TRANSEXPO 2005 – pierwsze autobusowe targi w Polsce

infobus
11.10.2005 09:10

Będą trzy dni

W dniach 22-23 września br. odbyła się już trzecia edycja targów TRANSEXPO. Tegoroczne spotkanie było jednak wyjątkowe – po raz pierwszy obok autobusów miejskich pojawiła się silna reprezentacja pojazdów z segmentu międzymiastowego i turystycznego. Do tej pory tego typu pojazdy epizodycznie pojawiały się na wystawach komunikacyjnych w Łodzi i Kielcach, ale nigdy nie w takiej skali. Z rozmów z przewoźnikami i producentami wynika, że wszyscy byli zadowoleni z nowej formuły i nikt nie deklarował chęci powrotu do poprzedniej formy. Ponadto pojawiły się głosy o wydłużeniu targów do trzech dni, co w sytuacji rozrastającej się ekspozycji jest jak najbardziej zasadne. Dlatego podsumowując możemy po raz pierwszy powiedzieć: mamy autobusowe targi w Polsce i oby ta nowa tradycja utrzymała się jak najdłużej.
O podsumowanie imprezy poprosiliśmy Annę Prędotę, menadżera wystawy. Oto co nam powiedziała. -„Ilość prezentowanych pojazdów na targach świadczy o udanym przedsięwzięciu. Również wystawcy, z którymi przeprowadziłam rozmowy podczas targów pozytywnie wypowiadali się na temat nowej formuły targów – mówi Anna Prędota. -„W przyszłym roku również będziemy kontynuowali rozszerzoną formułę targów. Oczywiście współorganizatorem będzie IGKM, który wzorem roku ubiegłego zorganizuje przy targach cykl warsztatów technicznych.” Przedstawicielka Targów Kielce odniosła się również do propozycji wydłużenia wystawy. -„Targi TRANSEXPO 2006 odbędą się w terminie 20-22 września, tak więc zostaną rozszerzone do 3 dni. Mamy także nowe pomysły, jak bardziej uatrakcyjnić tą imprezę, ale dopiero po konsultacjach z naszymi partnerami będziemy odsłaniać kulisy kolejnej, czwartej już edycji TRANSEXPO.”

Nowa forma relacji z targów w InfoBusie

W tym roku postanowiliśmy opisać kieleckie targi w ramach cyklu artykułów poświęconych poszczególnym producentom zarówno komponentów, jak i autobusów. W przypadku pierwszej grupy wystawców zaprezentujemy firmy wyróżnione w konkursie o Złote Medale Targów Kielce, natomiast w drugim zakresie zastosujemy kolejność alfabetyczną. Zgodnie z tą regułą przedstawiamy w bieżącym numerze InfoBusa dwie pierwsze firmy: AMZ i Automet. W kolejnych numerach osobne artykuły poświęcimy firmom:
17.10. – EvoBus, Kapena-Irisbus, MAN STAR – TRUCKS
24.10. – Polskie Autobusy, Scania Polska i Solaris Bus & Coach
31. 10. – SOR-ZNS, VDL Bova Polska i Volvo Polska, Autobusy
Równolegle będziemy informować o wybranych komponentach autobusowych, które zostały pokazane na targach TransExpo. Dodatkowo przedstawimy relacje z następujących konferencji, które odbywały się podczas wystawy: z prezentację firmy EMINOX Ltd (aktualne wydanie InfoBusa), seminarium „Technologia SCR – optymalna odpowiedź VOLVO na nowe wymagania Unii Europejskiej w zakresie emisji spalin – EURO4 i EURO5” i wykład „Calypso – otwarta i współoperatywna technologia elektronicznych kart miejskich bez kontaktu".

Najważniejsze wydarzenia: Solbus SN11

Podczas tegorocznych targów w Kielcach mieliśmy możliwość oglądać naprawdę szeroką ofertę autobusów. Jednak relacjonując tego typu imprezy trzeba zazwyczaj wybrać te najważniejsze, które mogą mieć silny wpływ na sytuację na polskim rynku. Patrząc pod tym kątem, to naszym zdaniem w kategorii autobusów miejskich najważniejszą premierą był debiut niskowejściowego modelu Solbus SN11. Ten pojazd otwiera nowy rozdział w historii Fabryki Autobusów Solbus. To pierwsza własna konstrukcja opracowana wspólnie z polskim biurem designerskim NC Art. i zarazem początek procesu wychodzenia firmy z produkcji na bazie licencji firmy SOR. Już w przyszły roku producent z Solca chce pokazać własną konstrukcje międzymiastową. Biorąc pod uwagę pozycję firmy na polskim rynku (wicelider generalnej klasyfikacji i lider w segmencie międzymiastowym) to są bardzo ważne decyzje, które mogą zaważyć na wyglądzie naszego rynku w najbliższej przyszłości. Obecnie po 6 miesiącach pracy nad nowym modelem, fabrykę z Solca czeka kolejne pół roku, w czasie którego producent zamierza dopracować stworzony prototyp oraz uruchomić jego seryjną produkcję.

