Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2013: Kolejna odsłona Tourismo K

infobus
04.10.2013 10:08

Podczas targów TRANSEXPO turystyczną ofertę marki Mercedes-Benz reprezentował Travego w barwach Legii Warszawa. Prawdziwe nowości czekają jednak nas w Kortrijk. I właśnie o nich rozmawialiśmy z Tomaszem Talarkiem, dyrektorem marki Mercedes-Benz. Oto zapis rozmowy:
InfoBus.pl: Na październikowej wystawie w Kortrijk po raz pierwszy zostanie zaprezentowany Mercedes-Benz Tourismo K o długości 10,3 m. Czy ten model może zmienić sytuację na polskim rynku autobusów turystycznych?
Tomasz Talarek, dyrektor marki Mercedes-Benz: Decyzja o rozpoczęciu prac nad Tourismo K zapadła ponad dwa lata temu i od samego początku wzbudza spore zainteresowanie wśród polskiej klienteli. Jesteśmy przekonani, że autobus ten doskonale uzupełni naszą dotychczasową ofertę. Model ten jest niszowy, ale ponieważ nie ma w niej nadmiernie dużej konkurencji mamy nadzieję, że jego obecność na rynku zostanie wyraźnie zaznaczona. Premiera Tourismo K dopiero przed nami i póki co autobus ten skrywa wiele niespodzianek. Klienci jednak przyzwyczajeni są do zwyczajowo już wysokiej jakości modeli serii Tourismo, toteż najczęściej zadawane pytanie dotyczy nie samego produktu a ceny. Dla większości z nich głównym pytaniem nie jest czy kupić Mercedesa, tylko jaki wybrać model. Zapewniam, że cena będzie skalkulowana na atrakcyjnym poziomie, co zapewne wielu przyszłym nabywcom ułatwi podjęcie właściwej decyzji. Warto też podkreślić –ten mały autokar jest pełnoprawnym członkiem rodziny Tourismo i posiada tożsamą konstrukcję z pozostałymi modelami, jednakowy kokpit kierowcy, identyczne wnętrze, wspólne elementy układu napędowego czy jezdnego. To będzie miało swoje pozytywne przełożenie w kosztach produkcji oraz później w eksploatacji i serwisowaniu. W ofercie Mercedes-Benz Tourismo K zajmie miejsce Tourino. Nowy autobus produkowany będzie w fabryce w Hoşdere, gdzie proces produkcji obejmuje również zabezpieczenie kompletnego nadwozia specjalną ochroną antykorozyjną nadawaną w procesie kataforezy. Na atrakcyjność modelu „K”wpłynie nowoczesny i oszczędny silnik OM 936 Euro 6 o mocy 250 kW (354 KM), który może zarówno współpracować z manualną skrzynią biegów, jak i z zautomatyzowaną GO 250-8 PowerShift. Tak doskonały układ napędowy zawierający standardowo w aqua-retarder plus niespotykanie mała średnica zawracania na poziomie 17,2 m powoduje, że jazda tym autobusem jest czystą przyjemnością. Kolejna sprawa to komfort. Przy długości 10,3 m Tourismo K zabiera na swój pokład do 41+2+1 osób w 3-gwiazdkowej wersji. Przy szerokości pojazdu 2550 mm i wysokości wnętrza na poziomie 2000 mm zapewnia to wszystkim pasażerom naprawdę świetne warunki podróży. Tego nie można w żaden sposób porównywać z jakimkolwiek mini- czy midibusem. Tym bardziej, że Tourismo K oferuje całkiem sporą przestrzeń bagażową o pojemności 4,2 m3, czego brakuje we wszystkich zabudowach wykonywanych na podwoziach Sprinter czy Vario. I na koniec jeszcze ważna sprawa –bezpieczeństwo. Dopuszczalna masa całkowita Tourismo K to 18 t. Zatem, nie ma tutaj mowy o jeździe przeładowanym autobusem. Dodatkowo bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy wspiera szereg elektronicznych systemów, jak: ESP, EBS, asystent hamowania oraz wydajny wodny retarder Voith. To naprawdę najwyższa jakość spod znaku Mercedes-Benz.

1_i_front_760

InfoBus.pl: Czy Tourismo K będzie pełnić rolę tylko autobusu turystycznego?
Tomasz Talarek: Oczywiście nie tylko –może pełnić także rolę autobusu międzymiastowego II klasy z miejscami stojącymi lub autobusu szkolnego. Ponadto niektórzy klienci już przymierzają się do jego zakupu pod kątem prowadzenia nauki jazdy. Z kolei wybierając luksusową wersję foteli i dodając aneks kuchenny oraz toaletę możemy stworzyć z niego bardzo atrakcyjną wersję VIP. Możliwości dopasowania do przeróżnych zastosowań Tourismo K są naprawdę imponujące.
InfoBus.pl: Kiedy będziemy mogli przetestować ten autobus w Polsce?
