Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Toruń: Plakaty w autobusach uczą pasażerów poprawnej polszczyzny

infobus
21.01.2007 12:32

Sukienkę się zakłada, a nie ubiera. Mówi się 'poszedłem’, a nie 'poszłem’. A nazwy miesięcy podajemy w dopełniaczu – uczą od dziś w toruńskich autobusach i tramwajach krowy –informuje Gazeta Wyborcza. – Wiele osób spędza w autobusie dziennie czasem nawet ponad pół godziny. Jadąc z nudów rozglądają się, czytają sąsiadowi zza pleców gazetę. Dlaczego więc nie mieli by się czegoś pożytecznego dowiedzieć? – mówi Zbigniew Ostrowski, pomysłodawca akcji z Biura Reklamy Autobox. – To co dzieje się teraz z językiem polskim jest zatrważające. Skoro więc działamy w bardzo atrakcyjnej przestrzeni publicznej, szkoda byłoby tego nie wykorzystać. Organizatorzy akcji chcą, by mieszkańcy miast podczas podróży komunikacją miejską mieli kontakt ze słowem pisanym, a przede wszystkim pisanym poprawnie – w odróżnieniu od swobodnie traktowanych zasad pisowni słów i zdań w sms-ach, na internetowych blogach, w komunikatorach i e-mailach. Niecodzienna reklama zwraca uwagę, bo głównymi bohaterami plakatów są nie tylko zasady gramatyki i ortografii, ale także krowy. Zwierzęta występujące na rysunkach nawzajem poprawiają swoje wypowiedzi, udzielają rad językowych i wyjaśniają np. dlaczego sukienkę się wkłada a nie ubiera. Wszystko podane jest w zabawny sposób – dlatego pomysłodawcy mają nadzieję, że ich plakaty umilą czas i poprawią nastrój pasażerom MZK. To dopiero początek akcji. Ostrowski: – Po plakatach za kilka tygodni w autobusach pojawią się teksty poetyckie i prozatorskie. Nie wiemy, jeszcze jacy konkretnie będą to autorzy, bo cały czas ich wybieramy. Na pewno osoby młode, dopiero debiutujące. Są też następne plany. Za kilkanaście tygodni autoboxy, czyli ramki, w których znajdą się plakaty, zmienią się. Po tekstach literackich w autobusach zawisną prace plastyczne studentów wydziału sztuk pięknych UMK. Pomysł akcji podoba się specjalistom od języka polskiego. – Jestem zwolennikiem wszelkich sposobów rozpowszechniania poprawnej polszczyzny – mówi dr Andrzej Moroz z Instytutu Języka Polskiego UMK. – Taka forma popularyzowania prawidłowych zasad jest dobra, bo dociera do wielu osób. Zestawianie na plakatach form błędnych i poprawnych może skłonić ludzi do zastanowienia się, jakiej oni używają. A tym samym do refleksji, że można mówić inaczej. Chociaż obawiam się, że forma 'poszedłem’ jest już zbyt mocno zakorzeniona w naszej mowie. Według obliczeń Autoboxu z toruńskiej komunikacji miejskiej korzysta codziennie ok. 146 tys. osób. Autobusami jeżdżą przede wszystkim osoby młode – studenci i uczniowie, a także trochę starsze, ale aktywne zawodowo. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://serwisy.gazeta.pl/edukacja/1,51805,3859585.html .