Toruń: MZK wyrasta konkurencja
Biletami za 1,8 zł zamierza skusić torunian do korzystania ze swoich usług nowy przewoźnik – firma Europol. Jej autobusy mają wyjechać na ulice miasta 16 października –informuje Gazeta Wyborcza. Europol będzie pierwszym prywatnym przewoźnikiem na miejskim rynku komunikacyjnym. Na początek chce uruchomić jedną linię między Skarpą a pl. Teatralnym. Jego wozy będą wyruszać z pętli przy ul. Kusocińskiego. Następnie pojadą ul. Konstytucji 3 maja, Ślaskiego, Jamontta, Dziewulskiego, Łyskowskiego, Rydygiera, Wschodnią, Żółkiewskiego, Chrobrego, pl. św. Katarzyny, Szumana i Wałami gen. Sikorskiego na pl. Teatralny. Z powrotem pojadą al. Solidarności, Odrodzenia, Przy Kaszowniku i Sobieskiego. Będą się zatrzymywały w zatokach, z których korzysta MZK. Linię mają obsługiwać cztery busy marki Mercedes Sprinter, które pomieszczą od 18 do 24 osób. W dni robocze będą kursować co 15 minut między godz. 5 a 22, a w święta i weekendy co 22 minuty między godz. 7 a 20. – Jeśli się powiedzie i przejazdy przyniosą zyski, powstaną kolejne trasy np. na Wrzosy lub ul. Okrężną. Skorzysta z nich na pewno wielu studentów – mówi Grzegorz Kubiak, szef Europolu. – Aby odróżnić się od MZK, nasze linie oznaczymy za pomocą liter. Pierwsza ma jeździć jako 'E’, od nazwy firmy. Inauguracyjny przejazd ma się rozpocząć 16 października, kwadrans po godz. 5. Wóz wyruszy ze Skarpy. – To wstępny termin i może się zmienić. Musimy jeszcze m.in. wywiesić rozkłady jazdy – mówi Kubiak. Startu nowego przewoźnika nic nie powinno jednak powstrzymać. Zezwolenie na uruchomienie regularnej linii autobusowej Europol ma od 21 września. – Firma musiała złożyć niezbędne dokumenty, m.in. licencję na transport drogowy, szczegółowy rozkład jazdy, schemat linii itp. – mówi Krzysztof Kisielewski, dyrektor wydziału ewidencji i rejestracji magistratu. – Spółka ma już wszystko, aby rozpocząć działalność. To drugie zezwolenie, jakie dotąd wydaliśmy. Pierwsze odebrała w lutym 2006 r. firma Usługi Transportu Osobowego z Suchatówki. Nie uruchomiła jednak przewozów i magistrat po trzech miesiącach cofnął jej zezwolenie. Za przejazd autobusami Europolu zapłacimy mniej niż w wozach MZK: 1,80 zł za bilet normalny lub 90 gr za ulgowy (w MZK odpowiednio 2 zł i 1 zł). Nie wszyscy będą mogli jednak skorzystać ze zniżek. Na 'połówce’ pojadą uczniowie, studenci oraz emeryci. Osoby powyżej 65 lat, które w pojazdach miejskiego przewoźnika nie muszą płacić, nie będą mogły jeździć za darmo. Nie będzie też biletów sieciowych. – Jesteśmy prywatną firmą i nie stać nas na takie ulgi – tłumaczy Kubiak. Jak MZK szykuje się na wejście rywala? – Nie zamierzamy niczego zmieniać. Będziemy działać na takich zasadach jak dotychczas – odpowiada Sylwia Kowalska, rzecznik prasowy MZK. – Z pewnością będziemy się przyglądać posunięciom konkurenta i reagować na nie. Na razie jest to jednak dla nas wielka niewiadoma. Europol to toruńska firma, która została założona w 2004 r. Zajmuje się przewozami regularnymi.