Toruń z pierwszą hybrydą
30 lipca do Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu dotarł pierwszy w historii spółki autobus hybrydowy ? Solaris Urbino 12 Hybrid. Tym samym liczba ?jamników? w flocie MZK jest o jedną sztukę wyższa niż ?lwów?.
Zastosowane w autobusie połączenie napędu elektrycznego oraz spalinowego (silnik Cummins o pojemności 6,7 l i mocy 204 kW), pozwala ? zdaniem przewoźnika ? zredukować zużycie paliwa do 30%, tym samym ogranicza pracę silnika spalinowego do minimum przy jednoczesnym wykorzystaniu mocy silnika elektrycznego. Solaris Urbino 12 Hybrid o długości 12 m jest w całości niskopodłogowy, co ułatwia podróżowanie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub mających ograniczone możliwości ruchowe. Najnowszy pojazd MZK może zabrać na swój pokład 100+1 osób, w tym 31+1 na miejscach siedzących oraz 59 ona miejscach stojących. Hybrydę wyposażono m.in. w
-
system informacji pasażerskiej,
-
automaty biletowe – z możliwością zapłaty kartą – zbliżeniowo,
-
monitoring,
-
monitory wyświetlające trasę przejazdu,
-
Wi-Fi.
Warto podkreślić, że w pojeździe MZK zastosowano system hybrydowy amerykańskiej firmy Eaton, która w zeszłym roku podjęła decyzja o wycofaniu się z produkcji tego typu rozwiązań. Dlatego toruński Solaris jest jednym z ostatnich tego typu autobusów wyprodukowanych przez polskiego producenta. Jak zapewnił nas Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus&Coach, firma cały czas pracuje nad nowym rozwiązaniem hybrydowym dla autobusów 12-metrowych. Powinno być ono gotowe w przyszłym roku.
W chwili obecnej MZK w Toruniu jest w posiadaniu 143 autobusy z czego 40 szt. to pojazdy marki Solaris, 39 szt. ? marki MAN, a pozostałe to autobusy marki Jelcz. Koszt zakupu najnowszego hybrydowego pojazdu zamknął się w kwocie 1.207.000,00 zł netto. Autobus zakupiony został w ramach ubiegłorocznego przetargu, który został ogłoszony jeszcze 11.06.2014 r. Obejmował on zakup sześciu fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich(z opcją zakupu maksymalnie ośmiu kolejnych o takich samych parametrach i wyposażeniu oraz jednego autobusu o napędzie elektryczno-spalinowym-hybrydowym.
„