Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TRANSEXPO 2008 – SOR wchodzi w miejski segment

infobus
09.12.2008 15:27

Czeski producent autobusów zaprezentował podczas tegorocznych targów w Kielcach premierowy, niskopodłogowy model NB12. O początku miejskiej ofensywy SOR-a w Polsce rozmawiamy z Janem Cernym z SOR Poland.

Jan CernySOR NB 18SOR NB 18 - premiera na AUTOTEC 2008

SOR pokazał na TRANSEXPO pełne spectrum swojej oferty. Na pewno dużym wydarzeniem była premiera niskopodłogowego modelu SOR NB 12, który przeszedł na początku roku ostatnie poprawki stylistyczne i obecnie jest już w produkcji seryjnej. W Kielcach towarzyszył mu model C12 przystosowany do obsługi linii podmiejskich. Segment turystyczny reprezentował SOR LH 12. Przy okazji SOR-a warto wspomnieć o najważniejszym kontrakcie w Czechach, czyli o rekordowym zamówieniu Dopravni Podnik Praga na ponad 600 niskopodłogowych autobusów w latach 2008-2012, z opcją dokupienia dalszych 100. egz. w 2013 r. Miały one zastąpić pojazdy starsze niż 9 lat. Zamówienie przewidywało zakup głównie pojazdów z silnikami diesla plus dodatkowo 200 szt. zasilanych CNG plus 10 szt. z układem hybrydowym. W przetargu wystartował Irisbus, Solaris, EvoBus i SOR, który uważany był za faworyta. I rzeczywiście –z nieoficjalnych informacji wiemy, że DP Praga wybrał ofertę SOR-a. Podobno skarga Irisbusa do czeskiego Urzędu Zamówień Publicznych została odrzucona i również podobno praski magistrat nie chce przekazać przewoźnikowi środków na zakup nowej floty. Wszystko to są informacje nieoficjalne. A mówi się, że to w Polsce jest bałagan z przetargami publicznymi…

SOR NB12SOR BNG 12 (CNG)SOR BNG 12 (CNG)

Wracając do Polski i strategii SOR-a na naszym rynku, o tych tematach rozmawialiśmy z Janem Cernym z SOR Poland.
InfoBus.pl: Czy prezentacja miejskiego modelu NB 12 to początek mocnego wejście SOR-a w miejski segment na polskim rynku?
Jan Cerny, SOR Poland: Tegoroczny pokaz NB 12 to przede wszystkim chęć pokazania naszej bardzo szerokiej autobusowej oferty. W zeszłym roku na TRANSEXPO pokazaliśmy niskowejściowy model BN 9,5, a w tym roku przyszedł czas na przedstawiciela udoskonalonej, niskopodłogowej rodziny –NB12. Z rozmów z polskimi klientami jestem pewien, że zdobędzie on swoich odbiorców na polskim rynku i dlatego już rozpoczęliśmy jego homologację w ITS.
InfoBus.pl: Niskopodłogowa seria NB to nowość w ofercie SOR-a. Jak obecnie wygląda skala produkcji tych pojazdów?
W tym roku wprowadziliśmy rodzinę NB do seryjnej produkcji –po ponad rocznym okresie badań i prób. Do końca 2008 r. wyprodukujemy ok. 45 szt. tego typu autobusów, w tym 30 szt. w wersji solo oraz 15 szt. w wersji przegubowej. Pojazdy solo trafią m.in. Comett Plus Tabor (3 x NBG12) i do Liptowskiego Mikulaszu, także mam nadzieję, że licznie przyjeżdżający tutaj Polacy będą mieli okazję się nim przejechać. Natomiast pojazdy przegubowe zostaną m.in. dostarczone do Veolia Transport Vychodni Czechy w lokalnej, trzydrzwiowej wersji NC18 oraz do Veolia Transport Nitra na Słowacji –9 szt.
InfoBus.pl: SOR obecnie dysponuje bardzo rozbudową ofertą autobusów miejskich, co wyznacza nową strategię firmy –po zdecydowanym sukcesie w segmencie międzymiastowym zaczynacie bardziej interesować się segmentem miejskim…
SOR w zasadzie od początku dysponował ofertą w zakresie pojazdów miejskich –jeszcze w wersji średniopodłogowej B. Ale rzeczywiście w ostatnim czasie sprzedajemy coraz więcej miejskich autobusów i dlatego postanowiliśmy rozbudować tutaj soją ofertę o niskopodłogową rodzinę NB. Obejmuje ona aktualnie dwa modele: solo NB 12 o długości 12,18 m i pojemności 101 miejsc oraz przegubowy NB 18 o długości 18,75 m i pojemności 175 miejsc. Dodatkowo oferujemy doskonale przyjętą na czeskim i słowackim rynku niskowejściową serię BN, która składa się z trzech modeli. Są to: BN9,5 o pojemności 81 miejsc;BN 10,5 o pojemności 93 miejsc, BN 12 o pojemności 106/111 miejsc. Tradycyjnie także oferujemy pojazdy zasilane CNG –zarówno w wersji miejskiej (niskowejściowe BNG9,5;BNG10,5;BNG12 oraz niskopodłogowe NBG 12 i NBG 18), jak i międzymiastowej (CNG 9,5, CNG 10,5, CNG 12).

