TRANSEXPO 2008: Nowości spod znaku Isuzu i Tedom
infobus
09.12.2008 21:37
TRANSEXPO 2008: Nowości spod znaku Isuzu i Tedom
Podczas tegorocznej edycji targów o nowych produktach w coraz szerzej ofercie białostockiej firmy Wowo rozmawialiśmy z Jarosławem Głębockim, prezesem firmy Wowo.
W tym roku firma Wowo zaimponowała na TRANSEXPO dużym i estetycznie przygotowanym stoiskiem. Obecnie spółka sprzedaje na polskim rynku dwie marki: Isuzu i Tedom. Z ich oferty mogliśmy zobaczyć łącznie cztery autobusy, w tym doskonale znany w Polsce model Isuzu Turquoise oraz nowość: Isuzu Interurban z windą dla wózków inwalidzkich. Tedom reprezentowały także dwa pojazdy: miejski niskopodłogowy Tedom C12G po face-liftingu oraz podmiejski niskowejściowy Tedom L12G. Oba pojazdy są zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Spod znaku CNG pojawił się na tym stoisku Wowo także inny gazowiec –Jelcz M120 po odbudowie i adaptacji na zasilanie CNG. Takimi konwersjami zajmuje się firma Mielec-Diesel-Gaz sp. z o. o., używa nowych silników gazowych Tedom do adaptacji starszych pojazdów na zasilanie CNG. O podsumowanie coraz szerszej oferty Wowo poprosiliśmy jej prezesa –Jarosława Głębockiego.
InfoBus.pl: W tym roku pokazaliście nowy produkt marki Isuzu, który idzie w kierunku przewozów lokalnych. Jak zareagowali klienci na Isuzu Interurban?
Jarosław Głębocki, prezes firmy Wowo: Bardzo pozytywnie. Myślę, że istnieje spora nisza na rynku na tego typu autobusy, przeznaczone przede wszystkim do obsługi gminnego transportu. Oczywiście spore znaczenie odgrywa tutaj także atrakcyjne cena tego pojazdu, która wynosi obecnie 76 tys. euro, a w prezentowanej na targach wersji z windą do wózków inwalidzkich –90 tys. euro. Po prezentacji w Kielcach mamy szereg zapytań o ten autobus i myślę, że do końca roku na polskim drogach pojawią się pierwsze egzemplarze Isuzu Interurban.
InfoBus.pl: Pokazany przez Was model jako nieliczny na targach w Kielcach był wyposażony w windę dla osób niepełnosprawnych. Natomiast na tegorocznej wystawie w Hanowerze praktycznie większość pojazdów międzymiastowych miała takie wyposażenie. Czy dogonimy pod tym wzglądem Zachodnią Europę?
Na pewno, aczkolwiek pytaniem jest –jak długo nam ten „pościg”zabierze? Patrząc na różnicę w cenie pomiędzy autobusem z windą i bez windy widać wyraźnie, że problem leży w koszcie zakupu. Winda sporo kosztuje i do tego zabiera przestrzeń w pojeździe. Akurat w naszym Isuzu chowa się ona bardzo sprytnie i nie ogranicza ani liczby miejsc, ani przestrzeni bagażowej, ale w innych markach występują tego typu problemu i stąd zerową wręcz popularność wind w Polsce. Dlatego szansa na ich szersze wejście zależy albo od zmiany przepisów i wprowadzenia wymogu ich stosowania –przynajmniej w części taboru, albo zostaną wprowadzone ułatwienia w dofinansowaniu tego typu rozważań –np. z funduszy PFRON. Jednak nie może być tutaj preferowana cena urządzenia, gdyż w takiej sytuacji wszyscy będą stosować szyny najazdowe, które mają sporo mankamentów i w zasadzie to głównie rdzewieją w bagażnikach. Żeby to wszystko zmienić trzeba czasu.
