Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

TRANSEXPO 2009: Wyróżnienie dla Voith za SensoTop

infobus
20.10.2009 22:34
Rozpoczynamy nowy cykl artykułów w InfoBusie na temat produktów, które zostały nagrodzone podczas tegorocznych targów Kielce. Zaczynamy od firmy Voith Turbo i wyróżnionego produktu: SensoTop.
Podczas tegorocznych targów TRANSEXPO 2009 w Kielcach firma Voith Turbo otrzymała wyróżnienia Targów Kielce w kategorii Inne za produkt o tajemniczej nazwie SensoTop. To oprogramowanie sterujące zmianą biegów w przekładni automatycznej Voith DIWA do autobusów miejskich. Jego działanie opiera się na informacjach o ukształtowaniu terenu uzyskiwanych z zintegrowanego ze sterownikiem skrzyni biegów bardzo dokładnego czujnika ciśnienia atmosferycznego. Dzięki niemu realizowana jest płynna zmiana punktów przełączeń w zależności od topografii oraz obciążenia pojazdu. SensoTop jest naturalną konsekwencją rozwoju realizowanego od początku zastosowania elektroniki w celu sterownia zmianą biegów. Pierwsze rozwiązania bazowały na ściśle określonych punktach przełączeń. Kolejnym krokiem było wprowadzenie zmiennych punktów przełączeń w ramach pewnego niewielkiego zakresu. Technologia ta została nazwana BASP i oznacza ona program przełączeń uzależniony od przyśpieszeń. „Zależne od przyśpieszeń“oznacza, że punkty przełączania biegów w przekładni zmieniają się wewnątrz zakreślonych granic w zależności od aktualnie osiąganego przyśpieszenia pojazdu. Przy dużych przyśpieszeniach przesuwają się w stronę niskich prędkości (wcześniejsze przełączenie), przy niskich przyśpieszeniach –w stronę dużych prędkości (późne przełączanie).
W dalszym ciągu jednak wpływ ukształtowania terenu nie był uwzględniany. Rozwiązaniem przejściowym było wprowadzenie technologii BASP5 – obecnie jeszcze wciąż powszechnie obowiązującej, która zawiera 4 przesunięte względem siebie zakresy punktów przełączeń. Zakresy te określają warunki komunikacyjne w zależności od ukształtowania terenu. Zmiana punktów przełączeń w technologii BASP5 następuje płynnie w zakresie wybranym przez użytkownika. Poniższy rysunek przedstawia przesunięte wobec siebie 4 programy przełączeń uzależnione od dynamiki pojazdu – technologia BASP5.
Marek Gajdowicz z firmy Voith Turbo odbiera wyróżnienie z rąk wiceprezesa IGKM –Wojciecha Tulibackiego.SensoTop –zasada działania SensoTop –zasada działania
Zastosowanie czujnika ciśnienia atmosferycznego o bardzo dużej dokładności umożliwiło pozyskiwanie ciągłej informacji o topografii, dzięki czemu zintegrowano 4 zakresy technologii BASP5. SensoTop realizuje płynną zmianę punktów przełączeń w pełnym zakresie pracy silnika: od obrotów minimalnych do obrotów maksymalnych, zawsze we właściwym punkcie. Zdaniem producenta wdrożenie oprogramowania SensoTop pozwoli na:
– minimalizację zużycia paliwa przez wybór optymalnych punktów przełączeń,
– zmniejszenie emisji spalin,
– poprawę własności jezdnych dzięki zmiennym punktom przełączeń,
– wyeliminowanie tzw. przełączeń cyklicznych (Pendelschaltung).
W chwili obecnej SensoTop jest jedynym tego typu rozwiązaniem na rynku. Stanowi pełne wykorzystanie potencjału zawartego w automatycznej skrzyni biegów do autobusu miejskiego w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa. Badania polowe przeprowadzone w miastach Europy Zachodniej potwierdziły skuteczność w redukcji zużycia paliwa w granicach od 2 do 8% w zależności od topografii.
SensoTop –zasada działaniaSensoTop –zasada działania