TRANSEXPO 2008 – podsumowanie (2)

infobus
30.10.2008 15:27

Przedstawiamy drugą część relacji z targów autobusowych TRANSEXPO 2008. Równolegle będziemy publikować wywiady z przedstawicielami poszczególnych firm.
Jednym z targowych, autobusowych debiutantów była firma Polster, która początkowo działała jako zakład usługowo-produkcyjny w branży mebli tapicerowanych. Od roku 1997 spółka rozszerzyła swoją działalność o branżę motoryzacyjną, gdzie specjalizuje się w tapicerowaniu foteli autobusowych wraz kapitalnym remontem wnętrz oraz kompleksowej zabudowie minibusów. Spółka podejmuje się także produkcji pokrowców, zagłówków oraz kompletnych foteli do mikrobusów. Głównym jednak obszarem działalności Polsteru to renowacja foteli autobusowych i tutaj firma może pochwalić się wynikiem ok. 150 autobusów rocznie, gdzie przeprowadziła rewitalizację istniejących siedzeń. W Kielcach firma Polster pokazała dwie zabudowy na bazie Mercedes-Benz Vario i Sprinter.
Solaris Bus &Coach zaprezentował się w Kielcach na doskonale zorganizowanym stoisku –nagrodzonym zresztą Złotym Medalem Targów Kielce. Warto dodatkowo podkreślić, że w tym roku na uroczystej gali właściciele firmy: Solange i Krzysztof Olszewscy otrzymali odznaczenia IGKM –„Zasłużeni dla Komunikacji Miejskiej”. Natomiast na samym stoisku największe zainteresowanie wzbudził wśród zwiedzających zwiastun kolejnej generacji Urbino – Solaris Urbino 12, nazwany roboczo „New Edition”. Wszyscy zwracali uwagę na zabudowę wnętrza oraz nową deskę rozdzielczą kierowcy. Jak zapowiada producent: nowoczesny design sprawi, że podróż autobusem Solaris będzie dla pasażerów niezwykłym przeżyciem. Technologię przyjazną środowisku zaprezentował Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji. Dzięki kombinacji silnika Diesel, silników elektrycznych oraz technologii odzyskiwania energii z hamowania autobus hybrydowy Solaris Hybrid zużywa o 22 –24 % paliwa mniej niż pojazd z tradycyjnym napędem spalinowym. Ponadto w hybrydowym Solarisie emisję spalin udało się zredukować o 80 % w porównaniu z analogicznym autobusem wyposażonym w standardowy silnik Diesla. I na koniec najmniejszy reprezentant rodziny Urbino: niskowejściowy Alpino 8,9 LE. Nowy pojazd klasy midi przy długości 8,9 m i szerokości 2,4 m oferuje 27 komfortowych miejsc siedzących. Alpino 8,9 LE wraz z modelem Urbino 15 LE to tegoroczne nowości producenta z Bolechowa w zakresie pojazdów niskowejściowych.

Soalris Urbino 8,9Solaris Urbino 18 HybridSolaris Urbino 12 NewEditionSolaris - konferencja prasowa

Plany i najnowszą ofertę Solarisa przedstawił podczas konferencji prasowej Krzysztof Olszewski, szef rady nadzorczej. Po tym wystąpieniu poprosiliśmy go o krótki wywiad, który prezentujemy w aktualnym wydaniu InfoBusa. Dodatkowo, ciekawą rozmowę z Krzysztofem Olszewskim na temat przetargu Tramwajów Warszawskich prezentujemy w aktualnym wydaniu naszego tramwajowego serwisu –InfoTram.pl.

Solbus Solway SL11Solbus Soltour ST10Solbus Soltour ST10

Solbus w tym roku w Kielcach zaprezentował identyczną ofertę jak na IAA w Hanowerze –czyli turystyczny model ST10 Soltour przeznaczony na rynek brytyjski (RHD) oraz międzymiastowy SL11 Solway z częściowo zlikwidowanymi podestami w środku i szerokim wejściem umożliwiającym wjazd wózkom inwalidzkim. To propozycja Solbusa dla gmin, które korzystają z funduszy PFRON wspierającego zakupy pojazdów dostosowanych do osób niepełnosprawnych. I na koniec najważniejsza premiera TRANSEXPO 2008 w zakresie autobusów miejskich: Solbus Solcity 12 –nagrodzony Złotym Medalem Targów Kielce. O szczegółach takiej decyzji jury można przeczytać w wywiadzie z Jerzym Chudzickim, prezesem IGKM w aktualnym wydaniu InfoBusa. Naszym zdaniem SM 12 ma on duże szansę przejąć pozostawiony przez Jelcza segment polskiego rynku, a zastosowanym w nim silnik zasilany LNG jest bardzo interesującą i oryginalną propozycją.. –„Skroplony gaz ziemny LNG jest czysty i powinien być zdecydowanie tańszy –powiedział nam Jakub Śliżak, prezes Solbusa. –Ponadto jego dystrybucja będzie dużo mniej kłopotliwa niż w przypadku CNG. W Polsce jesteśmy pierwszą i jedną z pierwszych firm w Europie, która postanowiła zastosować tą technologię do napędu samochodów.