InfoBus.pl: W tym roku na targach TRANSEXPO mieliśmy prawdziwy „wysyp”konkurencyjnych pojazdów do Waszego Isuzu Turquoise. Jak to oceniacie?
Moim zdaniem to skazuje na spore zapotrzebowanie na tego typu konstrukcje w Polsce. Oczywiście my się nie boimy konkurencji i czekamy tutaj na werdykt rynku. Po swojej stronie mamy doskonale znany już w Polsce produkt, który co ważne ma zapewnioną szeroką opiekę serwisowa w Polsce, a także poza granicami naszego kraju. Marka Isuzu jest popularna zarówno w Niemczech, jak i na Słowacji czy Czechach, także tutaj nie ma żadnego problemu z ewentualnymi naprawami. Co do liczby konkurentów to naszym zdaniem nie jest to jeszcze koniec. Spodziewamy się, że w najbliższym okresie pojawi się w Polce m.in. Otokar. Każdy szuka swojej szansy.
InfoBus.pl: Firma Wowo jako nieliczna w Polsce oferuje dwie różne marki autobusów: Isuzu –o których już rozmawialiśmy oraz Tedom –czyli pojazdy miejskie produkowane przez naszych południowych sąsiadów.
Tak to rzeczywiście wygląda. Z racji zupełnie innego przeznaczenia tych autobusów ta podwójna oferta w żaden sposób ze sobą nie koliduje, a dodatkowo pozwala nam zdobywać zupełnie nowe doświadczenia. W tym roku sprzedaliśmy dwa pierwsze demonstracyjne, niskopodłogowe autobusy miejskie Tedom 123G dla MKS Mielec. Z tego co wiem to przedstawiciele spółki są bardzo z nich zadowoleni. Z informacji uzyskanych od dyrektora technicznego MKS-u wynika, że początkowo zużywały one średnio 52-53 m3 CNG na 100 km. Obecnie –dzięki większemu doświadczeniu zdobytemu przez mieleckich kierowców –zeszło ono do poziomu 49 m3 /100 km. To doskonały rezultat i do tego pojazdy praktycznie nie pobierają oleju podczas eksploatacji. Warto tutaj podkreślić, że decyzja o zakupie nowych pojazdów zapadła po dobrych wynikach eksploatacyjnych pięciu autobusów Jelcz 120M, w których zastosowano nowe, gazowe silniki Tedom. Liczymy, że w przyszłym roku MKS ogłosi przetarg na zakup nowych autobusów gazowych, w którym na pewno wystartujemy.
InfoBus.pl: Czy poza MKS Mielec również inni przewoźnicy w Polsce testowali autobusy Tedomu?
Tak. Wysłaliśmy ostatnio autobus na testy do PKM Gdynia oraz do ALP Elbląg. W sumie autobusy Tedom były testowane w kilkunastu spółkach komunikacyjnych w Polsce i wszędzie spotkały się z dobrymi opiniami –szczególnie w zakresie zużycia gazu.
InfoBus.pl: Rozumiem, że aktualnie bardziej nastawiacie się na sprzedaż autobusów gazowych niż wysokoprężnych?
Taka jest generalnie polityka całego koncernu energetycznego Tedom, który stawia na ekologiczne źródła zasilania. Oczywiście równolegle oferujemy wersje zasilane silnikami diesla firmy Deutz, które spełniają normy Euro 4. Jednak główny akcent jest położony na CNG. W Polsce to się o tyle dobrze sprawdza, gdyż akurat w tym segmencie konkurencja jest stosunkowo mała, a potencjał rynku olbrzymi. Dodatkowo pomaga nam tutaj bardzo ścisła współpraca z najlepszymi specjalistami w tym zakresie –firmą Mielec-Diesel-Gaz, która zabudowuje silniki Tedom w konwersjach używanych autobusów. Dodatkowo zajmuje się ona serwisem nowych, gazowych autobusów Tedom w Polsce. W przypadku naszego pierwszego, miejskiego klienta –MKS Mielec –taki układ sprawdza się wyśmienicie.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.