Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2010: R&G PLUS z nagrodą za SNPZ

infobus
15.12.2010 11:15
Wdrożony w zajezdni MPK Poznań przy ul. Warszawskiej „System Nadzoru Pojazdów w Zajezdni”opracowany przez firmę R&G PLUS otrzymał Złoty Medal Targów Kielce. Generalnie projekt ten jest oparty o radiową identyfikację pojazdów komunikacji miejskiej na terenie zajezdni przewoźnika. Dzięki wykorzystaniu komunikacji w paśmie nielicencjonowanym umożliwia on tanią i łatwą możliwość identyfikacji taboru pozostającego w dyspozycji przewoźnika. Funkcje nadzoru pozwalają łatwo i automatycznie zidentyfikować i zweryfikować pojazdy, które podjęły realizację zadań przewozowych oraz te pojazdy, które pozostały w zajezdni. W efekcie dyspozytor ma większy wpływ na ekonomikę wykorzystania taboru i ograniczenie kosztów, przy jednoczesnym świadczeniu zadań przewozowych o odpowiedniej jakości. O szczegółach tego produktu, a także o innych najnowszych zamówieniach firmy R&G Plus rozmawialiśmy z Robertem Pezdą, wiceprezesem spółki. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: W tym roku zgłoszony przez Was „System Nadzoru Pojazdów w Zajezdni”został –jako jeden z nielicznych –nagrodzony Złotym Medalem Targów Kielce. Czy to było dla Was zaskoczenie?
Robert Pezda, wiceprezes spółki R&G PLUS: Zawsze konkurs niesie ze sobą jakiś element niepewności, choć konkurencja w naszej kategorii nie była w tym roku zbyt duża. Na pewno ucieszyła nas ta nagroda, a SNPZ to naprawdę innowacyjny produkt, który ma m.in. jedną kapitalną zaletę –naprawdę nie jest drogi w porównaniu do swoich możliwości i efektywnego wykorzystania zaplecza przez przewoźnika. To dobra inwestycja, która szybko się zwraca.  
Wdrożony w MPK Poznań „System Nadzoru Pojazdów w Zajezdni”opracowany przez firmę R&G PLUS otrzymał Złoty Medal Targów KielcePrzykładowy system nadzoru pojazdówPANEL STERUJĄCY typu SRG-4000PPANEL STERUJĄCY typu SRG-5000P
InfoBus.pl: Jak ten system funkcjonuje w Poznaniu?
Robert Pezda: Opracowany przez R&G PLUS i wdrożony w tym roku w MPK Poznań system przeznaczony jest do nadzorowania pojazdów przewoźnika poruszających się po terenie zajezdni. Podstawowym zadaniem systemu jest precyzyjne określenie czy pojazd znajduje się na terenie zajezdni czy też poza zajezdnią. Dzieje się to na podstawie odpowiednio umieszczonych anten radiowych, zwanych Punktami Rozpoznawania Pojazdów. Na podstawie wymiany danych z pojazdami możliwe jest dokładnie stwierdzenie, o której godzinie dany pojazd wyjechał z terenu zajezdni, o której godzinie dany pojazd powrócił do zajezdni i czy pokrywa się to z zadanym grafikiem. Na wydzielonym stanowisku komputerowym dyspozytor MPK Poznań posiada dedykowane oprogramowanie narzędziowe pozwalające na szybki dostęp do informacji o tym czy pojazd zgodnie z zakładanym czasem wyjechał na trasę, czy pojazd nie został uruchomiony i czy należy podjąć określone czynności dyspozytorskie (wysłać pomoc techniczną, dokonać podmiany wozu, dokonać podmiany kierowcy). Na podstawie odczytu czasów rejestracji pojazdów w systemie SNPZ poprzez anteny podsystemu PRP można określić dokładny czas obsługi pojazdu po zjeździe na zajezdnie w poszczególnych punktach kontrolnych systemu, w szczególności czas przebywania pojazdu na linii obsługi technicznej OT, czas przebywania pojazdu myjni i te czasy obsługi uwzględniać w kosztach/wynagrodzeniach pracowników/kierowców. Charakterystyczną cechą SNPZ jest automatyczna korekta planowanych zadań podczas podmiany pojazdów poza zajezdnią. Dodatkowymi funkcjami jest możliwość uruchomienia programu na niezależnych komputerach, raporty z wyjazdów/zjazdów pojazdów wraz z odchyłkami od zaplanowanych zadań. To naprawdę bardzo użyteczny i rozwojowy system.