SOR na AUTOTEC 2008 - TN12A, NB 18 i BNG 12SOR BNG 12 - 4Premiera AUTOTEC 2008 - trolejbus SOR TN12A,

InfoBus.pl: Jak Pan ocenia polski rynek pod względem możliwości sprzedaży autobusów miejskich SOR?
W Polsce zaczęliśmy działać od autobusów międzymiastowych, a teraz przyszedł czas na kolejny segment. Patrząc na rynkowe dane widać wyraźnie, że aktualnie zmienia się podział tego rynku i tutaj upatrujemy swoją szansę. Po doświadczeniach w Czechach, gdzie od dawna w tym segmencie dominującą pozycję oma Irisbus myślę, że jesteśmy przygotowani do działania w ciężkich warunkach. Poza tym mocno wierzę w sukces naszych niskopodłogowych wersji spod znaku NB. Są one dobrze wyposażone, mają dobrą cenę i świetnie wyglądają. I tak jak już wspomniałem rozpoczynam procedurę homologacyjną na modele NB.
InfoBus.pl: Kończąc temat pojazdów miejskim proszę powiedzieć jak wyglądają prace nad nowymi produktami –np. nad wersją hybrydową, która m.in. była na liście życzeń Dopravni Podnik Praga?
Obecnie intensywnie pracujemy nad autobusem hybrydowym i jestem pewien, że ten model zaprezentujemy w 2009 r. Prowadzimy również mocno zaawansowane prace nad elektrobusem, na bazie modeli BN 10,5. Planowo mają wyjechać na ulice w przyszłym roku. Kolejnym naszym nowym produktem jest niskowejściowy trolejbus TN12A, który pokazaliśmy na targach AUTOTEC 2008 w Brnie.

SOR C12 w barwach Veolia Transport Bielsk PodlaskiSOR LH12

InfoBus.pl: W Kielcach pokazaliście oprócz doskonale sprzedającego się modelu C 12 –od którego w zasadzie rozpoczęła się sprzedaż SOR Poland –również międzymiastowy model o podwyższonym komforcie LH 12. Czy widać rosnące zainteresowanie na tego typu pojazdy w Polsce?
Tak. Polscy klienci wykazują większe zainteresowanie rodziną kombi – LH, dlatego homologowaliśmy wszystkie wersje z tej serii i myślę, że w przyszłym roku uruchomimy sprzedaż.
InfoBus.pl: Czy SOR Poland cały czas dostarcza autobusy w zasadzie tylko do jednego klienta –Veolia Transport Polska?
Veolia Transport jest jednym z naszych najlepszych klientów i to zarówno w Polsce, jak i w Czechach i na Słowacji. W tym roku w Polsce pozyskaliśmy firmę spoza koncernu Veolia i jest to PKS Częstochowa, które kupiło jeden egzemplarz C 12. Oczywiście cały czas rozmawiamy z innymi firmami i myślę, że w przyszłym roku znacząco rozwiniemy naszą grupę odbiorców.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę!