Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2010: MAN przyspiesza

infobus
24.11.2010 19:45
O zwiększającej się liczbie zamówień na autobusów MAN oraz o zbliżającym się hybrydowym tournee modelu Lion`s Ciyty Hybrid w czterech polskich miastach rozmawialiśmy z Krzysztofem Gawroński, dyrektorem sprzedaży autobusów w MAN Truck &Bus Polska. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Podczas targów w Kielcach pokazaliście przegubowy egzemplarz MAN Lion`s City G –jeden z 70. szt. zamówionych przez MZA Warszawa. To chyba Wasz największy tegoroczny sukces?
Krzysztof Gawroński, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck &Bus Polska: Tak. Pod względem liczby oraz pewnego rodzaju prestiżu zarezerwowanego dla dostaw autobusów dla Warszawy to rzeczywiście nasz numer jeden, aczkolwiek nie zapominamy o innych naszych klientach. Co warto podkreślić w przypadku zamówienia MZA to bardzo krótki czas realizacji, z którego wywiązujemy się z niezwykłą punktualnością. Zaledwie cztery miesiące temu podpisaliśmy umowę na dostawę i leasing operacyjny 70 niskopodłogowych, przegubowych autobusów miejskich MAN Lion’s City G, a już do końca października na ulice Warszawy ruszyło do pracy 19 nowych autobusów MAN. Kolejne zgodnie z harmogramem pojawią się do końca roku 2010, przy czym realnie zamierzamy dostarczyć wszystkie autobusy najpóźniej do początku grudnia 2010 r.
 Krzysztof Gawroński, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck &Bus Polska
InfoBus.pl: Czyli można powiedzieć, że terminowość dostaw, z którą kiedyś mieliście spory problem teraz jest Waszym atutem?
Krzysztof Gawroński: Dokładnie tak. Rzeczywiście zdarzało się w historii, że ze względu na bardzo krótki okres dostaw nowych autobusów musieliśmy albo wycofać się z przetargu, albo wliczyć kary za przekroczenie terminu w koszta. Każda z tych sytuacji była dla nas niekorzystna lub nie do przyjęcia. Na szczęście dwa lata temu fabryki autobusów miejskich MAN, których centrum kompetencyjne znajduje się w Polsce, rozpoczęły szeroki program zmian, które w efekcie przyniosły znaczące skrócenie czasu powstawania autobusów, a także obniżenie kosztu jego wytworzenia. W efekcie tych działań dzisiaj możemy śmiało startować do tak „wyśrubowanych”zamówień jak tegoroczny kontrakt MZA Warszawa, oferując krótki termin dostaw i atrakcyjną cenę. To teraz –przy niezmiennie wysokiej jakości pojazdów z logo MAN i ich zaawansowania technologicznego –nasze nowe atuty.
InfoBus.pl: Warto tutaj podkreślić, że autobusy dla Warszawy są naszpikowane różnego rodzaju elektroniką i dodatkowym wyposażeniem…
Krzysztof Gawroński: To jedne z najlepiej wyposażonych aktualnie autobusów w Polsce, które prezentują wysoki, europejski poziom. Mamy tutaj całopojazdową klimatyzacją, wyposażone w monitoring elektroniczne tablice informacyjne, monitory LCD, system zliczania pasażerów wchodzących i wychodzących, biletomaty, itd. Dodatkowo zastosowaliśmy tutaj nowego typu okna boczne z unikalną konstrukcja ich zamykania. I ważna sprawa –wszystkie autobusy są zabezpieczone antykorozyjnie poprzez kataforezę.Pierwsze egzemplarze z tegorocznego kontraktu trafiły na warszawskie linie 29 października i zostały przydzielone na najbardziej obciążone trasy –190, 500, 511 i 112. Jak na razie spisują się bez zarzutu, co biorąc pod uwagę krótki czas produkcji i liczbę elementów do zamontowania jest naprawdę warte pochwały. Dodam, że MZA eksploatuje łącznie 118 autobusów niskopodłogowych MAN, w tym 100 przegubowych MAN NG 313, 3 szt. MAN Lion’s City G z 2006 r. z pełną klimatyzacją i 15 szt. MAN NM 223. Czyli po zakończeniu najnowszego zamówienia dojdziemy do liczby 188. Do tego trzeba doliczyć ponad sto autobusów ITS Michalczewski wykonujących obsługi transportu publicznego w Warszawie na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego, w tym 50 autobusów przegubowych i 50 autobusów jednoczłonowych. To daje razem całkiem pokaźny udział.
Autobusy MAN Lion`s City G (A23) dla Warszawy Autobusy MAN Lion`s City G (A23) dla Warszawy Autobusy MAN Lion`s City G (A23) dla Warszawy Autobusy MAN Lion`s City G (A23) dla Warszawy
InfoBus.pl: Ostatnio MZA Warszawa informowały o kolejnych zamówieniach. Podobno na dniach ma być ogłoszony przetarg na 168 autobusów.