Tomasz Talarek: W najbliższym czasie model ten można będzie zobaczyć na październikowych targach w Kortrijk oraz na listopadowej wystawie MOT 2013 w Mannheim (7-8.11.2013), gdzie już teraz wszystkich serdecznie zapraszam. Testy drogowe dla naszych klientów planowane są wiosną 2014 r., a wkrótce po nich pierwsze egzemplarze trafią do polskich przewoźników.
InfoBus.pl: Kolejna ważna tegoroczna premiera Mercedes-Benz to Intouro w wersji Euro 6. Czy dzięki ten nowej wersji wrócicie do gry w segmencie międzymiastowym w Polsce?
Tomasz Talarek: Segment autobusów międzymiastowych w Polsce przechodzi w ostatnich latach swoistą transformację. W miejsce autobusów międzymiastowych użytkowanych na dalszych dystansach stosowane są coraz częściej wysokopokładowe autobusy turystyczne. Wydaję się jednak, że wkrótce przyjdzie również czas odnowy taboru stosowanego w transporcie pasażerskim krótko i średniodystansowym. Dla takich zastosowań Mercedes-Benz przygotował bardzo szeroką paletę produktów: Tourismo RH (3 modele), Intouro (3 modele), Citaro Ü(4 modele). Dla przewoźników z tego segmentu przygotowujemy na 2014 rok nowe, atrakcyjne oferty i jestem przekonany, że zostaną one przyjęte z dużą aprobatą. Przypomnę, że od lat w tym segmencie sprzedawany jest model Intouro. W listopadzie b.r. dostarczymy do firmy ArrivaBus 5 sztuk w wersji 12 metrowej posiadającej 55 foteli pasażerskich. Natomiast rzeczywiście podczas targów w Kortrijk zadebiutuje zupełnie nowa seria pojazdów Intouro, która zapewni lepsze dopasowanie do potrzeb przewozowych. Teraz gama tych międzymiastowych autobusów składała się będzie z trzech modeli (a nie jak dotychczas dwóch) i wszystkie występować będą jako pojazdy dwuosiowe. To: Intouro o długości 12,14 m i pojemności do 55+1 miejsc siedzących;Intouro M o długości 12,64 m i pojemności do 59+1 miejsc siedzących;Intouro L o długości 13,32 m i pojemności do 63+1 miejsc siedzących. W ich układzie napędowym zastosowano nowy silnik OM 936 o pojemności 7,7 l i mocy 220kW (299 KM) lub w opcji –o mocy 260 kW (354 KM). Wizualnie Intouro zmieni się tylko nieznacznie –pojazd otrzyma przednie i tylne światła z rodziny Tourismo oraz tylną pokrywę silnika o zwiększonych otworach wentylacyjnych. Dodatkowo kierowca będzie miał do swojej dyspozycji kolorowy wyświetlacz oraz joystick do obsługi manualnej skrzyni biegów (dotychczas lewarek w podłodze). Co ważne –w ramach nowej generacji klienci będą mogli zamówić także zautomatyzowaną skrzynię biegów GO 250-8 PowerShift lub pełny automat. Istnieje również możliwość wyboru przełożenia mostu napędowego. Wszystko ma służyć możliwości lepszego dopasowania pojazdu do indywidualnych potrzeb przewozowych i to jest najważniejszą cechą nowego Intouro Euro 6. Mam nadzieję, że nowe Intouro znajdzie wielu kolejnych zadowolonych użytkowników.
InfoBus.pl: A jak będzie wygląda oferta Tourismo po wejściu silników Euro 6?
Tomasz Talarek: Tourismo to od 2008 roku najpopularniejszy autokar w Polsce. Przewoźnicy wybierają ten wyjątkowo atrakcyjny model przede wszystkim za jego niezawodność i najniższe koszty eksploatacji. Wprowadzenie wiosną 2014 nowej serii Tourismo EURO 6 znacznie uatrakcyjni dotychczasową ofertę. Oprócz pojawienia się nowego modelu w gamie –Tourismo K o długości 10,3 m, pozostaną dotychczas znane odmiany, czyli: Tourismo o długości 12,14 m i pojemności do 53+2+1 miejsc siedzących;Tourismo M2 o długości 12,96 m i pojemności do 57+1+1 miejsc siedzących;Tourismo L o długości 13,99 m i pojemności do 63+2+1 miejsc siedzących. Do tego dochodzą obniżone wersje RH w wersjach 12,14 m i 12,98 m. W Tourismo znajdziemy wyłącznie pionowe silniki sześciocylindrowe w zakresie mocy od 260 kW (354 KM) do 315 kW (428 KM). Co ważne ich wygląd zewnętrzny nie zmieni się –poza tylną klapą obsługowa silnika, która otrzyma otwory wentylacyjne. Dzięki temu koszty oraz dostępność części zamiennych pozostaną na najlepszym poziomie. Wewnątrz nowe Tourismo wyróżniać się będzie kolorowym wyświetlaczem kokpitu, nowymi opcjami wyposażenia, np. kontrolą ciśnienia w ogumieniu, a także zwiększy się udział LED w oświetleniu pojazdu. Standardowo stosowana będzie manualna skrzynia biegów, którą w opcji można zastąpić zautomatyzowaną przekładnią Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift. Nowością jest też zastosowanie nowoczesnego i bardzo wydajnego aqua-retardera, który stanowi wyposażenie standardowe wszystkich modeli Tourismo. Zapowiada się, że nowe Tourismo w najbliższych latach wyznaczać będzie standardy. Seryjna produkcja wersji Euro 6 rusza z początkiem 2014 r.
