TRANSEXPO 2008 w opinii Jerzego Chudzickiego, prezesa IGKM
infobus
30.10.2008 15:08
TRANSEXPO 2008 w opinii Jerzego Chudzickiego, prezesa IGKM
O zakończonym XXXII Zjeździe Komunikacji Miejskiej, nadchodzących zmianach prawnych oraz o tegorocznych targach TRANSEXPO rozmawialiśmy z Jerzym Chudzickim, prezesem IGKM.
InfoBus: Podczas XXXII Zjazdu KM w Kielcach większość wygłoszonych referatów poświęcona była unijnemu ustawodawstwu dt. transportu publicznego. Ma to związek z wprowadzeniem 3 grudnia 2009 r. Rozporządzenia 1370/2007. Jak aktualnie wyglądają legislacyjne przygotowania do wprowadzenia tych przepisów do naszego prawodawstwa i jak w Pana ocenie zmieni to rynek przewozów komunikacji miejskiej w Polsce?
Jerzy Chudzicki, prezes IGKM: Chcieliśmy i to się chyba udało, aby pierwsza publiczna debata na temat Rozporządzenia 1370/2007 odbyła się właśnie w Kielcach na XXXII Zjeździe Komunikacji Miejskiej. Koncepcja merytoryczna Zjazdu pomyślana była jako konfrontacja nauki i praktyki oraz wyobrażeń tworzących prawo z rzeczywistymi problemami występującymi w naszej branży. Wprowadzenie zapisów Rozporządzenia wymaga przygotowania specjalnej ustawy, określającej organizację rynku przewozów pasażerskich w kraju. Przygotowywany w Ministerstwie Infrastruktury projekt tej ustawy (Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym), zakłada umieszczenie w jednym akcie prawnym, uregulowań dotyczących przewozów drogowych jak i kolejowych – tak jak jest to sformułowane w tytule Rozporządzenia. Można jednak przypuszczać, że będzie to bardzo trudne, może być powodem opóźnień i może wręcz doprowadzić do zablokowania tego projektu. Zmiany wymaga również Ustawa o transporcie drogowym, Prawo przewozowe, Prawo zamówień publicznych oraz inne ustawy regulujące funkcjonowanie pasażerskiego transportu zbiorowego.
InfoBus: Jak wyglądają niemieckie doświadczenia z wprowadzeniem tego rozporządzenia?
Nad przystosowaniem prawa krajowego do Rozporządzenia 1370/2008 trwa w Niemczech jeszcze bardziej gorąca dyskusja niż w Polsce. Do tej pory przeważała tam opinia o tym, że decyzje dotyczące formy zlecenia usług przewozowych w miastach należą wyłącznie do samorządów. Obecnie niektóre środowiska transportowe związane głównie z prywatnymi przewoźnikami forsują koncepcję rynku całkowicie otwartego. Która z tych opcji zwycięży – nie wiadomo.
InfoBus: Po raz pierwszy w tym roku członkiem jury na targach Kielce był prezes Zdzisław Szczerbaciuk. Czy to początek szerszej współpracy IGKM z PIGTSiS?
Chciałem przypomnieć, że Pan Prezes Szczerbaciuk już w ubiegłym roku był Członkiem jury. Współpraca pomiędzy naszymi organizacjami prowadzona od dwóch lat układa się bardzo dobrze pomimo często rozbieżnych interesów i polega na wzajemnych konsultacjach, wymianie projektów, przekazie informacji itp. Spotykamy się systematycznie i jesteśmy w stałym kontakcie.
InfoBus: W tym roku konkursowe jury przyznało medal Targów Kielce dla autobusu Solbus SM 12 LNG. Jakie argumenty zadecydowały za tym wyborem?
InfoBus: Jak wyglądają niemieckie doświadczenia z wprowadzeniem tego rozporządzenia?
Nad przystosowaniem prawa krajowego do Rozporządzenia 1370/2008 trwa w Niemczech jeszcze bardziej gorąca dyskusja niż w Polsce. Do tej pory przeważała tam opinia o tym, że decyzje dotyczące formy zlecenia usług przewozowych w miastach należą wyłącznie do samorządów. Obecnie niektóre środowiska transportowe związane głównie z prywatnymi przewoźnikami forsują koncepcję rynku całkowicie otwartego. Która z tych opcji zwycięży – nie wiadomo.
