TRANSEXPO 2008: CMS i Temsa

infobus
12.11.2008 16:39
W tym roku warszawska firma CMS uruchomiła nową halę produkcyjną w Sulejówku. O tym wydarzeniu oraz o nowościach w ofercie rozmawiamy z Andrzejem Klukowskim, dyrektorem marketingu CMS.
Andrzejem Klukowski - dyrektor marketingu CMS
InfoBus.pl: W tym roku uruchomiliście w Sulejówku pod Warszawą nową halę produkcyjną. To chyba przełomowe wydarzenie w historii CMS?
Andrzej Klukowski, dyrektor marketingu CMS Auto: Dokładnie. To pozwoliło nam wejść na zupełnie nowy poziom produkcyjny. Warto przypomnieć, że nasz poprzedni zakład miał powierzchnię 600 m2 i 12 stanowisk. Obecnie na powierzchni 2200 m2 możemy wykonywać nawet do 30 kompleksowych zabudów jednocześnie. W nowej siedzibie każdy pojazd przechodzi kolejno przez właściwe etapy produkcyjne: prace spawalnicze, montaż szyb, wyciszenie i izolacja samochodu, prace stolarskie, tapicerowanie wnętrza, prace wykończeniowe. Dodatkowo prowadzimy sprzedaż opon dla minibusów i samochodów osobowych.
Gama pojazdów CMSGama pojazdów CMSNowa hala produkcyjna w Sulejówku
InfoBus.pl: Jakie minibusy CMS-u cieszą się obecnie największym zainteresowaniem wśród polskich klientów?
Większość produkcji firmy jest realizowana na bazie samochodów Mercedes-Benz Sprinter. Od tej marki zaczynaliśmy nasze pierwsze zabudowy i cały czas jesteśmy jej wierni. Oczywiście realizujemy także zamówienia naszych klientów dotyczące innych podwozi: VW Crafter, Iveco Daily, Ford Transit, Fiat, Renault czy Peugeot.
InfoBus.pl: Wasi konkurenci wprowadzają d swojej oferty większe autobusy na podwoziach Atego czy Midlum. Czy CMS Auto również myśli o wejściu w klasę o większej pojemności?
 Nie. Myśleliśmy dwa lata temu i wyszło nam, że najlepiej rozpocząć współpracę z producentem, która ma doświadczenie w tym zakresie. I spotkaliśmy się z Temsą. Rok temu na targach TRANSEXPO pokazaliśmy po raz pierwszy ich produkty i to dosłownie kilka dni po podpisaniu umowy dilerskiej. Do sprzedaży i obsługi autobusów Temsy powołaliśmy w ramach CMS Auto nową firmę –CMS BUS. Jeżeli chodzi o wyniki to do tej pory sprzedaliśmy łącznie kilkanaście sztuk autobusów. Pierwsze zapytania w sprawie pojazdów Temsy pojawiły tuż się po wspomnianych kieleckich targach. W tym roku zainteresowanie wśród przewoźników jest już znacznie większe, co dobrze rokuje na przyszłość.
Nowa hala produkcyjna w SulejówkuNowa hala produkcyjna w SulejówkuNowa hala produkcyjna w Sulejówku
InfoBus.pl: W trakcie tegorocznych targów w Kielcach mogliśmy zapoznać się ofertą na polski rynek, czyli: Temsa Opalin i Temsa Safari HD. Nowością jest lokalna Temsa Prestij Superdelux.
Dokładnie. Sprowadziliśmy ten autobus prosto z fabryki i testujemy go w naszych warunkach. Moim zdaniem ta konstrukcja ma spory potencjał pod kątem polskiego rynku –zresztą świadczy o tym spora liczba zapytań o ten autobus. W autobusie zastosowano podzespoły Mitsubishi. Pojazd wyposażony jest w klimatyzację, ogrzewanie oraz retarder, może być wykorzystywany zarówno do przewozów turystycznych, liniowych, jak i szkolnych. Dużym atutem autobusu jest jego niskie (sprawdzone) spalanie –14 lt na 100 km. Kolejnym „targowym testerem”jest międzymiastowy model Tourmalin o długości 12-metrów. Jeżeli któryś z polskim przewoźników będzie nim zainteresowany nie ma problemu, żeby dołączył on do naszej oferty. Zakładamy jednak, że podstawą naszej oferty dla będą modele Opalin i Safari.
InfoBus.pl: Jak obecnie wygląda serwis CMS Auto i Temsy w Polsce?
Nasze usługi dotyczące zabudów objęte są dwuletnim okresem gwarancyjnym, a klienci mają do dyspozycji pełny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. W zakresie nadwozia w serwis podlega pod nasza centralę w Sulejówku, natomiast w zakresie podwozia jest on realizowany przez sieć ASO danego producenta samochodu. Jeżeli chodzi o Temsę to sytuacja wygląda podobnie, dodatkowo dysponujemy w Sulejówku magazynem niezbędnych części. W przypadku braku odpowiedniego elementu ściągamy go z magazynów centralnych w Turcji oraz Niemiec. Nasi serwisanci są stale szkoleni przez producenta, także jesteśmy gotowi na obsługę nawet większej liczby pojazdów. Jeżeli chodzi o napęd to w Opalinie stosowany jest silnik MAN, także przeglądy lub ewentualne usterki podlegają pod sieć serwisową tego producenta, a w przypadku Safari opiekę techniką nad napędem przejmuje DAF. Warto tutaj dodać, że europejska sieć serwisowa Temsy jest doskonale zorganizowana –przede wszystkim na terenie Niemiec, Francji i Austrii, także nie ma problemu w przypadku wystąpienia ewentualnej awarii autokaru. To moim zdaniem bardzo ważny argument przy sprzedaży autobusów turystycznych.
Siedziba CMSSiedziba CMSSiedziba CMS
InfoBus.pl: W tym roku na targach IAA w Hanowerze zadebiutował niskopodłogowy model Temsy –Avenue. Kiedy zobaczymy go w Polsce?
To dobre pytanie. Jeszcze nie znamy dokładnie terminu, gdyż zależy on od wielu czynników –a przede wszystkim od stanu przygotowania naszej firmy do wejścia w miejski segment. Obecnie działamy w sektorze firm prywatnych, które zajmują się przewozami międzymiastowymi i turystycznymi. Natomiast przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej to zupełnie nowi klienci, inna specyfika i dlatego na obecny moment jeszcze nie myślimy o sprzedaży Avenue. Bardzo podoba nam się ten autobus, jest dobrze wykonany i dlatego będziemy się intensywnie przygotowywać do jego wprowadzenia.
InfoBus.pl: I pytanie na koniec –jak obecnie wygląda eksport CMS Auto?
Po zdecydowanym spadku kursu euro do złotówki odczuliśmy spadek naszego eksportu. W zeszłym roku wynosił on ok. 40% całkowitej produkcji naszego zakładu, a teraz spadł do poziomu 30%. Nie jest to może dramatyczny spadek, ale odczuwalny. Obecnie wysyłamy nasze pojazdy głównie do Niemiec i Skandynawii.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.