InfoBus.pl: I Travego. W Kortrijk będziemy mogli w końcu zobaczyć dwuosiową wersję Travego Euro 6.
Tomasz Talarek: Oczywiście. Wersja 12 metrowa uzupełnia gamę Travego Euro 6, która składa się aktualnie z trzech modeli: dwuosiowego Travego 15 RHD o długości 12,18 m i pojemności do 53+2+1 miejsc siedzących oraz trzyosiowych Travego M o długości 13 m i pojemności do 57+2+1 miejsc siedzących oraz Travego L o długości 14,03 m i pojemności do 63+2+1 miejsc siedzących. Wszystkie te konstrukcje są standardowo wyposażane w silnik –OM 470 o pojemności 10,7 l i mocy 315 kW (428 KM), natomiast wersja topowa –Travego Edition 1 dysponuje silnikiem OM 471 o pojemności 12,8 l i mocy 350 kW (476 KM). Współpracują one zarówno z manualną skrzynią biegów, ja i z zautomatyzowaną GO 250-8 PowerShift oraz dodatkowo wyposażone są w aqua-retardery.
InfoBus.pl: Czy to prawda, że produkcja Travego zostanie przeniesiona –wraz z normą Euro 6 –do fabryki w Hoşdere?
InfoBus.pl: Czy to prawda, że produkcja Travego zostanie przeniesiona –wraz z normą Euro 6 –do fabryki w Hoşdere?
Tomasz Talarek: Tak. Decyzje o przeniesieniu produkcji Travego z Neu Ulm do Hoşdere podjęto przede wszystkim ze względu na zwiększające się zapotrzebowanie miejskich odmian Citaro. Ujednolica ona miejsca produkcyjne poszczególnych modeli i ma charakter uporządkowania logistyki produkcyjnej. Turecka fabryka jest największą i najnowocześniejszą produkującą autobusy turystyczne Mercedes-Benz. Przypomnę, że w Hoşdere od lat powstają modele Travego w wersji SHD przeznaczonej na tamtejsze rynki. Teraz dołączą do nich modele RHD, które w wersji Euro 6 dostarczane będą do klientów w unii europejskiej. Fabryka w Hoşdere to obecnie najlepsze miejsce do produkcji autokarów Mercedes-Benz i jesteśmy dumni, że wszystkie zamawiane modele Travego, Tourismo i Intouro będą przyjeżdżały do naszych klientów właśnie stamtąd.
InfoBus.pl: I na koniec pytanie o sytuację marki Mercedes-Benz na polskim rynku autokarów?
Tomasz Talarek: Rynek autokarów rośnie, a wraz z nim nasze udziały. Jest to dla mnie powód do zadowolenia i bardzo się cieszę z wyników jakie osiągamy. Pokazują one jak wielką satysfakcję z użytkowania produktów Mercedes-Benz uzyskują nasi klienci. W mojej ocenie rynek autokarów w Polsce przekroczy w tym roku poziom 200 szt. To imponujący wynik i jeśli wziąć pod uwagę brak imprez typu EURO 2012 stymulujących zakupy nowych autokarów, najlepszy od lat. Szczególnie cieszą mnie dostawy autobusów Travego VIP dla drużyny narodowej oraz klubu piłkarskiego Legia Warszawa. Operatorem logistycznym jest stołeczna firma Raf Trans, która ponadto w bieżącym roku uzupełniła swoją flotę o 20 nowych autokarów zwieńczonych gwiazdą na atrapie. Warto dodać, że Raf Trans wkrótce odbierze pierwszy w Polsce autokar Travego EURO 6. Tak się składa, że nowe Travego EURO 6 będzie setnym autobusem Mercedes-Benz we flocie Raf Trans. Autobus ten wyposażony jest w najnowszej generacji systemy bezpieczeństwa, m.in. ABA2. Na ukończeniu są również przygotowywane dla Narodowego Centrum Krwi cztery autokary do poboru krwi. Uroczyste przekazanie kolejnych Mercedesów zaplanowane jest na koniec października. Aby mogły one realizować wielką misję społeczną zbioru krwi zostały specjalnie przebudowane i są w pełni samowystarczalne do działania w dowolnym miejscu.Przed nami jednak jeszcze największe święto Mercedes-Benz – MOT. W tym roku, aby pokazać gamę nowych produktów zapraszamy naszych klientów na dni otwarte MOT 2013 do Mannheim, gdzie zarówno pochwalimy się autobusami, jak i samą fabryką produkującą silniki Euro 6, zwiedzimy muzeum Mercedesa i przejedziemy się autokarem po eksperymentalnym torze testowym. Z kolei od początku następnego roku ruszamy w Polsce z serią pokazów demonstracyjnych, a od wiosny rozpoczniemy regularne treningi bezpiecznej i ekonomicznej jazdy dla kierowców.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.