InfoBus: Po raz pierwszy w tym roku członkiem jury na targach Kielce był prezes Zdzisław Szczerbaciuk. Czy to początek szerszej współpracy IGKM z PIGTSiS?
Chciałem przypomnieć, że Pan Prezes Szczerbaciuk już w ubiegłym roku był Członkiem jury. Współpraca pomiędzy naszymi organizacjami prowadzona od dwóch lat układa się bardzo dobrze pomimo często rozbieżnych interesów i polega na wzajemnych konsultacjach, wymianie projektów, przekazie informacji itp. Spotykamy się systematycznie i jesteśmy w stałym kontakcie.
InfoBus: W tym roku konkursowe jury przyznało medal Targów Kielce dla autobusu Solbus SM 12 LNG. Jakie argumenty zadecydowały za tym wyborem?
Jury konkursu stara się promować nowe technologie oraz takie rozwiązania konstrukcyjne które mogą w przyszłości wyznaczać kierunki rozwoju naszej branży. Nagrodzenie autobusu napędzanego ciekłym gazem ziemnym jest tego przykładem.
InfoBus: W konkursie został także zgłoszony autobus MAN Lion`s City G CNG z PKM Gdynia. To próba zainteresowania jury nowym sposobem przyznawania medali / wyróżnień i nagradzania bardziej dobrych praktyk eksploatacyjnych. Co Pan myśli o tej idei?
Autobus MAN Lion`s City G CNG był zgłoszony do konkursu przez producenta autobusów – firmę MAN. W tej sytuacji fakt eksploatacji tego autobusu w PKM Gdynia miał tu drugorzędne znaczenie. Konkurs na najlepszy wyrób targowy nie jest konkursem na najlepszą praktykę. Chciałem poinformować, że Izba nasza wyróżnia również (choć bez procedury konkursowej) dobre praktyki. W tym roku były one prezentowane na konferencji prasowej w Warszawie w dniu 22 września 2008r., która odbyła się z okazji ETZT i Dnia bez samochodu. Prezentowane były tam rozwiązania z takich miast jak Kraków, Poznań, Zielona Góra, Gdynia, Elbląg, Olsztyn, Wejherowo i Warszawa.
InfoBus: Jak w tym roku podobały się Panu targi TRANSEXPO? Pojawiło się kilku nowych graczy, którzy chcą zająć miejsce po Jelczu na rynku komunikacji miejskiej
Autobus MAN Lion`s City G CNG był zgłoszony do konkursu przez producenta autobusów – firmę MAN. W tej sytuacji fakt eksploatacji tego autobusu w PKM Gdynia miał tu drugorzędne znaczenie. Konkurs na najlepszy wyrób targowy nie jest konkursem na najlepszą praktykę. Chciałem poinformować, że Izba nasza wyróżnia również (choć bez procedury konkursowej) dobre praktyki. W tym roku były one prezentowane na konferencji prasowej w Warszawie w dniu 22 września 2008r., która odbyła się z okazji ETZT i Dnia bez samochodu. Prezentowane były tam rozwiązania z takich miast jak Kraków, Poznań, Zielona Góra, Gdynia, Elbląg, Olsztyn, Wejherowo i Warszawa.
InfoBus: Jak w tym roku podobały się Panu targi TRANSEXPO? Pojawiło się kilku nowych graczy, którzy chcą zająć miejsce po Jelczu na rynku komunikacji miejskiej
Przez 6 lat Targi TRANSEXPO rozwijały się bardzo dynamicznie. Początkowo były targami lokalnego transportu zbiorowego, potem formuła Targów rozszerzona została o transport podmiejski, regionalny i wreszcie turystyczny. Ta zmiana formuły wprowadziła na Targi nowych wystawców, a po stronie zwiedzających pojawiały się coraz to nowe grupy zawodowe reprezentujące różne środowiska transportowe. W następnych latach trudno będzie utrzymać tą dynamikę rozwoju. O przyszłości targów jak co roku rozmawiać będziemy z Kierownictwem Targów na spotkaniu podsumowującym tegoroczną imprezę. Jeśli chodzi o wypełnienie luki po Jelczu to myślę, że sam rynek wyreguluje ten problem, ale pojawia się szansa na to, że przynajmniej część tego rynku przejmie Autosan.
InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę
InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę