Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2013: AMZ-KUTNO w elektrycznej awangardzie

infobus
02.10.2013 12:53
Na TRANSEXPO 2013 producent z Kutna pokazał trzy autobusy, w tym doskonale nam znany model CS 12 LF z silnikiem DAF Euro 5, premierowy CS 8,5 LF oraz minibus na bazie Mercedes-Benz Sprinter. Miejski debiutant o długości 8500 mm może zabrać na swój pokład 60 pasażerów plus kierowca, w tym 22+1 miejsc siedzących. Jego serce to 4-cylindowy silnik Iveco Tector Euro 5 o pojemności 4 litrów i mocy 130 kW / 177 KM (moment obrotowy 570 Nm od 1250 do 2100 obr./min.) To jak się okazuje była tylko próbka możliwości producenta, który bardzo prężnie rozwija swoją ofertę w zakresie napędów elektrycznych. M.in. o tych projektach rozmawialiśmy z Jarosławem Stachowskim, prezesem AMZ-KUTNO:
InfoBus.pl: Jak aktualnie wygląda autobusowa oferta AMZ-KUTNO?
Jarosław Stachowski, prezes AMZ-KUTNO: Po premierze na targach w Kielcach nasza miejska oferta rozpoczyna się od najmniejszego modelu CS 8,5 LF, który aktualnie występuje z silnikiem Diesla, natomiast już w przyszłym roku będzie także dostępny jako elektrobus. Kolejna pozycja na liście to model CS 10 LF, który oferujemy zarówno z silnikiem wysokoprężnym Cummins, jak i w wersji elektrycznej i to już z homologacją europejską. Następnie mamy standardowy autobus miejski –CS 12 LF, który możemy wyposażyć albo w silnik Cummins albo Paccar (DAF). Funkcjonuje on także jako trolejbus oraz elektrobus –i to też z homologacją. Pierwszy elektryczny egzemplarz CS 12 E wykonaliśmy dla szwedzkiej grupy transportowej Nubina, która od maja br. użytkuje go w miejscowości Umea, położonej w północnej Szwecji. Tak jak wcześniej planowaliśmy został on wyposażony w silniki elektryczne niemieckiej firmy Ziehl-Abeeg umieszczone w piastach kół. Oprócz naszego pojazdu przewoźnik eksploatuje kilka innych elektrobusów, przerobionych ze starszych autobusów i można powiedzieć oddolnie rozwija elektryczną mobilność w tym regionie. Wyniki z kilkumiesięcznego użytkowania CS 12 E w Umea były na tyle dobre, że mamy teraz kolejne zamówienie –tym razem na autobus przegubowy CS 18 E, który zostanie dostarczony do Szwecji jeszcze w styczniu 2014 r. Będzie to jednocześnie nasza pierwsza konstrukcja przegubowa i to od razu budowana z myślą o napędzie elektrycznym. Tym samym –przynajmniej na razie –zamkniemy rozbudowę autobusowej rodziny CitySmile.

Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013 Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013 Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013 Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013

