Toyota opracowała prototyp minibusa napędzanego wodorem
Partnerstwo Toyoty i CJPT z prefekturą Fukuoka zaowocowało opracowaniem prototypu małego autobusu na ogniwa paliwowe, który ma być przeznaczony do obsługi nowej 40-kilometrowej linii autobusowej w ramach 1,5-rocznego pilotażu. To wstęp do produkcji seryjnej tego pojazdu.
Efektywne joint venture
Spółka joint venture Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT), która powstała z inicjatywy Toyoty w 2021 roku, połączyła japońskie firmy motoryzacyjne w rozwoju bezemisyjnego transportu w Japonii. W grudniu 2022 roku CJPT zawarła z prefekturą Fukuoka umowę na rozbudowę lokalnego transportu wodorowego. Pierwszy wspólny projekt obu podmiotów dotyczy pilotażowego programu użytkowania małego autobusu elektrycznego zasilanego ogniwami paliwowymi w systemie szybkiego transportu autobusowego na linii Hikoboshi.
Wodorowy minibus od Toyoty
Toyota opracowała prototyp małego autobusu FC, opartego na 20-miejscowej Toyocie Coaster. Autobus ma 6 990 mm długości, 2 100 mm szerokości i 2 630 mm wysokości i będzie wyposażony w 14 miejsc siedzących. Napęd autobusu stanowią wodorowe ogniwa paliwowe Toyota Mirai drugiej generacji. Autobus ten jest bezemisyjny i przyjazny dla środowiska, a jednocześnie nie będzie wymagał długotrwałego ładowania baterii, gdyż tankowanie wodoru trwa tylko kilka minut. Napęd FCEV opiera się na silniku elektrycznym zasilanym energią produkowaną na bieżąco w ogniwach paliwowych, w reakcji chemicznej wodoru i tlenu, której jedynym produktem ubocznym jest czysta woda.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd ma być przeznaczony do obsługi 40-kilometrowego odcinka w prefekturach Fukuoka i Ōita.
Najpierw testy, a potem seryjna produkcja
Partnerem pilotażu, w którym ma być eksploatowany wodorowy minibus od Toyoty, jest Kyushu Railway Company (JR Kyushu). Podmiot ten będzie operatorem linii autobusowej Hikoboshi. Ma być to linia zastępcza między stacjami kolejowymi Soeda i Hita, gdzie ulewne deszcze uszkodziły 40-kilometrowy odcinek linii kolejowej JR Hitahikosan. Testy prototypowego autobusu są zaplanowane na okres od jesieni 2023 roku do wiosny 2025 roku. Na ich podstawie Toyota i CJPT planują zaprojektować seryjny autobus wodorowy nowej generacji.