Krzysztof Gawroński: Też słyszałem o tym przetargu. Powiem tak –ostatni warszawski przetarg pokazał wszystkim, że jesteśmy w stanie podjąć duże wyzwanie i nie boimy się skomplikowanych procedur związanych z finansowaniem zakupu. Mamy tutaj ogromne doświadczenie i je wykorzystujemy. Dlatego poczekajmy na ogłoszenie zamówienia i zobaczymy jaką możemy tutaj zaproponować najlepsza ofertę. Na razie skupiamy się na terminowych dostawach tegorocznej partii 70. autobusów dla MZA oraz pierwszym pokazie hybrydowego autobusu Lion`s City Hybrid w Polsce. W ramach krótkiego tournee tego pojazdu najpierw odwiedzi on Poznań (26.11), potem Warszawę (29.11) Katowice ( 30.11) i Wrocław (01.12), a następnie uda się do swojego niemieckiego, finalnego odbiorcy. To nasz kolejny krok w ramach przygotowań do nadchodzących zamówień tego typu pojazdów. Zainteresowanie zakupem hybryd zgłasza m.in. Warszawa oraz Wrocław.
InfoBus.pl: Tegoroczny rok jest w ogóle dla Was wyjątkowy. Po słabszym okresie w latach 2006-2009 teraz zaczynacie odrabiać straty: Świerklaniec, Jaworzno, Gdynia, Stalowa Wola, Lubin, Koszalin, Opole, Szczecinek…
Krzysztof Gawroński: Rzeczywiście wygląda to imponująco, ale co ważne –te zamówienia przejdą w większości na kolejny rok. Dawno już nie mieliśmy takiego komfortu pracy na początku danego roku, aby mieć w portfelu zamówienia na dostawę kilkudziesięciu autobusów! Nowe autobusy z logo lwa pojawią się bądź już pojawiły się m.in. w: Koszalinie (2 szt. A21), Jaworznie (10 szt. A26), Lubinie (19 szt. A21, w tym 9 szt. w opcji), Gdyni (4 szt. A23 CNG), Stalowej Woli ( 8 szt. A21) i Świerklańcu (25 szt. A21 i 18 szt. A23). Dodatkowo w Opolu (10 szt. A21) i Szczecinku (6 szt. A21) procedury są jeszcze w toku, ale jesteśmy tutaj dobrej myśli. To w połączeniu z realizowanym kontraktem dla Warszawy daję sumę ponad 170 autobusów!
Autobusy MAN Lion`s City L (A26) dla JaworznaAutobusy MAN Lion`s City L (A26) dla JaworznaAutobusy MAN Lion`s City L (A26) dla Jaworzna
InfoBus.pl: A jak wygląda sytuacja z przetargiem dla Polic?
Krzysztof Gawroński: Po wyborze naszej oferty wydawało się, że pozostaje tylko podpisać umowę i spokojnie rozpocząć produkcję autobusów. Niestety to wszystko się przesunie, gdyż Solaris złożył protest i sprawa trafiła do KIO. Czekamy na rozstrzygnięcie arbitrów.
InfoBus.pl: Ten rok to nie tylko liczne wygrane przetargi dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, ale także sporo prestiżowych kontraktów na autobusy turystyczne. Czy zamierzacie dostarczyć autokary wszystkim klubom piłkarskim w Polsce?
Krzysztof Gawroński: Oczywiście –jeżeli tylko będą tego chciały. A mówiąc poważnie to rzeczywiście w tym roku mamy na piłkarskim polu spore sukcesy. Po pierwsze zawarliśmy umowę sponsorską z Lechem Poznań, który kilka dni później zdobył Mistrzostwo Polski. A do tego trofeum zawiózł ich nowy Neoplan Starliner –jeden z najpiękniejszych i najlepiej wyposażonych autobusów w całej Europie. W sierpniu jeden MAN Lion`s Coach zakupiła firma PKS Gdańsk, który w wersji VIP będzie wozić piłkarzy Lechii Gdańsk. Klub ten jest wizytówką nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza. Lechia ma wysokie aspiracje i w ostatnim czasie naprawdę dobrze gra –m.in. pokonała w jesiennej rundzie Lecha Poznań. Także można powiedzieć, że nasze autobusy grają z najlepszymi. I na pewno w przyszłości będziemy chcieli powiększyć ten elitarny klub użytkowników MAN.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Autobusy MAN na tragach TRANSEXPO KielceAutobusy MAN na tragach TRANSEXPO KielceMAN Lion`s Coach L w barwach Lechii Gdańsk