Solbus Solcity SM12 LNGSolbus Solcity SM12 LNG wnetrzeSolbus Solcity SM12 LNG wnetrzeSolbus Solcity SM12 LNG komora silnika

Z kolei w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii napędy CNG i LNG są bardzo popularne, ze względu na bardzo wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin. Postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z Cumminsem –bardzo doświadczonym producentem silników na LNG oraz firmą Chart Ferox, która dostarcza zbiorniki na skroplony metan”–opisuje Jakub Śliżak. Podczas konferencji prasowej prezes soleckiej firmy poinformował, że zakładany wynik sprzedaży na ten rok osiągnie poziom ok. 130 szt., czyli będzie wyższy niż w zeszłym roku, kiedy spółka sprzedała 105 autobusów. W planach na przyszły rok jest zbudowanie autobus przegubowego –Solbus SM18. Dlaczego w tym roku firma nie pokazała takiej konstrukcji? O tym, a także o innych elementach oferty Solbusa można przeczytać w wywiadzie z Jakubem Śliżakiem z Hanoweru: http://www.infobus.pl/text.php?id=20135

SOR C12SOR LH12SOR LH12 miejsce pracy kierowcySOR NB12SOR NB12 miejsce pracy kierowcy

SOR –czeski producent pokazał na TRANSEXPO pełne spectrum swojej oferty. Na pewno dużym wydarzeniem była premiera niskopodłogowego modelu SOR NB 12, który przeszedł na początku roku ostatnie poprawki stylistyczne i obecnie jest już w produkcji seryjnej. W Kielcach towarzyszył mu model C12 przystosowany do obsługi linii podmiejskich. Segment turystyczny reprezentował SOR LH 12. O nowych kontraktach SOR-a na polskim rynku, a także o przetargu w Pradze i kolejnych odsłonach procesu z Solbusem rozmawialiśmy z Janem Cernym, szefem SOR Poland. W najbliższym wydaniu InfoBusa zamieścimy zapis tego wywiadu.

VDL VOVA CBS oferta autobusow uzywanychVDL JonckheereVDL CiteaVDL CiteaVDL Bova Polska - stoiska na TRANSEXPOVDL Bova Futura FHD13

Firma VDL Bova Polska w tym roku przygotowała wielką niespodziankę. Po raz pierwszy w Polsce mogliśmy zobaczyć autobus miejski koncernu VDL na targach w Polsce i to w najnowszym wydaniu –VDL Citea. To oznaczam, że nasz krajowy przedstawiciel holenderskiego koncernu próbuje wejść do kolejnego segmentu autobusowego w Polsce. Po sukcesie z autokarami oraz po niepowodzeniach z minibusami i międzymiastowym Lexio teraz przyszedł czas na niskopodłogowe autobusy miejskie. Czy firma odniesie tutaj sukces? Czy konieczne jest zatrudnienie nowych sprzedawców z „miejskim”doświadczeniem? O tym wszystkim rozmawialiśmy z Urszulą von Kreijfelt-Sulima, prezesem VDL Bova Polska. Zapis tego wywiadu w najbliższym wydaniu InfoBusa. Oprócz miejskiego autobusu w Kielcach mogliśmy zobaczyć jeden z najpopularniejszych autokarów w Polsce, czyli 13-metrową VDL Bova Futura oraz również w wersji dwuosiowej luksusowy model VDL Bova Magiq. Towarzyszył im przedstawiciel pojazdów trzyosiowych spod znaku VDL –futurystyczny VDL Jonckheere JHD, który obecny był na poprzedniej edycji targów.

Wowo na TRANSEXPO - Tedom L12GWowo na TRANSEXPO - Tedom C12G (facelifting) i L12GWowo na TRANSEXPO - Isuzu TurquoiseWowo na TRANSEXPO - Isuzu InterurbanWowo i Mielec Gaz - Jelcz M120 

Spore stoisko w tym roku miała białostocka firma Wowo, która sprzedaje na polskim rynku dwie marki: Isuzu i Tedom. W tym roku firma pokazała aż pięć autobusów. Z oferty Isuzu zobaczyliśmy doskonale znany w Polsce model Isuzu Turquoise oraz nowość: Isuzu Interurban z windą dla wózków inwalidzkich. Czeską markę reprezentowały: miejski niskopodłogowy Tedom C12G po face-liftingu oraz podmiejski niskowejściowy Tedom L12G. Oba pojazdy są zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Spod znaku CNG pojawił się na tym stoisku także inny gazowiec –Jelcz M120 po odbudowie i adaptacji na zasilanie CNG. Takimi konwersjami zajmuje się firma Mielec-Diesel-Gaz sp. z o. o., która w tym roku wspólnie wystawiała się z firmą Wowo (m.in. dostawcą nowych silników Tedom do odbudowywanych pojazdów). Warto zaznaczyć, że było najbardziej „zgazyfikowane”stoisko na targach TRANSEXPO 2008. O nowym modelu Isuzu, a także o możliwościach sprzedaży autobusach gazowych w Polsce rozmawialiśmy z Jarosławem Głębockim, prezesem firmy Wowo. Zapis tego wywiadu zaprezentujemy w najbliższym wydaniu InfoBusa.