InfoBus.pl: Na TRANSEXPO 2013 zadebiutował najkrótszy model CS 8,5 LF. Skąd decyzja o dalszym pogłębianiu segmentu MIDI, a nie np. o szybszym wejściu na rynek z konstrukcją przegubową?
Jarosław Stachowski: Wynika to z rozeznania aktualnych potrzeb na rynku. Nasza firma funkcjonuje w mieście o średniej wielkości i na co dzień widzimy jakie są potrzeby przewoźników w tego typu miejscowościach. Tutaj sytuacja w zakresie odnowy taboru i to dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych jest zupełnie inna niż w większych aglomeracjach. Mali, gminni przewoźnicy nie są w stanie na większą skalę inwestować w nowy tabor, tak jak to się dzieje w większych miastach, a dodatkowo w większości są pozbawieni wsparcia ze strony unijnych funduszy. Dlatego ich potrzeby w zakresie zakupów mniejszych, niskopodłogowych autobusów są ogromne i to w skali całego kraju. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom stworzyliśmy model CS 8,5 LF, który zarówno oferuje atrakcyjną cenę zakupu, jak i jest tani w eksploatacji, a do tego dysponuje dość dużą pojemnością pasażerów. Naszym celem było tutaj osiągnięcie zużycia paliwa poniżej 20 l / 100 km i to nam się udało. Jednocześnie nowy midibus dzięki modułowej zabudowie całej rodziny CitySmile wykorzystuje w większości te same komponenty co pozostałe pojazdy CitySmile, co również ma wpływ na koszty serwisowania. Myślę, że nasza przyszłość na polskim rynku to przede wszystkim współpraca z mniejszymi i średnimi przewoźnikami oraz szeroka popularyzacja elektrobusów.
InfoBus.pl: W tym roku będziecie zarówno na autobusowych targach w Kortrijk, jak i na eCarTec 2013 (15-17.10.2013) w Monachium. Co tam pokażecie?
Jarosław Stachowski: Wystawa eCarTec 2013 to jedno z najważniejszych spotkań w zakresie pojazdów elektrycznych. Specjalnie pod tym kątem przygotowaliśmy dla naszego partnera i dostawcy silników – firmy Ziehl-Abeeg elektryczny autobus specjalny. Bazuje on na konstrukcji CS 12 LF, która w pierwszej części w 100% przypomina klasyczny autobus miejski, natomiast w drugiej zabudowaliśmy przestronną salonkę z wygodnymi siedzeniami i zapleczem kuchennym, gdzie można spokojnie prowadzić rozmowy biznesowe czy szkolenia. Jego pierwszorzędnym zdaniem jest zaprezentowania naszych oraz firmy Ziehl-Abeeg kompetencji w zakresie napędów elektrycznych. Dlatego oprócz najnowszych silników w piastach kół, które dzięki kompaktowej zabudowie wydatnie zmniejszają przejście między nadkolami, zastosujemy tutaj kilka ciekawych rozwiązań. To m.in. nowe baterie litowo-tytanowe amerykańskiej firmy, system szybkiego ładowania na dachu pojazdu – pantograf, a także dodatkowy generator, który stanowić będzie alternatywny napęd w sytuacjach awaryjnych. Warto podkreślić, że cała struktura wyposażenia elektrycznego w naszych elektrobusach jest naszego pomysłu. To nasz autorski pomysł, gdzie wykorzystujemy wiele polskich komponentów i jesteśmy z tego naprawdę dumni. I ma to oczywiście swoje przełożenie na finalną cenę pojazdu. Wszystkie te wspominane nowości dają nam już nową generację napędu elektrycznego, o zdecydowanie większej sprawności, zasięgu i możliwości ładowania. Po pomyślnym przetestowaniu tych rozwiązań w pojeździe demonstracyjnym na pewno wdrożymy je do naszej produkcji seryjnej.
Jarosław Stachowski, prezes AMZ-KUTNO
Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013 Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013 Premierowy AMZ CitySmile 8,5 LF –TRANSEXPO 2013
InfoBus.pl: W jakich miastach aktualnie możemy zobaczyć autobusy AMZ-KUTNO?
Jarosław Stachowski: W Kutnie po tegorocznych dostawach będziemy mieć 5 szt. SC, z których ostatnie zostały wyposażone przez nas także w routery Wi-Fi. Kolejny midibus jeździ w ZKM Sochaczew. Dwa standardowe autobusy CS 12 LF są eksploatowane przez warszawski Warbus. Dodatkowo w Szwecji koncern Nubina użytkuje wspomniany elektrobus CS 12 E. Do tego dochodzi wspomniany wcześniej specjalny egzemplarz dla Niemiec.
InfoBus.pl: Podsumowując –jakie są Wasze plany na najbliższą przyszłość?
Jarosław Stachowski: W przyszłym roku powstanie elektrobus na bazie CS 8,5 LE oraz stworzymy od podstaw przegubową wersję CS 18 E. I to już w styczniu. Ponadto musimy zabudować wysokoprężne silniki Euro 6 w naszych wszystkich autobusach. Tutaj najszybciej będzie dostępna jednostka napędowy Cumminsa i te prace rozpoczniemy już w październiku br. Potem przyjdzie czas na silniki FTP (Iveco) i Paccar (DAF) z którym cały czas prowadzimy rozmowy. Cały czas rozwijamy też eksport. W krajach nadbałtyckich reprezentuje nas spółka Lbus, gdzie mamy 33% udziałów. W Ostrawie Cegelec testuje i popularyzuje nasz elektrobus oraz trolejbus. Poważnie myślimy też o rynku niemieckim, gdzie chcemy stworzyć swoje przedstawicielstwo z naszym większościowym udziałem. To ambitne plany, ale jestem pewien, że wykonamy je w całości i na pewno będziemy mieli jeszcze jakąś niespodziankę dla Czytelników InfoBusa.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
AMZ CitySmile 12 E w barwach szwedzkiej firmy NubinaAMZ CitySmile 12 E w barwach szwedzkiej firmy NubinaAMZ CitySmile 12 E w barwach szwedzkiej firmy NubinaAMZ CitySmile 12 E w barwach szwedzkiej firmy Nubina