Kasownik KRG-7Kasownik KRG-8Tablica wewnętrzna ETM-38Tablica wewnętrzna ETM-22HD
InfoBus.pl: Jaka infrastruktura jest potrzebna do wdrożenia SNPZ?
Robert Pezda: Jest ona dość uproszczona, co z kolei ma wpływ na niskie koszty jego wdrożenia. Mamy tutaj antenę wyjazdową wraz z radiomodemem krótkiego zasięgu, system antenowy PRP na zajezdni (myjnia, linia OT) wraz z radiomodemem krótkiego zasięgu, sieć transmisyjną RS-422 łączącą radiomodemy z komputerami PRP oraz komputery PRP –wyposażony w przemysłową kartę RS-422 z oprogramowaniem serwera PRP. Dodatkowo potrzebujemy sieć wewnętrzną LAN, którą MPK Poznań już dysponowało. Do tego dokładamy elementy mobilne, czyli urządzenia zainstalowane na pojazdach. To radiomodemy z anteną oraz panelem sterującym SRG-3100P lub w starszych wersjach –z dodatkowym modułem SRG-3000Y. Jeżeli chodzi o umiejscowienie anten to nie ma tutaj jakiś restrykcyjnych wymagań i dostosowujemy się do infrastruktury przewoźnika. Istotne jest tylko zainstalowanie minimum dwóch Punktów Rozpoznawania Pojazdów –wjazdowego i wyjazdowego. W zależności od wymagań, możliwe jest zainstalowanie dodatkowych PRP w zasadzie bez ograniczeń. Wszystkie parametry ustalamy indywidualnie podczas rozmów z przewoźnikiem.
InfoBus.pl: „System Nadzoru Pojazdów w Zajezdni”to nie jedyna Wasza tegoroczna nowość w ofercie…
Robert Pezda: W tym roku na targach w Kielcach przedstawiliśmy nową generację prawie wszystkich naszych produktów –od tablic informacyjnych poprzez kasowniki i biletomaty, aż po systemy sterujące. I tak od tego roku wprowadzamy do naszej oferty kasowniki typu KRG-7 i KRG-8. Ich znakiem rozpoznawczym jest duży, czytelny i wyraźnie podświetlony ekran LCD. I co ważne komunikacja z kasownikiem odbywa się z wykorzystaniem odpornego na zabrudzenie i uszkodzenie wandaloodpornego panelu dotykowego, na którym w sposób przejrzysty prezentowany jest interfejs użytkownika. Korzystając z funkcji menu prezentowanego na ekranie wyświetlacza pasażer można zmienić aktualną taryfę kasowania lub sprawdzić stan zapisanej w karcie „elektronicznej portmonetki’ lub biletu okresowego. Biorąc pod uwagę różny stan rozwoju systemów biletów w Polsce przygotowaliśmy dwa kasowniki: KRG-7 do kart bezstykowych i KRG-8, który jest urządzeniem dwufunkcyjnym, co oznacza, że umożliwia również oznaczanie standardowych biletów papierowych, jak i kart bezstykowych.
W zakresie tablic informacyjnych to przede wszystkim wprowadzone zmiany dotyczącą matryc, aby jeszcze lepiej nadawały się one do emisji reklam w pojazdach transportu publicznego. W modelu typu ETM-22HD zastosowaliśmy matrycę wysokiej rozdzielczości FulIHD, która pozwala na wyświetlanie w kolorze tekstu, grafiki, animacji i filmów. Jest ona najczęściej montowana z przodu autobusu –obok stanowiska kierowcy. Jej poziomym uzupełnieniem jest tablica typu ETM-38 także oparta na matrycy FullHD. W połączeniu ze sterownikami tablic reklamowych typu MSTR produkcji naszej firmy pozwala ona na wizualizację całej trasy przejazdu. W szczególności tablica ETM-38 może w sposób dynamiczny prezentować informacje w postaci tzw. „choinki’, uzupełnionej o dodatkowe informacje zaprogramowane przez przewoźnika. W zakresie tablic zewnętrznych to zwiększyliśmy ich rozdzielczość i tym samym jakość wyświetlanych informacji.
Zmiany nie ominęły także serca naszych systemów, czyli paneli sterujących. Oferujemy tutaj dwa typu –ekonomiczny SRG 4000P i super wyposażony SRG 5000P, gdzie dzięki zastosowaniu wydajnego 32-bitowego procesora oraz systemu operacyjnego Linux mamy naprawdę mnóstwo opcji do wykorzystania. Może on m.in. komunikować się innymi urządzeniami w oparciu o Ethernet. Ponadto jest on obsługiwany poprzez wyświetlacz dotykowy, gdzie intuicyjnie można zmienić parametry w kasownikach czy tablicach informacyjnych. Dzięki interfejsowi USB istnieje możliwość lokalnej transmisji danych za pomocą popularnych pamięci masowych typu „pendrive’. Generalnie jest to urządzenie przyszłości, którego ogromne możliwości na pewno wykorzystamy w jeszcze bardziej zaawansowanych systemach.
