech liczby same zadziałają na naszą korzyść.
InfoBus.pl: Kiedy będziemy mogli zobaczyć wersję solo Mercedes-Benz Conecto LF Euro 6?
Laszlo Rakasz: Myślę, że taki autobus w wersji demonstracyjnej będziemy posiadać na początku przyszłego roku, kiedy też rozpocznie się jego produkcja seryjna w zakładach w Hosdere. Chciałbym tutaj jeszcze zaznaczyć, że tegoroczne zmiany w ramach wejścia Conecto LF w normę Euro 6 wynikają głównie z uwarunkowań zabudowy silnika spełniającego normę Euro 6. Zdecydowanie więcej technologicznych rewolucji czeka nas przy II generacji tej konstrukcji. Wejdzie na do produkcji w latrach 2015 –2016, czyli mniej więcej po 9 latach od momentu wprowadzenia na rynek I generacji.
InfoBus.pl: Podczas tegorocznej konferencji IGKM, która odbyła się w przeddzień targów TRANSEXPO doszło po raz kolejny do dyskusji na temat alternatywnych napędów…
Laszlo Rakasz: Tak, aczkolwiek moje zdanie jest tutaj niezmienne. Uważam, że autobusy z alternatywnymi źródłami zasilania nie są jeszcze gotowe, aby mogły udźwignąć ciężar obsługi komunikacji miejskiej w większej skali. Oczywiście ważne są projekty doświadczalne w tym zakresie, ale nie można obarczać przewoźników dodatkowymi kosztami wynikającymi z eksploatacji tych jeszcze prototypowych pojazdów. Tym bardziej, że nie ma jasno zdefiniowanej polityki w zakresie alternatywnych napędów i to zarówno na poziomie naszego kraju, jak i całej Unii Europejskiej. Przykładem dla nas może być Nowy Jork –tamtejsze przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej zakończyło szeroko zakrojony projekt hybrydowy i wraca do pojazdów z ekologicznymi silnikami Diesla. To o czymś świadczy i pokazuje, że jest jeszcze mnóstwo pytań w zakresie alternatywnych napędów, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Moim zdaniem bilans emisji spalin jest globalnym problemem i na takim poziomie musi być rozwiązany, natomiast kwestia zakupu autobusu to decyzja lokalna, która w przypadku braku zewnętrznego wsparcia ze strony rządu czy Unii, musi być dopasowana do aktualnych możliwości przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Nie można przenosić ryzyka ewentualnego niepowodzenia projektu czy jego wysokich kosztów na przewoźników czy pasażerów.
InfoBus.pl: Wróćmy jeszcze na chwilę do polskiego rynku. Jaki w tym roku będzie wyglądała sprzedaż autobusów miejskich Mercedes-Benz w Polsce?
Laszlo Rakasz: Osiągniemy zakładany cel, czyli sprzedamy ok. 100 szt. autobusów miejskich, z czego zdecydowana większość pojazdów będzie pochodziła z łódzkiego kontraktu na 50 szt. autobusów Conecto LF oraz z rzeszowskiego zamówienia na 30 szt. gazowych autobusów Citaro CNG. Do tego dochodzą jeszcze m.in. dostawy dla Transgór Rybnik i PKS Gdynia, która to firma m.in. jako pierwsza w Polsce zakupiła fabryczny model Citaro G II generacji. Koniec roku to także realizacja wspomnianego już kontraktu dla KPK Białystok na 3 szt. Citaro G II generacji Euro 6. Dzięki temu będziemy posiadać już pod koniec roku w Polsce dwa rodzaje autobusów miejskich Mercedes-Benz z silnikami Euro 6, co pozwoli nam szerokie doświadczenie eksploatacyjne i przekonać do naszego rozwiązania polskich przewoźników.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.