Tournée elektrycznej „dziewiątki” Solarisa na Pomorzu. Po Gdyni – Gdańsk

infobus
16.03.2023 09:04

Od 14 marca w Gdańsku testowany jest bateryjny autobus Solaris Urbino 9 LE electric. 16 marca na linii 283, a w piątek 17 marca na linii 249.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje będzie sprawdzać możliwości operacyjne 9-metrowego elektrobusu do 23 marca . Pojazd będzie kursował na gdańskich liniach w regularnym ruchu miejskim. Przypomnijmy, że w zeszłym roku do floty GAIT dołączyły trzy autobusy Karsan eJest , a tym roku do taboru dołączy 18 kolejnych elektryków marki MAN.

Gdańskie testy i zakupy

Od 14 do 23 marca tego roku autobus elektryczny Solaris Urbino 9 LE będzie można spotkać na ulicach Gdańska. W pierwszych dniach testów autobus kursował na liniach 136 i 131. W następnych dniach pojawi się także na innych trasach. M.in. 16 marca na linii 283, a w piątek 17 marca na linii 249. To kolejne już testy tego bateryjnego midibusa, realizowane w ostatnim czasie na terenie Trójmiasta. W pierwszej połowie marca pojazd Urbino 9 LE electric był testowany w Gdyni.

Gdańsk śledzi trendy na rynku pojazdów zeroemisyjnych i wprowadza pojazdy ekologiczne do swojej floty autobusowej. W ubiegłym roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną.

W tym roku dołączy kolejnych 18 autobusów elektrycznym – będzie to 10 autobusów standardowych Lion’s City 12 E i 8 przegubowych MAN Lion’s City 18 E.

50 sztuk "dziewiątki"

Solaris Urbino 9 LE electric to najmłodszy i „najmniejszy” produkt w bateryjnej ofercie producenta. Jego niewielkie rozmiary są idealnie dla przejazdów w zatłoczonych miejskich przestrzeniach. Na pokładzie znajduje się 27 miejsc siedzących dla pasażerów. Jednocześnie możliwość homologacji autobusu zarówno w klasie I, jak i II oraz fakt, że większość siedzeń jest zwrócona w kierunku jazdy gwarantują komfort podróży niezależnie od długości trasy.

Testowany midibus wyposażony jest w szereg nowoczesnych rozwiązań, pozwalających na swobodne kursowanie w ciągu dnia. Znajdujący się na pokładzie silnik elektryczny jest zasilany energią pochodząca z baterii Solaris High Energy, o pojemności ponad 300 kWh. System uzupełniania energii w baterii dostosowany jest do nocnego ładowania w zajezdni, przez złącze plug-in.

O komfort pracy kierowcy oraz zwiększone bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu miejskiego zadbają nowoczesne systemy wsparcia kierowcy. Warto w tym przypadku zwrócić uwagę na MirrorEye, czyli zestaw kamer, zastępujących tradycyjne lusterka oraz Mobileye Shield+, to jest system ostrzegający kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu i w obrębie tzw. „martwych pól”.

Bateryjny Urbino 9 LE electric miał swoją premierę 1,5 roku temu. Niezwykle elastyczne możliwości dopasowania pojazdu do wymagań różnorodnych przewoźników sprawiają, że ten niewielki model cieszy się coraz większą popularnością. Od 2021 roku producent podpisał już kontrakty na ponad 50 sztuk 9-metrowego elektrobusu z przewoźnikami w Polsce, Hiszpanii, Włoszech, Rumunii i Niemczech. O tych wynikach pisaliśmy m.in. w ramach artykułu o dorocznej konferencji Solarisa, która miała miejsce 14 marca.