TRANSEXPO 2007 – autobusowi bohaterowie cz.2
SOLBUS
Na stoisku Solbusa można było zobaczyć trzech reprezentantów każdej z rodzin oferowanych klientom. W klasie autobusów miejskich zaprezentowany został SN11M Solcity wyposażony w silnik Cumminsa spełniający normę czystości spalin Euro 4. Do tej pory tego typu silnik nie był stosowany w tym modelu. Jest to swego rodzaju uzupełnienie oferty silnikowej, gdyż klient będzie miał do wyboru dodatkowo silnik Iveco. Zasadniczo wnętrze autobusu nie uległo zmianie, w stosunku do dotychczas sprzedawanych pojazdów.
Kolejnym reprezentantem był międzymiastowy SL10 Solway. Była to pierwsza oficjalna prezentacja tego autobusu, który jest zmodernizowaną konstrukcją dotychczas oferowanego C9,5. Co napędu autobusu użyto silnika Cummins EURO 4 i mechanicznej 6-biegowej skrzyni ZF. Autobus jest przeznaczony do przewozu około 35 pasażerów na miejscach siedzących.
W klasie autobusów dalekobieżnych zaprezentowany został model ST11 Soltur. Po roku od swojej premiery autobus doczekał się seryjnej produkcji i pierwsze egzemplarze trafiły już do klientów, m.in. do PKS Leżajsk i PKS Rzeszów.
Podobnie jak pozostałe Solbusy tak i ten otrzymał silnik Cumminsa i mechaniczną skrzynię ZF. Jest to o tyle duże zaskoczenie, że dotychczas wszystkie sprzedawane Solbusy posiadały seryjnie silniki IVECO, a obecnie mają być one jedynie uzupełnieniem oferty.
SOR
Po rozwiązaniu z Solbusem umowy licencyjnej czeski SOR wziął się poważnie za podbój polskiego rynku. Powstało przedstawicielstwo w Warszawie –SOR Poland, a także wykorzystano słowackie i czeskie kontakty z firmą Eolia Transport (ex Connex),które zaowocowały pierwszymi sprzedanymi egzemplarzami SOR C12 na polskim rynku.
Najmniejszy z wystawionych autobusów, 10-metrowy niskowejściowy BN10,5 może być dobrą alternatywą dla przewoźników, którzy dotychczas bazowali na podobnym, acz średniopodłogowym Solbusie B9,5. Jak na tej wielkości autobus we wnętrzu można zobaczyć wyjątkowo dużo miejsc siedzących. Autobus napędzany jest silnikiem IVECO Tector EURO 4.
Kolejny pokazany model, podmiejski C10,5 będzie największym konkurentem Solbusa i Autosana na naszym rynku, którzy mają największe udziały w tej klasie autobusów. W jego wnętrzu może podróżować 47 osób na miejscach siedzących i 30 na miejscach stojących.
Natomiast standardowy, 12-metrowy model C12 w wersji międzymiastowej jest podstawą sprzedaży czeskiego SOR-a. Pierwszy egzemplarz już trafił do firmy PKS Veolia Sędziszów Maz. Natomiast kolejne 4 egz. mają trafić do przewoźnika do końca roku. A to dopiero początek zakupów tego przewoźnika. Z całą pewnością jest to cios dla takich producentów jak Autosan czy Irisbus, którzy do tej pory mieli praktycznie wyłączność na sprzedaż autobusów do Veolii Polska.
TEDOM
Na stoisku tego czeskiego producenta autobusów 12-metrowych zaprezentowany został model C12G CNG. Można lekko złośliwie powiedzieć, że samo w sobie nowością było wystawienie Tedoma w innych barwach niż żółte, gdyż tym razem pojawił się biały. Niestety, mimo usilnych starań m.in. w Gdyni, Warszawie, Rzeszowie, jak na razie nie udało się sprzedać żadnego tego typu autobusu na naszym rynku. Ciekawostką jest planowane w najbliższym czasie odświeżenie designu zewnętrznego wszystkich modeli Tedom. Wielka szkoda, że do Kielc nie przyjechał nowy, niskowejściowy Tedom, który wszedłby w ciekawe porównanie z Jelczem M121 CNG i Solarisem Urbino 12LE CNG.
