Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2010: mega premiery Autosana – Eurolider A1215DLE

infobus
15.10.2010 12:59
Druga premiera Autosana jaka miała miejsce na kieleckich targach w praktyce ma mniejsze znaczenie dla polskiego rynku i została zaprezentowana raczej pod kątem możliwości produkcyjnych sanockiego producenta. Najnowszy 15-metrowy Eurolider o oznaczeniu A1215DLE został stworzony z myślą o rynkach eksportowych podobnie jak jego dwie z trzech wcześniejszych odmian A1213C i A1213CLE wprowadzone do produkcji odpowiednio w 2008 i 2009 roku. Obecnie na szwedzkim rynku jest eksploatowanych ponad 30 sztuk różnych wersji Euroliderów i wszystko wskazuje na to, że to nie koniec.
 Eurolider A1215DLE Eurolider A1215DLE Eurolider A1215DLE Eurolider A1215DLE
Przypomnijmy pokrótce historię modelu Eurolider. Autobus miał swoją premierę w 2008 roku na targach Transexpo w Kielcach. Zaprezentowany wtedy został 13-metrowy, 2-osiowy, średniopodłgowy model w wersji międzymiastowej A1213C. Autobus posiadał długość 13200 mm, szerokość 2550 mm, instalację elektryczną opartą o magistralę CAN, silnik CUMMINS spełniający normę czystości spalin EURO 4 i automatyczną skrzynię biegów Allison. Po premierze na rynek szwedzki zostało dostarczonych łącznie 5 sztuk tego modelu. W 2009 roku powstała niskowejściowy odmiana 13-metrowego modelu o oznaczeniu A1213CLE. Autobus posiadał niską podłogę od przodu do tylnej krawędzi II drzwi. Do chwili obecnej na rynek szwedzki trafiły około 24 sztuki modelu. W tym samym roku swoją premierę w Kielcach miał 12-metrowy, średniopodłogowy Eurolider A1212C w wersji międzymiastowej. W roku bieżącym 6 sztuk modelu z mechaniczną skrzynią ZF zostało zamówionych przez Veolia Transport Polska oraz udało się wyeksportować jeden egzemplarz wyposażony w silnik CUMMINS EURO 5 i automatyczną skrzynię biegów Allison. We wrześniu br. klient ze Szwecji zamówił 2 sztuki 15-metrowych, niskowejściowych Euroliderów A1215DLE. Trzeci egzemplarz prezentowany na targach w Kielcach będzie na razie pojazdem pokazowym. Nowy model A1215DLE po raz pierwszy został wyposażony w silnik DAF o mocy 362 KM spełniający normę czystości spalin EEV i automatyczną skrzynię biegów Allison. Egzemplarz pokazowy w odróżnieniu od dwóch autobusów już zamówionych przez klienta został wyposażony w automatyczną skrzynię biegów ZF Ecolife.
 Eurolider A1215DLE wnętrze Eurolider A1215DLE wnętrze Eurolider A1215DLE wnętrze Eurolider A1215DLE wnętrze
We wnętrzu A1215DLE może podróżować, w zależności od wersji 98÷120 osób, w tym 45÷65 na miejscach siedzących. W prezentowanym egzemplarzu zamontowano 55 siedzisk sztywnych wyposażonych w podłokietniki i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Naprzeciw II drzwi wygospodarowano stanowisko dla wózka inwalidzkiego i dwóch uchylnych foteli. Na stojąco mogą podróżować 44 osoby. Kolorystyka wnętrza jest stonowana, a ściany boczne i sufit zostały pokryte tkaniną. Cały autobus jest klimatyzowany. Dodatkowo każdy rząd foteli posiada nawiew punktowy zamontowany w półkach bagażowych. Ogrzewanie wnętrza jest realizowane za pomocą konwektorów na ścianach bocznych, dodatkowo wspomaganych nagrzewnicami.
Pojemność przestrzeni bagażowej zlokalizowanej za II drzwiami wynosi 2 m3. Wydaje się, że nie jest to wiele, jednak w tego typu pojazdach większe bagażniki po prostu nie są wymagane. W zamian za to na całej długości przestrzeni pasażerskiej zamontowane zostały przestronne półki podsufitowe na bagaż podręczny.