I biletomaty, gdzie oferujemy produkty niemieckiej firmy Elgeba. Nowością tutaj jest automat mobilny Ticomat 1010 z panelem dotykowym, który obsługuje wszystkie formy płatności, czyli monety, banknoty, karty bankowe, oczywiście z możliwością wydawania reszty. Dodatkowo można tutaj doładować bilet elektroniczny. Wart podkreślić, że to urządzenie może służyć jako informacja miejska, także ten biletomat jest przygotowany do przyjęcia przez Polskę waluty Euro.
 TICOMAT 1010
InfoBus.pl: Ostatnio informowaliśmy w InfoBusie o Waszej nowej spółce RG Media. Jak ten projekt się rozwija?
Robert Pezda: Bardzo dobrze. Obecnie wprowadziliśmy tą usługę do czterech polskich miast, czyli: Mielca, Leszna, Rybnika i Tarnowa. Zainteresowanie wśród przewoźników jest duże, natomiast potencjalni reklamodawcy jeszcze badają skuteczność tego typu reklamy. Nasza usługa w skrócie polega to na tym, że w autobusach instalujemy na swój koszt monitory LCD FullHD i wszystkie potrzebne sterowniki, następnie płacimy przewoźnikowi lub zarządowi transportu za dzierżawę miejsca i we własnym zakresie staramy się pozyskać reklamodawców. To jest nasz zysk. Dodam, że odbiorcą tych reklam jest wysoko wyselekcjonowania grupa –głównie młodzież szkolna i osoby starsze, także jestem pewien, że poczynione inwestycje szybko się zwrócą
InfoBus.pl: A jakie były Wasze ostatnie realizacje w zakresie systemów e-biletu w Polsce?
Robert Pezda: W tym zakresie właśnie zakończyliśmy realizację kontraktu dla Starachowic. Dodatkowo w tym roku do naszej listy referencyjnej dołączyły miasta: Suwałki, Mielec i Jasło, gdzie wprowadziliśmy zarówno e-bilet, jak i pracujemy nad systemem dynamicznej informacji pasażerskiej. Dodatkowo realizujemy zamówienia dla Elbląga, które przeciągnie się na przyszły rok. A tuż przed targami TRANSEXPO podpisaliśmy umowę na realizację systemu dynamicznej informacji dla Lublina. Także naprawdę mamy w tym roku bardzo dużo pracy, co oczywiście wynika z licznym projektów transportowych dofinansowanych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. W efekcie realizujemy obecnie niewiele zamówień zagranicznych i w przeciwieństwie do poprzednich lat koncentrujemy się głównie na polskim rynku. Dodam, że u naszych sąsiadów, czyli na Słowacji, w Czechach czy w krajach nadbałtyckich widać wyraźny zastój. Jest to związane zarówno z ogólnym klimatem gospodarczym, jak i umiejętnością wykorzystywania unijnych funduszy.
InfoBus.pl: Jakie plany ma spółka R&G PLUS na najbliższą przyszłość?
Robert Pezda: Nasza branża bardzo dynamicznie się rozwija i w zasadzie nie widać tutaj końca. Zauważmy, że jesteśmy obecne w momencie, gdzie w zasadzie każda tablica informacyjna ma wbudowany w środku komputer PC. I ten proces będzie nadal „pędził”w kierunku jeszcze bardziej medialnego wykorzystania systemów informacji pasażerskiej. Aktualnie pracujemy nad zintegrowanym systemem, gdzie łączność jest realizowana w oparciu o Ethernet, a jedna magistrala będzie obsługiwała wszystkie urządzenia peryferyjne, czyli kasowniki, biletomaty, tablice informacyjne i monitoring wizyjny. To wyzwanie na najbliższą przyszłość, które realizujemy przede wszystkim pod kątem przewoźników kolejowych. W tym segmencie nasza pozycja jest coraz mocniejszą i obecnie aż 25% przychodu R&G PLUS pochodzi właśnie z kolejnictwa. I ten udział cały czas rośnie. Patrząc realnie na kierunek rozwoju komunikacji zbiorowej w Europie to można powiedzieć, że transport szynowy jest naszą przyszłością.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.