VDL BOVA
Tegoroczna prezentacja VDL Bova Polska przebiegała podobnie jak w zeszłym roku. Funkcje okrętów flagowych pełniły modele: VDL Jonckheere SHD z silnikiem silnik DAF MX 300 S Euro 4 i skrzynią biegów ZF AS Tronic oraz VDL Bova Magiq MHD 148-460 Magnum. Ten 15-metrowy autokar mieszczący 65+1+1 pasażerów na fotelach Kiel Avance 1010, wyposażony został w zmodernizowane stanowisko kierowcy (kokpit, okno) oraz silnik DAF MX 340 S Euro 5 i skrzynię biegów ZF AS Tronic. Warto tutaj wspomnieć, że od momentu wejścia normy Euro 4 klienci Bovy mogą zamawiać wersje trzyosiowe tylko z rodziny Magiq, natomiast seria Futura dostępna jest tylko na dwóch osiach.
Natomiast z tej rodziny fira VDL pokazała interesujący produkt –międzymiastową Futurę FLD 127. Niestety w cenie nie bardzo pasującej do polskiej rzeczywistości transportowej. Szkoda natomiast, że firma nieokazała modelu Citea CLF 120-250. To nowy autobus miejski koncernu VDL Bus &Coach. Całkowicie niska podłoga, modułowa konstrukcja, zmniejszone wymiary oraz zwrotność to główne zalety modelu Citea. Autobus w wykonaniu mieszczącym 79 pasażerów stojących oraz 28+1 siedzących, wyposażona w silnik spełniający normy EEV. Mamy obietnicę, że pojawi się za rok. Przy okazji zapraszamy na Dni Otwarte VDL Bova Polska, które odbędą się tuż po targach w Kortrijk.
VOLVO Polska
Podczas targów TRANSEXPO firma pokazała dwa modele –miejski 7700 oraz turystyczny 9700. I właśnie z tą rodziną Volvo wiązało swoje największe, autobusowe oczekiwania w tym roku –czyli zwycięstwa w konkursie „Coach of the Year 2008”. Można powiedzieć, że ta decyzja była wyczekiwana przez Volvo. Po „chudych”latach w międzynarodowych konkursach wreszcie Volvo stanęło na podium. W zeszłym tygodniu międzynarodowe grono dziennikarzy uznało Volvo 9700 za „Coach of the Year 2008”.
Werdyktu został ogłoszony po trzydniowych testach w Szwajcarii, gdzie jurorzy mieli możliwość poprowadzenia kandydujących autokarów i podróżowania nimi w roli pasażerów na odcinku testowym o długości 52 km przy bardzo różnych warunkach drogowych. Zgłoszony autokar Volvo –9700 Prestige to 13-metrowy, trzyosiowy autokar wyposażony w silnik umieszczony z tyłu. Do rodziny 9700 należą także modele o długości od 10,4 metra do 15 metrów, dwu- lub trzyosiowe, o wysokości 3,4 metra, 3,6 metra lub 3,8 metra. Dostępne są trzy poziomy wyposażenia: Comfort, Optimal oraz najbogatszy Prestige. Zarówno podwozie, jak i nadwozie wykonane jest ze stali nierdzewnej, co zapewnia długi okres użytkowania. 9700 to najnowszy przedstawiciel linii autokarów Volvo, której początki sięgają wczesnych lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Jest to autokar raczej ewolucyjny niż rewolucyjny;„pozytywny stały rozwój dobrej koncepcji.”Napęd zapewnia autobusowi sześciocylindrowy silnik DH12E, rozwijający moc 336 kW (460 KM) w przy 1465-1800 obr./min. i charakteryzujący się wysokim momentem obrotowym 2200 Nm, dostępnym w zakresie 1100-1465 obr./min.. Dzięki technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), silnik spełnia wymogi normy emisji spalin Euro 4. W pojeździe zainstalowano dwunastostopniową skrzynię biegów AT2412C I-Shift drugiej generacji autorstwa Volvo. Wybierając zwycięzcę, jurorzy brali pod uwagę szereg elementów takich jak innowacja, wygoda, osiągi, łatwość w prowadzeniu, bezpieczeństwo, styl i wiele innych czynników, które decydują o tym, czy autokar zyska uznanie pasażerów, kierowcy, operatora i zespołu serwisowego..