Tylna część przestrzeni pasażerskiej do której dostęp jest możliwy po pokonaniu dwóch niewielkich stopni poprzecznych została zunifikowana ze średniopodłogowym Euroliderem.
  Eurolider A1215DLE  Eurolider A1215DLE
Stanowisko pracy kierowcy jest identyczne jak w przypadku 13-metrowego A1213CLE. Deska rozdzielcza własnej produkcji nie jest regulowana, jednak kierownica posiada 2-stopniową regulację. Opcyjnie jest oferowana regulowana deska wskaźników produkcji VDO Siemens.
Kierowca, który siedzi dosyć wysoko jak na autobus niskowejściowy, pomimo to może czuć się bardzo komfortowo na pneumatycznym fotelu, posiadając jednocześnie doskonałą widoczność przodu. Takie rozwiązanie ma wiele plusów, ponieważ prowadzący jest znacznie mniej narażony na ewentualny uraz w przypadku czołowego kontaktu autobusu z innym pojazdem, zwłaszcza osobowym.
Autobusy Eurolider posiadają szeroki pakiet wyposażenia opcyjnego:
– Klimatyzator, okna termoizolacyjne oraz tunele wentylacyjne z indywidualnymi nadmuchami i oświetleniem,
– Klimatyzacja stanowiska pracy kierowcy,
– Układ centralnego smarowania,
– Automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika,
– System czujników cofania,
– System stabilizacji toru jazdy ESP,
– Fotele uchylne lub uchylne z przesuwem bocznym,
– Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo),
– Fotel pilota,
– Ręcznie rozkładana rampa do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka,
– Zestaw audio-video (odtwarzacz DVD + dwa monitory),
– Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi,
– Ściany boczne tapicerowane,
– Elektroniczne tablice informacyjne,
– Ozdobne kołpaki kół.
Wydawało by się, że nie są to jakieś specjalne dodatki, jednak w komunikacji podmiejskiej i międzymiastowej nie zawsze zamawiane są tak bogato wyposażone autobusy jak do turystyki czy nawet komunikacji miejskiej.
 
Podobnie jak w autobusach Sancity, nadwozie Eurolidera wykonane zostało ze stali nierdzewnej, aluminium i tworzyw sztucznych.
Całkowitą nowością w 15-metrowym A1215DLE jest silnik dostarczony przez koncern DAF. Posiada on moc 362 KM, spełnia normę czystości spalin EEV i co najważniejsze może być w 100% napędzany biopaliwem. Wcześniej wyprodukowane Eurolidery, które m.in. trafiły na rynek szwedzki fabrycznie wyposażane były w silniki CUMMINS EURO 4 i EURO 5. Do ich napędzania można używać oleju napędowego z 20% udziałem biopaliwa. Właśnie dlatego konstruktorzy Autosan S.A. zmuszeni zostali do zabudowy innej jednostki napędowej. Należy się spodziewać, że w przypadku dalszych zamówień z rynku szwedzkiego, np. krótszych wersji Euroliderów, w nich również zostaną zabudowane silniki DAF na biopaliwo. Na szczęście nie powinno to sprawiać większych problemów, ponieważ zwis tylny wszystkich autobusów z serii Eurolider jest w pełni zunifikowany.
Wszystkie osie zostały dostarczone przez firmę ZF. Dla poprawy komfortu jazdy oś przednia posiada zawieszenie niezależne. Sprawne manewrowanie 15-metrowym pojazdem ułatwia dodatkowo skrętna III oś obracająca się przeciwnie do osi kierowanej. Pneumatyczne zawieszenie umożliwia regulację wysokości i dodatkowe obniżenie prawej strony nadwozia na przystankach.
Niestety, nie prędko polscy przewoźnicy realizujący połączenia podmiejskie i międzymiastowe zdecydują się na inwestowanie w tego typu niskowejściowy tabor klasy mega. Obecnie najczęściej spotykane autobusy międzymiastowe posiadają długość 9÷12 metrów. Właśnie dlatego Autosan S.A. powinien jak najszybciej zaprezentować potencjalnym klientom najkrótszą wersję Eurolidera o długości około 10-metrów, co pozwoli dopełnić gamę produktową międzymiastowych autobusów z logo polskiego boćka.