… SOR C12

W segmencie autobusów międzymiastowych wybór InfoBusa może wydać się dość zaskakujący, ale naszym zdaniem najważniejszym wydarzeniem był targowy debiut firmy Zakład Naprawy Samochodów z Solca Kujawskiego, kontynuatora tradycji firmy KZNS. Jest ona obecnie wyłącznym importerem 12-metrowych autobusów firmy SOR oraz pojazdów zasilanych CNG, wywarzanych w kooperacji z firmą Ecobus. Jak na razie firma ta nie sprzedała jeszcze żadnych pojazdów i zajmuje się obecnie głównie naprawami autobusów, jednak naszym zdaniem jest to bardzo ciekawa sytuacja, gdyż obecnie modele firmy SOR są oferowane w Polsce z dwóch źródeł: jako licencyjne wyroby oferowane przez Solbus (wersje 9,5 i 10,5) i w wersji oryginalnej oferowanej przez NZS (wersje 12 i CNG). Nie wiemy dokładnie jak w przyszłości rozwinie się oferta firmy ZNS (na pewno jednak wykluczona jest produkcja w Polsce), ale jesteśmy bardzo ciekawi, czy uda się braciom Elszyn wejść na rynek autobusowy i przekonać polskich klientów do kupowania autobusów SOR o długości 12 metrów lub w wersji CNG. Warto dodać, że to oni jako pierwsi w latach 90-tych negocjowali umowę licencyjną z SOR-em.

…. i Irisbus Evadys oraz Neoplan Starliner II

Segment autobusów turystycznych – po raz pierwszy reprezentowany tak licznie w Kielcach – sprawił nam nie lada problem. W zasadzie samo pojawienie się tak licznego autokarowego grona powinna zostać uznane za najważniejsze wydarzenia, ale jako, że w poprzednich kategoriach dokonaliśmy wyboru – postawiliśmy dokonać go również i w tym zbiorze. Nasz wybór padł na dwie konstrukcje: pierwsza z nich – Irisbus Evadys – naszym zdaniem ma duży potencjał, jeżeli chodzi o możliwość zajęcia pozycji na rynku autobusów turystycznych w Polsce. Nowoczesny wygląd, dobra cena, konstrukcja zabezpieczona poprzez kataforezę, dwie wersje długości (12 i 12,8 m) i ostatnia modernizacja, polegająca głównie na „odchudzeniu” konstrukcji,  dają mu duże szanse na odniesienie sukcesu w Polsce. Teraz wszystko w rękach sprzedawców… Nasz drugi wybór padł na model Neoplan Starliner, który po raz pierwszy zawitał na autobusową wystawę w Polsce. Jednak wcześniej miliony telewidzów w kraju mogły go oglądać w spocie reklamowym akcji „Krewniacy”. I w zasadzie za to – za medialną popularyzację autokaru jako nowoczesnego środka komunikacji – chcieliśmy podkreślić jego obecność podczas targów TRANSEXPO. Naprawdę doceniamy tą bardzo udaną akcję marketingową, gdyż patrząc tylko na cenę Starlinera to raczej nie wróżymy mu szczególnej popularności w Polsce. Jeżeli w czasie letniej kampanii „Krewniacy” udało się uzbierać wystarczającą ilość pieniędzy na zakup autobusu wraz ze specjalistycznym wyposażeniem (a dostaliśmy pierwsze „przecieki”, że organizatorzy są zadowoleni), to ma on szanse pojawić się w Polsce w pierwszej połowie 2006 roku. Wybór Stralinera na ruchomą stację krwiodastwa nie jest przypadkowy. Autorzy biorący udział w nakręceniu reklamówki – w tym m.in. Radosław Pazura – zgodnie mówili, że sam wygląd autobusu zachęca do wejścia do środka. I o to chodzi.

Premiera autobusowego pisma

Targi Kielce to nie tylko okazja do debiutów autobusów czy komponentów. To również szansa pokazania nowych inicjatyw w branży wydawniczej. W tym roku podczas kieleckich targów wystartowało nowe autobusowe pismo „Polski Traker – Bus” jako osobny tytuł znanego na polskim rynku magazynu Polski Traker. W tym magazynie znajdziecie testy autobusów oraz obszerne relacje z wydarzeń autobusowych, gdzie nie stawia się na pierwszym miejscu spraw technicznych, ale – ludzi. To przecież każdy z nas tworzy branżę autobusową w tym kraju i ten magazyn ma pisać o nas, o naszych problemach i sukcesach. Dlatego polecamy wszystkim lekturę nowego pisma, zaznaczając jednocześnie, że pierwszy numer ma swoje nieznaczne mankamenty – jak każdy prototyp – ale kolejne numery zapowiadają się naprawdę przyzwoicie i interesująco. Cieszymy, że wraz z pierwszymi autobusowymi targami w Polsce powstało pierwsze autobusowe pismo, które będzie pisało o wszystkich aspektach naszej branży i będzie dostępne w szerokiej sieci dystrybucyjnej. Zapraszamy do lektury!