Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tomaszów Mazowiecki z darmowym autobusami?

infobus
27.01.2015 12:21

Marcin Witko, prezydent Tomaszowa Mazowieckiego rozpoczął realizację swoich obietnic wyborczych. Jedną z nich było wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Planowo darmowe autobusy MZK mają jeździć po mieście od 1 września br. Na styczniowym spotkaniu z mieszkańcami Ludwikowa, Marcin Witko przedstawił pierwsze założenia wprowadzenia bezpłatnych przejazdów i harmonogram działań. Tak jak zapowiedział w kampanii: bezpłatna komunikacja miejska miałaby być tylko dla tych, którzy w Tomaszowie płacą podatki. Ponadto prezydent chce zaktualizować plan zrównoważonego transportu, a następnie przeprowadzić konsultacje społeczne z mieszkańcami. Gotowy dokument miałby trafić pod obrady Rady Miejskiej w kwietniu. Jeżeli radni się zgodzą wyasygnować dodatkowe pieniądze na funkcjonowanie BKM to jest szansa, że mieszkańcy Tomaszowa jeździliby darmowymi autobusami od 1 września 2015 r. Bezpłatny transport miałby świadczyć Miejski Zakład Komunikacyjny, któremu miasto oraz gminy (które zgodziłyby się na takie rozwiązanie) wypłacałyby należne wynagrodzenie za przejechane wozokilometry. Prezydent przedstawił też wyliczenia. Zdaniem Marcina Witko w 2015 r. miasto i gminy dopłacą w tym roku do komunikacji zbiorowej ok. 6 mln zł. Do budżetu MZK wróci suma ok. 2,8 mln zł ze sprzedaży biletów w Tomaszowie. Zdaniem prezydenta dokładnie tą kwotę musiałoby dodatkowo pokryć miasto i wówczas spółka będzie woziła pasażerów za darmo. Taki jest plan. Oprócz uzyskania zgody radnych na dodatkową rekompensatę dla MZK, problemem może też być nagły wzrost frekwencji wśród pasażerów i tym samym konieczność ?przezbrojenia?taboru MZK na autobusy wielkopojemne. Poza tym jak egzekwować prawo do darmowych biletów tylko dla mieszkańców miasta i co zrobić z pasażerami ościennych gmin, które nie będą chciały więcej płacić MZK i nie przystąpią do darmowej komunikacji? Jak na razie nie ma jasnych odpowiedzi na te pytania, także sprawa darmowej komunikacji miejskiej w Tomaszowie Mazowieckim jest jeszcze otwarta i o jej przyszłości zadecydują wiosną Rada Miejska.   Warto wspomnieć, że pod koniec 2014 r. MZK w Tomaszowie Mazowieckim Sp. z o.o. zakupił w formie leasingu operacyjnego 5 używanych autobusów, w tym 2 szt. klasy MIDI marki Neoplan N4411 i 3 szt. klasy MAXI ?niskowejściowe MAN-y EL 282 / A78. Nowe pojazdy zastąpiły najstarsze wysokopodłogowe autobusy typu Jelcz 120 zakupione w 1997 roku. W ubiegłym roku spółka odsprzedała już 3 tego typu konstrukcje na złom. ??Wymiana taboru na pojazdy niskopodłogowe przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi, czy osób starszych, zdecydowanie poprawia warunki podróżowania komunikacją miejską i warunki pracy dla kierowców??czytamy w komunikacie MZK. Najnowsze nabytki posiadają klimatyzację miejsca pracy kierowcy w przypadku MAN-ów, a Neoplany ?całej przestrzeni pasażerskiej. Pojazdy marki MAN pomalowane zostały w nowe barwy dla miejskiej komunikacji, która będzie preferowana przy każdej odnowie autobusów, co doprowadzi do ujednolicenia taboru miejskiego. Autobusy wyposażone są w elektroniczny system informacji pasażerskiej, co pozwala na elastyczne wprowadzenie planowanego przez Urząd Miasta nowego układu komunikacyjnego z pełną obsługą linii autobusami niskopodłogowymi. Leasing operacyjny będzie trwał 4 lata, a po tym okresie autobusy zostaną przez MZK wykupione za 5% wartości. I krótka charakterystyka pojazdów: autobusy marki MAN typu A78 to pojazdy niskowejściowe, trójdrzwiowe (układ drzwi 2-2-1), posiadają 2/3 niskiej podłogi. Wyprodukowane zostały w 2006 roku, posiadają silnik spełniający normę Euro 4. Z kolei w pełni niskopodłogowe pojazdy marki Neoplan N 4411 z 2004 roku posiadają dwoje drzwi (układ drzwi 2-2). Są to pierwsze autobusy w tomaszowskim MZK, które posiadają klimatyzację w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni pasażerskiej. Aktualnie tabor spółki liczy ok. 43 pojazdy, mniej więcej w połowie stanowią go wycofywane egzemplarze marek Jelcz i DAB, a w drugiej połowie ?sprowadzane zza granicy używane konstrukcje MAN i Neoplan, które sukcesywnie zasilają flotę MZK.