Toyota dostarczy ogniwa do autobusów eCitaro Range Extender

infobus
05.05.2022 12:00

W 2023 r. Daimler Buses wprowadzi na rynek nowe autobusy eCitaro Range Extender, gdzie wodorowe ogniwa paliwowe dostarczy Toyota.

To już drugi europejski producent – po portugalskim CaetanoBus – który skorzystał z oferty japońskiego koncernu. To spora konkurencja dla dotychczasowego monopolisty w tym zakresie - kanadyjskiej firmy Ballard. O nowej, elektromobilnej strategii Daimler Buses pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

TFCM2-F-60

Jak informuje Toyota Motor Europe (TME), grupa nawiązała współpracę z Daimler Buses i dostarczy niemieckiemu producentowi moduł ogniw paliwowych TFCM2-F-60 do nowego autobusu miejskiego Mercedes-Benz eCitaro Range Extender.

TFCM2-F-60 to płaski moduł ogniw paliwowych drugiej generacji, który wytwarza moc 60 kW i można go łatwo zintegrować z dachem autobusu, umieszczając obok baterii i zbiorników wodoru. Moduł ogniw paliwowych Toyoty zwiększy zasięg elektrycznego autobusu w ruchu miejskim do około 400 km w przypadku krótszego modelu i do 350 km w przypadku autobusu przegubowego. Połączenie baterii i ogniw paliwowych wydłużających zasięg eliminuje potrzebę przerywania pracy autobusu w ciągu dnia na ładowanie baterii.

Inżynierowie Toyoty włączą się w zaprojektowanie całego systemu napędowego autobusu eCitaro oraz będą uczestniczyć opracowaniu montażu modułu ogniw paliwowych na dachu pojazdu, aby zapewnić optymalną wydajność, moc i trwałość. Dzięki zintegrowanemu konwerterowi napięcia, moduł TFCM2-F-60 działa w zakresie napięć od 450 do 700 woltów i pracuje najbardziej wydajnie przy mocy około 30 kW.

-„Cieszymy się, że możemy współpracować z Daimler Buses i że nasza sprzedaż wodorowych układów napędowych w Europie stale rośnie. – powiedział Matt Harrison, prezydent i dyrektor generalny Toyoty Motor Europe.

Mercedes-Benz eCitaro G Range Extender

pod Brukselą

Przypomnijmy, że 2022 r. w Zaventem pod Brukselą Toyota rozpoczęła produkcję modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, zaprojektowanych w dwóch różnych formatach – w formie kostki lub płaskiego prostopadłościanu, co ułatwia ich implementację.

Dlaczego właśnie w Europie powstaje nowa linia produkująca ogniwa paliwowe? Odpowiedź jest prosta. Toyota obserwuje znaczny wzrost popytu na tę technologię w tym regionie.

Pojawienie się klastrów wodorowych w Europie oznacza jednoczenie różnych sektorów i łączenie ich umiejętności, technologii i wdrożeń – takich jak floty ciężarówek, autobusów, taksówek i infrastruktura wodorowa. Rozwój technologii wodorowej i wprowadzanie jej do coraz to nowych dziedzin gospodarki będzie kluczowym elementem realizacji celu określonego w Zielonym Ładzie. Zakłada on osiągnięcia do 2050 roku zerowych emisji netto gazów wpływających na globalne ocieplenie.